Nieuws

NBA daagt jongeren uit met nieuwe arbeidsmarktcampagne

De NBA start dit voorjaar met een nieuwe arbeidsmarktcampagne, gericht op zowel scholieren als hbo- en wo-studenten. Uitgangspunt: ervaar zelf dat accountancy veel meer is dan naar getallen kijken.

Tot nu toe zette de NBA de campagne 'Accountant Worden' in, om scholieren en studenten te informeren over het beroep van accountant. "We beginnen dus niet bij nul", aldus Lukas Burgering (manager externe communicatie bij de NBA) tijdens de sneak preview van de campagne, recent georganiseerd voor zowel NBA-ambassadeurs als betrokkenen in het onderwijsveld.

Met de nieuwe opzet van de arbeidsmarktcampagne wordt aansluiting gezocht bij de corporate campagne 'Nederland rekent op zijn accountants'. Om de jonge doelgroep optimaal te bereiken is echter een specifiek jongerenmarketingbureau in de hand genomen: Soapbox. Dat maakte eerst een rondje langs de doelgroep om de stemming over het accountantsvak te peilen. Positief bleken daarbij de sociale status en de verdiensten van het beroep. Maar tegelijk was het beeld ook "een vak voor witte mannen van vijftig-plus". Dus is een gedragsverandering nodig, stelde Luc Lebens van Soapbox. "Zelf ervaren wat een accountant eigenlijk doet is de beste manier om dat te bereiken."

Challenge

Aan de hand van een aansprekende casus krijgen scholieren en studenten daarom tijdens een 'NBA Impact Challenge' vraagstukken en dilemma's voorgelegd waar een accountant regelmatig mee te maken krijgt. Dan blijkt dat een accountant echt niet de hele dag naar getallen zit te kijken op zijn of haar laptop. Er komen ethische dilemma’s langs, vragen over ondernemerschap en over verstandig met geld omgaan.

Om de praktijkcase voor de doelgroep aansprekend te maken is gekozen voor de accountant van een succesvolle nieuwe DJ, die te maken krijgt met een manager en de samenwerking met een internationale promotor. Reizen met een privéjet via financial lease, is dat slim voor een reeks optredens op Ibiza? En wat te doen met tassen vol cash geld en de sleutels van een gifgroene Lamborghini na een optreden voor een sheik in Dubai? Toch maar even overleggen met de accountant. Zo worden de vragen tijdens de challenge steeds complexer en uitdagender, waarbij je ook van mening mag verschillen. Dat hoort immers bij het beroep.

Eigen niveau

In de bovenbouw van havo en vwo en in de eerste jaren van passende hbo- en wo-studies kunnen jongeren deelnemen aan de NBA Impact Challenge. Zij krijgen een challenge op hun eigen niveau; de verhaallijn is hetzelfde, maar de opdrachten zijn verschillend en worden steeds ingewikkelder. "Mooie is dat je het helemaal kunt uitbouwen", aldus Judith Lieverse, binnen de NBA belast met de uitvoering van deze arbeidsmarktcampagne. "Per niveau kun je vragen toevoegen en de scholieren en studenten zijn er gedurende een langere periode mee bezig. Zo ervaren ze dat het vak veel meer is dan alleen die cijfers en ontstaat geleidelijk een ander, beter beeld van het accountantsberoep." 

De challenges worden op middelbare scholen, hbo-instellingen en universiteiten georganiseerd in de periode maart tot en met mei van dit jaar. De eerste pilotsessies zijn al gehouden. De NBA-ambassadeurs kunnen bij de challenges een rol vervullen door het geven van een interactieve gastles. "De kunst is het enthousiasme te laten zien en de leerlingen of studenten onderdeel te maken van het verhaal", benadrukt Lebens van Soapbox. Op 23 juni is de landelijke finale, waaraan de beste teams deelnemen. NBA-voorzitter Marco van der Vegte geeft die dag leiding aan de jury.

Aan het campagnemateriaal worden op korte termijn ook video’s toegevoegd. Daarnaast worden social media ingezet om de doelgroep te bereiken. Meer informatie is te vinden via 'impact challenge' op nba.nl/rekentop.  

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.