NBA Impact Challenge weer van start
De NBA heeft, in samenwerking met bureau Soapbox, in de zomer gewerkt aan een vervolg van de NBA Impact Challenge. De voorlichtingscampagne, gericht op scholieren en studenten, is in september weer van start gegaan. Dit schooljaar komt er ook een hackathon, gericht op universitaire studenten.
De NBA Impact Challenge wordt sinds het najaar van 2020 ingezet om jongeren te informeren over het accountantsberoep en over de opleiding tot accountant. Daarbij ligt de focus op zelf ervaren wat een accountant doet. Vorig jaar namen meer dan 2.500 scholieren en studenten en ruim 750 teams deel aan de challenge. De campagne resulteerde toen in vijftig procent meer kennis over accountancy onder de deelnemers en 28 procent stijging in de intentie om accountant te worden.
Na het succes van de vorige jaren, waarbij de campagne van vorig schooljaar ook werd genomineerd voor een award, gaat de NBA Impact Challenge komend schooljaar verder met een nieuwe praktijkcase. De eerdere edities richtten zich achtereenvolgens op ondersteuning van een dj naar de top en op het helpen ontwikkelen van een duurzaam schoenenmerk van een broer en zus.
De nieuwe editie focust zich op 'Nossa Barista', de startende koffiebar van Nadine en Babette, die hun duurzaam geproduceerde bonen uit Brazilië ook los aan consumenten willen verkopen. Een nieuwe uitdaging voor havo- en vwo-scholieren en hbo- en wo-studenten, die op basis van hun kennisniveau een challenge op maat krijgen. Daarbij verplaatsen zij zich in de rol van de betrokken accountant.
Ambassadeurs en hackathon
De draaidagen van de bij de campagne behorende video's vonden medio juli plaats bij een koffiebar in Haarlem. Ook werden toen opnames gemaakt van nieuwe ambassadeurs van de campagne in Amsterdam. Daarbij zijn accountants Arif Dursun en Julia Bonapart gevraagd naar hun ervaringen en hun passie voor het beroep. Volgens Arif is het fijne van accountancy dat je je eigen pad kunt bewandelen; Julia geeft aan dat ze de klant een verhaal wil kunnen vertellen met cijfers en data.
De circa 85 NBA-ambassadeurs spelen een grote rol bij het ondersteunen van de campagne. Idee is dat niemand beter over het accountantsberoep kan vertellen dan accountants zelf.
Naast de NBA Impact Challenge start de NBA dit jaar ook met een hackathon, met name gericht op universitaire studenten en opgezet in overleg met verschillende hoogleraren. Daarbij worden gevorderde accountancystudenten uitgedaagd om aan de slag te gaan met een pittige casus, zodat ze kunnen proeven van het accountantsberoep. Over de hackathon wordt later meer bekend gemaakt.
Accountancy, iets voor jou?
Samen met de challenge en de inzet van ambassadeurs valt de hackathon onder de NBA-voorlichting over het beroep, met nu als overkoepelend thema ‘Accountancy, iets voor jou?’ Daarbij hoort een nieuwe website; eind augustus is accountancyietsvoorjou.nl live gegaan. Hier is alle informatie te vinden over de vorige en huidige campagnes. Ook kunnen scholieren en studenten er informatie vinden over het traject om accountant te worden, over hoe de dag van een accountant er uit ziet en wanneer er open dagen zijn.
De eerste gastles van dit nieuwe schooljaar vond op 31 augustus plaats op de Haagse Hogeschool, waar voor liefst tien klassen de NBA Impact Challenge werd gepresenteerd. Op 8 september vond daarnaast bij de NBA in Amsterdam een kick-off plaats voor de NBA-ambassadeurs die de campagne ondersteunen. Ook die gingen daarbij in kleine teams aan de slag met de nieuwste challenge 'Nossa Barista'.
Meeloopdagen voor winnaars
De winnaars van de (online) finale van vorig schooljaar, die eind januari werd gehouden, zijn inmiddels naar verschillende meeloopdagen geweest. Zo waren de scholieren van het Kalsbeek College uit Woerden welkom bij EY en gingen de studenten van Windesheim uit Zwolle een dag op pad met Fou-Khan Tsang van Alfa Accountants, om op deze manier het werk van de accountant zelf te ervaren.
Meer informatie over de nieuwe NBA Impact Challenge en de eerdere edities is beschikbaar via de campagnewebsite Accountancyietsvoorjou.nl. Of neem contact op met senior communicatie-adviseur Judith Lieverse van de NBA (j.lieverse@nba.nl).
Gerelateerd
Erasmus Universiteit wint tweede editie 'Auditors of the Future'
Een team van studenten van de Erasmus Universiteit Rotterdam is winnaar van de tweede NBA-hackathon 'Auditing the Future'. Zeven teams van universiteiten streden...
Vier teams winnen finale NBA Impact Challenge
Vier teams van scholieren en studenten hebben de NBA Impact Challenge voor het schooljaar 2023-2024 gewonnen. Tijdens de live finale bij de NBA in Hoofddorp streden...
NBA gaat ook volgend schooljaar door met Impact Challenge
De NBA gaat ook in het schooljaar 2023-2024 verder met de campagne die scholieren en studenten enthousiast moet maken voor het accountantsberoep. De NBA Impact Challenge...
Team van Vrije Universiteit wint titel 'Auditors of the Future'
Een team van zes studenten van de Vrije Universiteit is winnaar van de eerste NBA-hackathon 'Auditing the Future'. Zes teams van universiteiten streden bij het event...
Drie winnaars bij finale NBA Impact Challenge
Drie teams van scholieren en studenten hebben de NBA Impact Challenge voor het schooljaar 2022-2023 gewonnen. Tijdens een live finale bij de NBA streden de twee...