Nederlanders aten voor ruim twee miljard euro bij restaurantketens
De grootste Nederlandse restaurantketens trokken het afgelopen jaar bijna zeven miljoen bezoekers. Die gaven samen in totaal € 2,2 miljard uit bij deze ketens. Qua gemiddelde omzet per vestiging doet vooral biefstukrestaurant Loetje het goed.
Het afgelopen jaar bezochten 6,8 miljoen mensen de grootste restaurantketens van Nederland. Dat komt neer op 47 procent van de Nederlanders boven de 18 jaar. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een onderzoek van Multiscope onder ruim vijfduizend Nederlanders.
De gemiddelde besteding per gezelschap bedraagt € 115. Volgens de onderzoekers heeft het inkomen geen invloed op de gemiddelde besteding, maar de leeftijd van bezoekers wel. De 18- tot 34-jarigen spenderen gemiddeld minder (€ 97) tijdens hun bezoek aan restaurantketens dan 35- tot 49-jarigen (€ 121) en 50-plussers (€ 131).
Er zijn wel aanzienlijke verschillen tussen de ketens. Bezoekers zijn bij The Seafood Bar (€ 199) en 't Zusje (€ 198) het meeste kwijt. Bij Vapiano (€ 48) en Ekmekci (€ 49) zijn gasten gemiddeld het minste kwijt.
Loetje heeft hoogste gemiddelde omzet
Website Food Inspiration becijferde recent ook welke restaurantketen de hoogste gemiddelde omzet per vestiging weet te realiseren. Daarbij scoort biefstukrestaurant Loetje duidelijk het hoogst, met een gemiddelde omzet van € 4,3 miljoen per jaar. Of recente kritiek op een gewijzigde samenstelling van de jus bij de biefstuk verschil gaat maken, is nog niet duidelijk.
Op de tweede plaats staan de Van der Valk-restaurants, met gemiddeld € 4,25 miljoen per vestiging. Plaats drie is voor de restaurants van woonwinkel Ikea; de Zweedse gehaktballetjes zorgen daar voor een gemiddelde omzet van € 3,5 miljoen, waarbij de softijsjes en hotdogs bij de uitgang niet worden meegeteld.
Food Inspiration bekeek alleen ketens met minimaal tien restaurants in Nederland en baseerde zich op diverse bronnen. McDonald's staat volgens het platform op plek vier met gemiddeld € 2.750.000, "vermoedelijk zonder drives en koffieconcept. Daar houden we het dan maar op."
Gerelateerd

ESB: Meerkosten voor wegwerpplastic dragen niet bij aan duurzaamheid
De nieuwe regels voor plastic verpakkingen bij afhaalproducten of bezorgmaaltijden, die op 1 juli ingaan, dragen niet automatisch bij aan duurzaamheid. Het in rekening...

ING voorziet meer bankroeten in horeca ondanks goed begin jaar
De horeca kent volgens een nieuw rapport van ING een goede start van het jaar, ondanks de hogere inkoopprijzen van bijvoorbeeld energie en ingrediënten die ondernemers...

CBS: horeca groeit nauwelijks in laatste kwartaal
De omzet in de horeca is in het vierde kwartaal vrijwel gelijk gebleven aan het derde kwartaal. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Mogelijk...

Weinig horecabedrijven failliet, wel veel vrijwillige stoppers
Het is nog maar de vraag of er de komende maanden een faillissementsgolf in de horeca komt. Volgens branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is het aantal...

Onderzoek: winkelleegstand afgenomen, laagste niveau in tien jaar
Het aantal leegstaande winkelpanden is vorig jaar gedaald naar het laagste niveau in tien jaar.