EY-index: Consument steeds digitaler, wel zorg over veiligheid en privacy
Nederlandse consumenten worden steeds digitaler. Zowel privé als in het werk wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van digitale technologie. De zorgen over cyberveiligheid en privacy blijven daarbij onverminderd hoog.
De verwachting is dat de ontwikkeling van toepassingen zoals augmented reality (AR) en kunstmatige intelligentie (AI) zal leiden tot steeds verdergaande verwevenheid van mens en digitale technologie. Toch heeft de Nederlandse samenleving grote zorgen over digitale veiligheid.
Dat blijkt uit de nieuwste editie van de EY Future Consumer Index, een onderzoek naar veranderend consumentengevoel en -gedrag. Het jongste onderzoek voor deze index werd uitgevoerd in maart en april 2023 en omvat 21.000 respondenten uit 27 landen, waaronder Nederland.
Privacy paradox
Uit de EY-index blijkt dat consumenten een paradoxale relatie hebben met nieuwe technologieën. Ze zien de waarde ervan als hulpmiddel en worden er steeds afhankelijker van. Inmiddels maakt 64 procent van de ondervraagden gebruik van video streamingdiensten, luistert 52 procent naar audio streams, bankiert tachtig procent digitaal en heeft 42 procent contact via video met vrienden en familie.
Tegelijkertijd maak de Nederlandse consument zich in toenemende mate zorgen over risico's als ID-diefstal, datalekken, virussen en misbruik van privégegevens. Tegelijkertijd neemt de bereidheid om gegevens digitaal te delen toe, voor gepersonaliseerde voordeeltjes, suggesties voor goedkopere alternatieven en een betere persoonlijke beleving.
Volgens de EY-index kiest 56 procent van de Nederlandse consumenten ervoor om gegevens te delen voor gepersonaliseerde aanbiedingen van merken waarmee ze een geschiedenis hebben. En 45 procent is bereid gegevens te delen voor een volledig aangepaste online-ervaring; 54 procent verkiest gepersonaliseerde aanbevelingen boven goedkopere alternatieven, in ruil voor gegevens.
Werk
Digitale technologie raakt, tot tevredenheid van werknemers, ook op de werkvloer steeds meer ingebed. Zo geeft 42 procent aan dat automatisering van taken meer ruimte creëert om te focussen op hoogwaardiger werk, verwacht eenzelfde percentage dat hun werk makkelijker wordt door de toename van technologie en wil 49 procent via trainingen en opleidingen meer leren over nieuwe technologieën en hoe deze toe te passen in het werk.
Veel zorgen over de technologische vooruitgang op de werkvloer maken werknemers zich desgevraagd niet. Zo'n 71 procent verwacht niet dat hun werk volledig zal worden vervangen door technologie. Dit ondanks de berichten over AI-toepassingen als ChatGPT en de mogelijke dreiging daarvan voor de arbeidsmarkt, inclusief bijvoorbeeld het accountantsberoep.
Gerelateerd

Meer organisaties mogelijk slachtoffer van Citrix-lek
Het Openbaar Ministerie is waarschijnlijk niet het enige slachtoffer van een groot gat in de beveiliging van de veelgebruikte Citrix-software. "Meerdere kritieke...

Belastingdienst mag gegevens 'toeval-Amerikanen' aan VS geven
De Belastingdienst mag gegevens van Nederlanders die ook de Amerikaanse nationaliteit hebben, verstrekken aan de Amerikaanse belastingdienst. Het delen van de gegevens...

Meeste organisaties zijn niet voorbereid op door AI versterkte cyberdreigingen
De snelle opmars van AI zorgt voor meer geavanceerde cyberdreigingen, die sneller groeien dan de verdediging van bedrijven. Slechts tien procent van de ondernemingen...

Bedrijven nemen vaker extra cyberbeveiligingsmaatregelen
Steeds meer bedrijven in Nederland nemen extra beveiligingsmaatregelen om hun IT-systemen te beschermen. Tegelijkertijd is het aandeel bedrijven dat slachtoffer...

Een op de vijf bedrijven had vorig jaar schade door cyberaanval
Een op de vijf ondernemingen heeft vorig jaar schade geleden door een cyberaanval. Bij grotere bedrijven met een omzet van meer dan 25 miljoen euro was dit zelfs...