Nieuws

Duitse tak ING weigert klanten zonder duurzaamheidsplannen

De Duitse tak van ING weigert zakelijke klanten die niet voldoende kunnen uitleggen hoe zij gaan verduurzamen. Daarmee geeft ING in Duitsland actief invulling aan wereldwijd beleid van de bank.

Het vasthouden aan het beleid kost de Duitse tak van ING geld, omdat het concern klanten misloopt. Volgens Eddy Henning, in Duitsland verantwoordelijk voor de zakelijke tak van ING, levert het echter ook genoeg op. "Als ik terugkijk naar bedrijven waar we niet mee in zee wilden, zijn ze inmiddels echt veranderd", stelde hij tegenover persbureau Bloomberg.

Volgens Henning is het aantal afwijzingen per jaar op een hand te tellen. "Maar het werkt niet voor ons als klanten geen visie hebben over hoe ze gaan verduurzamen. Soms betekent dat dat je weg moet lopen."

Rapport

Recent werd uit het jaarlijkse klimaatrapport van de bank duidelijk dat ING nog altijd meer activiteiten financiert die niet duurzaam zijn dan activiteiten die dat wel zijn. Volgens topman Steven van Rijswijk is dat "een weerspiegeling van de huidige economie", die nog steeds afhankelijk is van fossiele brandstoffen.

Vanuit klimaatbewegingen klinkt regelmatig kritiek op de activiteiten van ING, iets wat ook geldt voor andere banken. Een woordvoerder van ING Nederland benadrukt dat het om wereldwijd geldend beleid gaat, dat al langere tijd wordt gevoerd voor zakelijke klanten in vervuilende sectoren, zoals de staalindustrie.

"We helpen klanten en maken afspraken over hoe zij hun bedrijfsvoering kunnen verduurzamen. Maar als klanten niet willen meebewegen en zich niet conformeren aan de doelstelling om te verduurzamen en CO2-neutraal te zijn in 2050, dan kan het betekenen dat we uiteindelijk afscheid van ze nemen", aldus de woordvoerder.

Bron: ANP

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.