Noors staatsfonds: Tesla moet arbeidsrechten respecteren
De Amerikaanse autofabrikant Tesla moet fundamentele arbeidsrechten respecteren, waaronder collectieve onderhandelingen.
Dat stelt het Norges Bank Investment Management, 's werelds grootste aandelenbelegger uit Noorwegen met een belang in Tesla. Het Noorse staatsfonds NBIM voegde daaraan toe dat het zijn belang in het bedrijf wel zal behouden, in tegenstelling tot een aantal andere aandeelhouders. Ook zegt het fonds te gaan proberen om invloed uit te oefenen op het beleid van de Amerikanen.
Tesla kreeg in Scandinavische landen problemen met vakbonden en sommige pensioenfondsen vanwege zijn weigering om in te gaan op eisen over een nieuwe cao voor automonteurs in Zweden.
"We verwachten van bedrijven waarin we investeren dat ze de fundamentele mensenrechten respecteren, waaronder arbeidsrechten", meldt NBIM in een verklaring. Het fonds is de op zes na grootste investeerder in Tesla wereldwijd.
Acties
In navolging van Deense en Noorse vakbonden, kondigde de Finse transportvakbond AKT vrijdag aan om mee te doen aan acties tegen de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's. Tesla-topman Elon Musk is tegen vakbonden. Onderhandelingen over collectieve arbeidsovereenkomsten voor zijn ruwweg 127.000 medewerkers gaat hij zoveel mogelijk uit de weg.
Bron: ANP
Gerelateerd
Aangekondigde versobering youngtimerregeling hakt erin
De aangekondigde versobering van de zogenoemde 'youngtimerregeling' heeft de markt voor zakelijke youngtimer-auto's in de eerste maanden van 2026 hard geraakt.
Verkoop nieuwe auto's in EU weer iets gestegen
De afzet van nieuwe personenauto's in de Europese Unie is in mei licht gestegen, waarmee de verkoop voor de vierde maand op rij is toegenomen. Wel zwakte de verkoopgroei...
Britse KPMG-medewerkers mogen op zomerse vrijdagen niet meer eerder stoppen
De Britse KPMG-organisatie heeft een regeling voor medewerkers, om op zomerse vrijdagen eerder te kunnen stoppen met werken, geschrapt. De regeling werd in 2021,...
Nieuwe wet keert bewijslast minimumloon om
Werknemers in Nederland krijgen meer bescherming tegen onderbetaling als niet kan worden vastgesteld of zij ten minste het wettelijk minimumloon hebben ontvangen.
Kabinet schrapt compensatieregelingen transitievergoeding
Werkgevers krijgen vanaf 2027 geen geld meer terug van de overheid voor de transitievergoeding die ze betalen bij ontslag als gevolg van arbeidsongeschiktheid. Dit...
