Nederlanders aten voor ruim twee miljard euro bij restaurantketens
De grootste Nederlandse restaurantketens trokken het afgelopen jaar bijna zeven miljoen bezoekers. Die gaven samen in totaal € 2,2 miljard uit bij deze ketens. Qua gemiddelde omzet per vestiging doet vooral biefstukrestaurant Loetje het goed.
Het afgelopen jaar bezochten 6,8 miljoen mensen de grootste restaurantketens van Nederland. Dat komt neer op 47 procent van de Nederlanders boven de 18 jaar. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een onderzoek van Multiscope onder ruim vijfduizend Nederlanders.
De gemiddelde besteding per gezelschap bedraagt € 115. Volgens de onderzoekers heeft het inkomen geen invloed op de gemiddelde besteding, maar de leeftijd van bezoekers wel. De 18- tot 34-jarigen spenderen gemiddeld minder (€ 97) tijdens hun bezoek aan restaurantketens dan 35- tot 49-jarigen (€ 121) en 50-plussers (€ 131).
Er zijn wel aanzienlijke verschillen tussen de ketens. Bezoekers zijn bij The Seafood Bar (€ 199) en 't Zusje (€ 198) het meeste kwijt. Bij Vapiano (€ 48) en Ekmekci (€ 49) zijn gasten gemiddeld het minste kwijt.
Loetje heeft hoogste gemiddelde omzet
Website Food Inspiration becijferde recent ook welke restaurantketen de hoogste gemiddelde omzet per vestiging weet te realiseren. Daarbij scoort biefstukrestaurant Loetje duidelijk het hoogst, met een gemiddelde omzet van € 4,3 miljoen per jaar. Of recente kritiek op een gewijzigde samenstelling van de jus bij de biefstuk verschil gaat maken, is nog niet duidelijk.
Op de tweede plaats staan de Van der Valk-restaurants, met gemiddeld € 4,25 miljoen per vestiging. Plaats drie is voor de restaurants van woonwinkel Ikea; de Zweedse gehaktballetjes zorgen daar voor een gemiddelde omzet van € 3,5 miljoen, waarbij de softijsjes en hotdogs bij de uitgang niet worden meegeteld.
Food Inspiration bekeek alleen ketens met minimaal tien restaurants in Nederland en baseerde zich op diverse bronnen. McDonald's staat volgens het platform op plek vier met gemiddeld € 2.750.000, "vermoedelijk zonder drives en koffieconcept. Daar houden we het dan maar op."
Gerelateerd
Meer omzet voor horeca in eerste jaar zonder coronamaatregelen
De horeca heeft in 2023 ruim 13 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Vorig jaar was het eerste jaar sinds 2020 zonder coronamaatregelen. In 2022 gold tot halverwege...
'Horeca moet duurder worden om faillissementen te voorkomen'
Horecabedrijven moeten meer gaan rekenen voor eten, drinken en overnachtingen, om te voorkomen dat ze failliet gaan. De winstmarges zijn momenteel te laag.
Ruim één miljard besteed bij koffie- en lunchketens
Nederlanders hebben het afgelopen jaar 1,1 miljard euro besteed bij koffie- en lunchketens in eigen land. De gemiddelde besteding per bezoek is vijftien euro.
Nederlanders drinken steeds meer champagne
Nederlanders drinken steeds meer champagne. De verkoop ligt inmiddels dertig procent hoger dan voor corona. Dat meldt de Vereniging Drankenhandel Nederland (VDN),...
Van der Valk krijgt ongelijk in zaak om TVL-steun hotels
Hotelketen Van der Valk heeft geen recht op meer coronasteun in het kader van de Tegemoetkoming Vaste Lasten. De keten telt als één bedrijf bij de toekenning van...