ING: Winkelverkoop zal voor het eerst in tien jaar krimpen
Nederlandse consumenten houden de hand dit jaar op de knip vanwege de gestegen inflatie en een laag consumentenvertrouwen. ING verwacht dat de winkelverkoop in de detailhandel voor dit jaar daardoor met twee procent daalt. Het zou voor het eerst in tien jaar tijd zijn dat de sector te maken krijgt met krimp.
De omzet in de detailhandel zal nog wel groeien met zo'n vijf procent, maar dat schrijven onderzoekers van ING vrijwel volledig toe aan de fors hogere prijzen in de winkels. Zo constateren zij dat de prijzen van voedingsmiddelen in de eerste zeven maanden van dit jaar met gemiddeld zestien procent toenamen. Ook kleding werd fors duurder, gemiddeld elf procent, evenals verzorgingsproducten als parfum en shampoo (plus negen procent).
De hoge inflatie heeft geleid tot een "historisch laag consumentenvertrouwen", merkt ING op. Vooral in de winkelstraat geven Nederlanders minder geld uit, en dan met name aan "niet-noodzakelijke producten", zoals meubels en elektronica. Volgens ING, dat zich daarbij baseert op pintransactiedata, liep de omzet in de winkels die deze producten verkopen in het tweede kwartaal van dit jaar terug.
Winkelstraat verandert
De winkelstraat is sowieso aan het veranderen. Zo is het aantal fysieke winkels de afgelopen vijf jaar met zes procent gedaald. Vooral het aantal winkels dat geen voedsel verkoopt, de non-foodwinkels, neemt af. Bijvoorbeeld speelgoedwinkels en schoenenwinkels: daar zijn respectievelijk 29 procent en een kwart minder van in vergelijking met 2018. Tegelijkertijd nam het aantal voedingswinkels toe, evenals het aantal supermarkten.
Winkeliers hebben het daardoor moeilijk, niet in de laatste plaats omdat ze te maken hebben gekregen met stijgende huren en hogere energie-, inkoop- en personeelskosten. Daar komt bij dat veel ondernemers de belastingschuld terugbetalen die ze tijdens de coronacrisis hebben opgebouwd. ING verwacht dan ook dat meer bedrijven zullen omvallen dan vorig jaar.
Bron: ANP/ING
Gerelateerd
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/eten-en-drinken-horeca-winkels/bier-tappen_440x300.jpg)
Voedselprijzen verder omhoog, sector in 'crisismodus'
De prijs voor een biertje op het terras of een broodje op het station gaat dit jaar met 3 tot 5 procent omhoog. Dat verwachten veel zogeheten foodservicebedrijven,...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/coronacrisis/winkelstraat_leeg_440x300.jpg)
Onderzoek: winkelstraten Nederland dit voorjaar veel drukker
De winkelstraten in Nederland zijn dit voorjaar veel drukker dan voorgaande jaren. Dat stelt onderzoeksbureau Locatus, dat elk halfjaar de straten opgaat om het...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/eten-en-drinken-horeca-winkels/schoenenwinkel_440x300.jpg)
Omzet detailhandel hoger door stijgende prijzen en meer verkopen
De omzet van de Nederlandse detailhandel is in de eerste drie maanden van dit jaar met bijna 4 procent toegenomen vergeleken met een jaar eerder. Winkeliers zagen...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/eten-en-drinken-horeca-winkels/supermarkt_440x300.jpg)
Omzet detailhandel stijgt bijna 5 procent
De omzet van de Nederlandse detailhandel nam in maart met 4,8 procent toe in vergelijking met een jaar eerder. Winkeliers zagen het volume, ofwel de hoeveelheid...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/eten-en-drinken-horeca-winkels/winkel_shirts_440x300.jpg)
Hogere omzet voor winkeliers in januari
Winkeliers hebben in de eerste maand van het jaar bijna 2 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Ook het verkoopvolume nam toe. De non-foodwinkels zagen de omzet...