Nederlandse familiebedrijven maakten race in Zandvoort mogelijk
De Dutch Grand Prix in Zandvoort is, zeker door de winst van Max Verstappen, een enorm succes geworden. Zes Nederlandse familiebedrijven hielpen om een miljoenengat op de begroting van de Nederlandse Formule 1-race te dichten, waardoor de race mogelijk werd.
Dat schrijft het AD, dat onder meer sprak met onderzoeksbureau Decisio, dat eind 2017 voor de gemeente Zandvoort de economische haalbaarheid van de race onderzocht. Volgens het bureau was het vooraf niet zeker of de Nederlandse organisatie eigen sponsoren mocht inbrengen, omdat de eigenaren van Formule 1 daar “erg streng” in zijn, om hoofdsponsors zoals Heineken te beschermen. “Er was een kans dat ze het circuit leeg moesten opleveren.”
Zonder lokale bedrijven was er op 5 september echter geen wedstrijd geweest, aldus het AD. De ticketverkoop alleen was niet genoeg om de kosten, die per race rond de vijftig miljoen euro liggen, te dekken. Dat is nog zonder de kostbare verbouwing van het circuit. “Het evenement is alleen gelukt omdat er alsnog eigen partners konden komen.”
Bierbrouwer
Dat Heineken zich ook als hoofdsponsor aan de race verbond, maakte de komst van de lokale sponsors eenvoudiger. Naast de bierbrouwer staken ook Pon, Jumbo, Volker Wessels, CM.com en Talpa geld in het evenement. Niet bekend is wat de familiebedrijven elk aan sponsorgeld hebben bijgedragen.
In tegenstelling tot veel andere landen subsidieert de Nederlandse staat geen commerciële sportevenementen. Wel stak de gemeente Zandvoort ruim vier miljoen euro in de ontsluiting van het circuit, zo meldt de krant.
Commentaar
Met name vanuit de culturele sector en de evenementenbranche kwam er wel veel commentaar op de ruimte die de organisatie, ondanks nog geldende coronamaatregelen, kreeg om per dag tienduizenden bezoekers toe te laten op het circuit in Zandvoort.
Die kritiek legde het uiteindelijk af tegen het succes van het racefestijn, dat compleet werd door de overwinning van Max Verstappen. De 23-jarige coureur neemt met de winst op Zandvoort weer de leiding in de strijd om het kampioenschap in de Formule 1.
Gerelateerd

Familiebedrijven vrezen loon-prijsspiraal door inflatie
Driekwart van de directeuren van Nederlandse familiebedrijven verwacht dat Nederland in een loon-prijsspiraal terecht zal komen door de huidige inflatie. Tweederde...

'Familiebedrijven presteren beter door informeel management'
Door de inzet van informele managementtechnieken presteren familiebedrijven in termen van financiële performance, productiviteit en innovatie significant beter.

Familiebedrijven bezorgd over regeling bedrijfsopvolging
Bijna de helft van de familiebedrijven (44 procent) verwacht dat het eigendom ervan eerder verkocht wordt aan externen, als geen gebruik gemaakt kan worden van de...

Qua salaris wint Hamilton nog van Verstappen
Max Verstappen is de nieuwe wereldkampioen 2021 in de Formule 1. Maar als het om salaris gaat, steekt Mercedes-coureur Lewis Hamilton de nieuwe kampioen van team...

'Fiscale regels voor opvolging familiebedrijf moeten soepeler'
De fiscale regelingen voor de overdracht van familiebedrijven aan een volgende generatie moeten eenvoudiger en minder streng.