Nieuws

Studie: forse investeringen nodig van bedrijven in laadinfrastructuur

Bedrijven in de logistieke sector in Nederland moeten de komende jaren nog honderden miljoenen investeren in laadoplossingen voor elektrische busjes en trucks. Tot 2030 gaat het om investeringen voor onder meer transportbedrijven en distributiecentra van zo'n 625 miljoen euro.

Dat staat in een rapport van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). "Een substantieel bedrag dat vooral voor kleinere bedrijven een drempel kan zijn voor de overstap naar elektrisch rijden, met name voor de circa 80.000 mkb-bedrijven met een kleiner wagenpark", stelt de organisatie.

In januari 2025 voeren 30 tot 40 Nederlandse gemeenten 'zero emissiezones' in. Alleen nul-emissie vracht- en bestelauto’s mogen dan nog zulke zones binnenrijden. Maar volgens de onderzoekers kunnen de hoge kosten voor de laadinfrastructuur de overgang naar elektrisch rijden vertragen.

Beheer en onderhoud

Naast de investeringskosten zijn er ook nog de kosten voor beheer en onderhoud van de laadinfrastructuur en voor snelladers. Deze heeft de NAL becijferd op 1,1 miljard euro over een periode van tien jaar.

De NAL heeft ook berekend dat de investeringskosten voor laadinfrastructuur per kilowattuur (kWh) exclusief de stroomprijs voor de meeste voertuigvloten op 8 tot 13 eurocent per kWh ligt. Maar als de netcapaciteit niet goed wordt benut, dan kunnen de kosten voor bedrijven met een kleine vloot oplopen tot 26 eurocent per kWh.

In de NAL werken overheden, marktpartijen en netbeheerders samen om te proberen ervoor te zorgen dat er op tijd voldoende laadinfrastructuur is om de massale overstap naar elektrisch vervoer mogelijk te maken.

Bron: ANP/NAL

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.