Rekenkamer: Risico's door digitaal thuiswerken bij rijksoverheid
Een deel van de ambtenaren bij de rijksoverheid heeft behoefte aan duidelijkere communicatie over het veilig gebruik van 'samenwerkings-ICT', zoals berichtenapps en online vergaderdiensten.
Dat blijkt uit onderzoek van de Algemene Rekenkamer naar het gebruik van ICT-middelen tijdens de coronacrisis bij ministeries en de Hoge Colleges van Staat. Sommige ambtenaren gebruiken WhatsApp en privé-e-mail voor het uitwisselen van vertrouwelijke informatie en houden zich daarmee niet aan de veiligheidsrichtlijnen van hun organisaties.
De coronacrisis bracht digitaal werken ook bij de rijksoverheid in een stroomversnelling. Vrijwel alle circa 175.000 ambtenaren van ministeries en Hoge Colleges van Staat werken sinds maart van dit jaar zoveel mogelijk vanuit huis. Dat vergde een enorm aanpassingsvermogen van ICT-medewerkers en ondersteunende diensten, aldus de Rekenkamer, die een compliment geeft voor de manier waarop ministeries, CIO-Rijk, individuele ambtenaren en dienstverleners als SSC-ICT hebben gereageerd op de coronacrisis.
Duidelijker communiceren over gebruik ICT
Uit een enquête die de Rekenkamer hield onder rijksambtenaren en medewerkers van Hoge Colleges van Staat blijkt dat er behoefte is aan meer eenduidige en begrijpelijke communicatie over welke samenwerkings-ICT zij kunnen gebruiken. De meeste onduidelijkheid is er over het gebruik van berichtenapps zoals WhatsApp en online samenwerkingsplatforms zoals MS-Teams, Sharepoint of Dropbox.
Zeven procent van de respondenten gebruikt WhatsApp en 16 procent privé-e-mail voor vertrouwelijke communicatie, terwijl dit niet is toegestaan. Een oorzaak daarvan is dat ambtenaren soms niet weten welke applicaties ze wel of niet mogen gebruiken. Onvrede over de mogelijkheden van aangeboden IT-applicaties is een belangrijke reden om tegen de afspraken in toch van niet-aanbevolen applicaties gebruik te maken.
Voorbeeldfunctie
Ook bewindspersonen en hogere ambtenaren gebruiken niet altijd de voorgeschreven en beschikbare veilige IT-middelen, hoewel hun voorbeeldfunctie van belang is voor het gebruik van veilige IT-applicaties in de rest van de organisatie, aldus de Rekenkamer.
Het onderzoek van de Algemene Rekenkamer toont aan dat binnen de rijksoverheid nog stappen gezet kunnen worden naar veiliger gebruik van berichtenapps en mobiele telefoons. Het gebruik daarvan wordt gezien als het grootste risico voor informatiebeveiliging en privacy. Door verkeerd of geen gebruik van aanbevolen ICT-voorzieningen kan informatie in handen van onbevoegden komen.
Gerelateerd

Gelekte miljoenennota: koopkracht stijgt iets meer dan gedacht
De koopkracht stijgt volgend jaar iets meer dan gedacht. Dat staat in het voorwoord van de miljoenennota die op 16 september wordt gepresenteerd, bevestigen Haagse...

Heinen en Heijnen bewindslieden bij MinFin
Door de wisselingen in het kabinet, na het vertrek van NSC uit de coalitie, wordt het ministerie van Financiën nu geleid door bewindslieden die met hun namen voor...

Geen Big Brother bij Nederlandse accountantskantoren
Onlangs werd bekend dat PwC UK medewerkers monitort via een nieuw dashboard, om zo medewerkers te dwingen vaker op kantoor te zijn en meer declarabele uren te maken....

Brits PwC volgt aanwezigheid medewerkers via wifi en toegangspas
De Britse PwC-organisatie volgt het kantoorbezoek en het op afstand werken van de eigen medewerkers met een nieuw dashboard, waar leidinggevenden toegang tot hebben....

Rekenkamer-president: 'Uitvoeringsorganisaties moeten rode kaart kunnen trekken'
Uit recent onderzoek van PwC blijkt dat de regeldruk de laatste jaren sterk is toegenomen. De Algemene Rekenkamer pleit daarom voor betere uitvoerbaarheid van wetgeving....