Omzet zakelijke dienstverlening ruim twintig procent hoger in tweede kwartaal
De omzet van de zakelijke dienstverlening lag in het tweede kwartaal van 2022 gemiddeld 21,3 procent hoger dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Bij alle branches binnen de zakelijke dienstverlening groeide de omzet ten opzichte van 2021. In de accountancy en administratie steeg de omzet met ruim acht procent.
Dit meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe kwartaalcijfers. De omzetgroei van de zakelijke dienstverlening van 21,3 procent was niet eerder zo groot. Hiermee werd het record van het eerste kwartaal van 2022 alweer verbroken, toen steeg de omzet met 20,2 procent. Vanaf het tweede kwartaal van 2022 waren alle coronamaatregelen opgeheven.
Sectoren
Bij de administratieve dienstverlening, bestaande uit accountancy, belastingadvisering en administratie, steeg de omzet met 8,3 procent. Bij managementadviesbureaus groeide de omzet met 19,9 procent. De omzetgroei in rechtskundige dienstverlening bleef - vergeleken met de andere branches - met 2,4 procent iets achter.
Bij IT-dienstverleners was de omzet 8,6 procent hoger. De omzet stijgt daar nu negen kwartalen op rij. Alleen in het tweede kwartaal van 2020 daalde de omzet in deze branche, daarvoor was de laatste omzetafname in het derde kwartaal van 2013.
De reisbranche behaalde een forse omzetstijging van 136 procent, maar deze branche werd in het tweede kwartaal van 2021 nog hard geraakt door de coronamaatregelen. Vergeleken met het tweede kwartaal van 2019 bleef de omzet bijna vier procent achter.
De uitzendbranche zette ruim 15 procent meer om vergeleken met het tweede kwartaal van 2021. Met name kleinere uitzendbureaus zagen hun omzet sterk stijgen. De beveiliging en schoonmaakbedrijven profiteerden van de aantrekkende vraag en stijgende tarieven. In beide branches nam de omzet toe met ruim 18 procent.
Ondernemersvertrouwen
Het ondernemersvertrouwen van de zakelijke dienstverleners nam aan het begin van het derde kwartaal van 2022 af tot 8,6. Een kwartaal eerder was dit nog 12,9. Ondernemers in de zakelijke dienstverlening zijn optimistisch over de verwachte ontwikkeling van de omzet en de personeelssterkte.
In het derde kwartaal verwacht per saldo 2,4 procent van de ondernemers meer om te zetten en verwacht per saldo 24,5 procent van hen een toename van de personeelssterkte. Wel geeft 52,8 procent van de ondernemers aan dat ze belemmerd worden door een tekort aan arbeidskrachten.
Bron: CBS
Gerelateerd

Crowe Foederer: 30 procent meer omzet door autonome groei en overnames
Accountants- en advieskantoor Crowe Foederer heeft in 2022 een omzet van bijna 75 miljoen euro gerealiseerd, een stijging van ruim 30 procent ten opzichte van het...

Sterke omzetgroei bij KPMG Nederland
KPMG noteert dit jaar een omzet van 655 miljoen euro, een toename ten opzichte van vorig jaar met maar liefst vijftien procent. Opvallend is dat KPMG laat weten...

ING: Fors hogere tarieven door tekort aan accountants
Het tekort aan accountants en strengere regelgeving leiden volgend jaar tot fors hogere tarieven bij accountantskantoren, verwacht ING. Naar verwachting stijgen...

EY sluit in Nederland goed jaar af
EY Nederland heeft, ondanks "uitdagende marktomstandigheden" een goed boekjaar achter de rug. De omzet steeg met negen procent, van € 900 miljoen naar € 983 miljoen....

Top 50 accountantskantoren: vooral mkb-kantoren presteren goed
De markt voor accountantsdiensten groeit niet zozeer in aantallen accountants, maar wel in omzet. Dat komt door betere efficiency, hogere tarieven en een consolidatieslag....