Akkoord over steun bij overstap op schone bestel- en vrachtwagens
Gemeenten krijgen vanaf 2025 de mogelijkheid om gebieden in te stellen waar op termijn alleen nog bestelbussen en vrachtwagens komen die rijden zonder uitlaatgassen (zero-emissiezone). Over de invulling van deze afspraak uit het klimaatakkoord is nu duidelijkheid.
Gemeenten krijgen vanaf 2025 de mogelijkheid om gebieden in te stellen waar op termijn alleen nog bestelbussen en vrachtwagens komen die rijden zonder uitlaatgassen (zero-emissiezone). Over de invulling van deze afspraak uit het klimaatakkoord is nu duidelijkheid.
Ondernemers die in zo'n zone moeten zijn krijgen via een landelijke overgangsregeling de mogelijkheid over te stappen op een uitstootvrije bestelbus of vrachtwagen. Met een overgangsregeling gaan de meest vervuilende bestelbussen en vrachtauto's er het eerst uit.
Staatssecretaris Stientje Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) heeft daar met diverse partijen uit onder andere de transportsector, ondernemersverenigingen en gemeenten een akkoord over bereikt. Voor de overstap naar een schone bestelbus of vrachtwagen zijn er fiscale voordelen en komen er subsidies beschikbaar.
Zones vanaf 2025
Steden kunnen vanaf 1 januari 2025 een zero-emissiezone invoeren. Voorwaarde is dat ze die minimaal vier jaar van tevoren aankondigen. Nieuwe bestel- of vrachtwagens die na 2025 op kenteken gezet worden, moeten emissieloos rijden om in deze stadscentra te komen. Ondernemers die in zo'n zone moeten zijn en die nog een fossiele bestelbus of vrachtwagen hebben krijgen, mede in het licht van de coronacrisis, wat langer de tijd. In 2027 eindigt de overgangsfase voor bestelauto's, eind 2029 voor vrachtwagens.
Particulieren met een bestelbus of vrachtauto kunnen een ontheffing krijgen bij de gemeente. Dat geldt ook voor bepaalde categorieën voertuigen waarvoor nog geen goed emissieloos alternatief beschikbaar is.
Steunmaatregelen
Het kabinet wil ondernemers tegemoetkomen in de aanschafkosten, die nu nog hoger zijn voor een emissieloos busje of vrachtwagen. Ondernemers kunnen tussen 2021 en 2025 in aanmerking komen voor een subsidie. Ook voor vrachtwagens zijn er subsidiemogelijkheden. Daarnaast zijn er diverse fiscale regelingen, die investeren in een schone bedrijfswagen voordeliger maken.
Gerelateerd

PwC: Uitstoot moet veel sneller omlaag om klimaatdoelen te halen
De uitstoot van CO2 moet in de komende jaren zeven keer zo snel dalen als nu, om de klimaatdoelen zoals vastgelegd in het akkoord van Parijs te kunnen halen.

RVO: Subsidie verduurzaming maatschappelijk vastgoed in een dag op
Maandag 18 september ging de subsidieregeling voor de verduurzaming van maatschappelijk vastgoed (DUMAVA) open. Binnen een dag was bijna het dubbele aangevraagd...

Opmars elektrische auto stokt in Nederland
Onduidelijkheid over de wegenbelasting, te weinig subsidie en hoge aanschafkosten zorgen ervoor dat steeds minder particulieren overstappen op een elektrische auto.

ESG aggregeren in een maatstaf is als het recht praten van een banaan
De werkelijkheid rondom duurzaamheidsinformatie is te complex om in een ongenuanceerde ESG-maatstaf te vangen, meent Jan Bouwens.

Verduurzaming bij veel mkb-bedrijven niet op agenda
Hoewel verduurzaming kan leiden tot kostenbesparing bij bijvoorbeeld energie, slaagt een flink deel van de mkb-ondernemingen er niet in om te verduurzamen.