Britse rechter verwerpt klimaatzaak tegen Shell-bestuurders
Een Londense rechtbank heeft een rechtszaak tegen bestuurders van Shell wegens hun klimaatbeleid tegengehouden.
Eerder dit jaar kondigde ClientEarth aan de directieleden van het concern persoonlijk aan te klagen omdat ze zouden hebben nagelaten de toekomst van het olie- en gasbedrijf veilig te stellen door meer te doen tegen klimaatverandering. Maar de High Court in Londen vond de zaak te zwak om door te laten gaan.
Shell noemt die beslissing "de juiste uitkomst". Volgens het olie- en gasconcern ging de aanklacht, die namens aandeelhouders werd ingediend, voorbij aan de vele uiteenlopende belangen waar bestuurders van een bedrijf met de omvang van Shell rekening mee moeten houden. "De claim was volledig misplaatst en Engelse rechtbanken werden duidelijk misbruikt", stelt een woordvoerder van het bedrijf.
ClientEarth, een advocatenkantoor voor milieuzaken, heeft nu nog de mogelijkheid om een mondelinge zitting aan te vragen. Daarin zou de organisatie de rechtbank kunnen vragen de beslissing te heroverwegen.
Primeur
De in februari aangespannen rechtszaak was een wereldwijde primeur. Nooit eerder richtte een aanklacht zich rechtstreeks op de verantwoordelijkheid die bestuurders van een bedrijf zelf hebben bij het tegengaan van de opwarming van de aarde.
Maar volgens Shell wees de rechter erop dat de aandeelhouders namens wie ClientEarth zei op te treden nog geen half procent van alle aandelen van het bedrijf in bezit hadden. Zij zouden hun zorgen over de klimaataanpak bovendien al op andere manieren met Shell kunnen delen, bijvoorbeeld tijdens aandeelhoudersvergaderingen.
ClientEarth laat weten "verrast en teleurgesteld" te zijn door de beslissing. Advocaat Paul Benson van de non-profitorganisatie benadrukt dat hij de rechtbank nog om een nieuw oordeel kan vragen.
Milieudefensie
Ondertussen stelt Milieudefensie dat Shell zich niet houdt aan het eerdere klimaatvonnis van de rechter. De milieuorganisatie, die twee jaar terug een rechtszaak tegen de energiereus won, geeft het duurzaamheidsbeleid van Shell in een eigen monitor "een dikke onvoldoende".
De monitor verschijnt in aanloop naar de aandeelhoudersvergadering van Shell op 23 mei. Volgens Milieudefensie blijft Shell "willens en wetens mensenlevens bedreigen en is niet van plan daar iets aan te doen. Dat is een belediging van de rechtbank".
Shell heeft het rapport van Milieudefensie nog niet ontvangen, maar ontkent dat het de rechterlijke uitspraak negeert. "Shell zet actief stappen om aan het vonnis te voldoen terwijl de uitkomst van het hoger beroep wordt afgewacht." Tegelijkertijd vindt Shell dat aspecten van het vonnis "gewoon niet haalbaar" zijn om van het olieconcern te verwachten. Problemen heeft Shell vooral met het punt dat de uitstoot van klanten omlaag moet, terwijl die klanten daartoe zelf niet verplicht zijn.
Bron: ANP
Gerelateerd
'Groene economie' is in marktwaarde derde sector ter wereld
Met een marktwaarde van tien biljoen (10.000 miljard) dollar is de 'groene economie' volgens analisten van de London Stock Exchange Group (LSEG) inmiddels de derde...
Verzekeraars betaalden minder aan klimaatschade dan jaar eerder
Extreem weer heeft in Nederland vorig jaar voor ruim 155 miljoen euro aan verzekerde schade gezorgd, ongeveer de helft van het bedrag een jaar eerder. Stormen waren...
Nederlandse bedrijven willen strenger klimaatbeleid
Nederlandse bedrijven willen blijven investeren in verduurzaming. Ook willen ondernemingen een strenger beleid, om oplopende kosten en onzekerheid te voorkomen.
Nieuwe gids helpt cfo bij inschatten natuurrisico's
De Taskforce on Nature-related Financial Disclosures (TNFD) en Accounting for Sustainability (A4S) hebben een nieuwe gids uitgebracht voor cfo's over zogenoemde...
Milieudefensie hoopt dat Hoge Raad Shell dwingt tot CO2-reductie
De klimaatzaak van Milieudefensie tegen Shell nadert zijn ontknoping. De milieuorganisatie en het grote olie- en gasbedrijf treffen elkaar op 22 mei voor de Hoge...
