Nederlandse ondernemers kopen nog snel dieselbusjes
De verkoop van nieuwe bestelbusjes in Nederland is met ruim twintig procent gestegen. Volgens cijfers van de Europese autobrancheorganisatie ACEA zijn er in ons land in de eerste negen maanden van het jaar bijna 54.000 stuks verkocht. Ruim 44.000 daarvan waren dieselbusjes.
De verkoop van elektrische bestelbusjes groeide in ons land de afgelopen drie kwartalen wel fors, naar ruim 7.400 stuks, aldus ACEA. Het hogere gewicht van elektrische bestelbussen zorgt tegelijk voor problemen bij de omschakeling naar emissievrij rijden.
Een omschakeling die snel moet komen, want vanaf 2025 mogen Nederlandse gemeenten zero-emissieszones invoeren. Daar mogen dan alleen nog bestelbussen en vrachtwagens komen die geen diesel of benzine gebruiken.
Rijbewijzen
Bestelbusjes vallen in de categorie lichte bedrijfsvoertuigen tot 3,5 ton. Bij hogere gewichten spreekt de ACEA van trucks. Door de zware accupakketten van elektrische bestelbussen komt het totaalgewicht daarvan (inclusief belading) soms boven de 3,5 ton, wat betekent dat een normaal rijbewijs B niet meer genoeg is. Bestuurders van bestelbusjes moeten dan opeens een vrachtwagenrijbewijs bezitten.
Per 1 oktober jl. liep een tijdelijke regeling af, op basis waarvan bestuurders met rijbewijs B nog in elektrische bestelbussen tot maximaal 4.250 kilo mochten rijden. Vanaf 2024 gaat de politie hierop handhaven; dat brengt ondernemers in problemen.
Er is een wetswijziging in de maak waardoor bestuurders met rijbewijs B een elektrische bestelbus tot 4250 kilo mogen blijven rijden. Maar vooralsnog is er niets geregeld na 1 januari 2024, zo stelt de Bovag. De kwestie zorgt ook voor onrust in de politiek.
Europa
ACEA houdt voor heel Europa bij hoe het gaat met de verkoop van bedrijfsvoertuigen. In de EU als geheel telde de organisatie in de eerste drie kwartalen ongeveer een miljoen nieuwe bestelbusjes, ruim veertien procent meer dan een jaar geleden.
In heel Europa rijdt 83 procent van alle nieuwe bestelbusjes op diesel, gevolgd door ruim zeven procent elektrisch en zes procent op benzine.
Bron: ACEA/Bovag
Gerelateerd

Zakelijke rijders vrezen einde aan keuzevrijheid leaseauto
Het demissionaire kabinet wil vanaf 1 januari 2027 een extra belasting invoeren op alle zakelijke leaseauto's die niet volledig elektrisch zijn. Deze 'pseudo-eindheffing'...

Onderzoek EY: winst grote autobouwers sterk gedaald in eerste helft
De winsten van de grootste autobouwers ter wereld zijn in de eerste helft van dit jaar sterk gedaald. Volgens onderzoek van EY ging de gezamenlijke winst voor belastingen...

KPMG: Automobielsector worstelt met businessmodel
De internationale auto-industrie staat onder druk en bedrijven worstelen om zich aan te passen. Eén op de drie topmensen uit de sector verwacht dat hun bedrijfsmodel...

Lichte daling verkoop nieuwe auto's in augustus
In augustus zijn in Nederland 26.663 nieuwe personenauto's op kenteken gezet. Dat is een daling van drie procent ten opzichte van vorig jaar. Hybride modellen zijn...

Duur autobezit zet bereikbaarheid landelijk gebied onder druk
Het bezit van een auto wordt steeds duurder en daarmee staat de bereikbaarheid van het landelijk gebied onder druk.