Ruim één miljard besteed bij koffie- en lunchketens
Nederlanders hebben het afgelopen jaar 1,1 miljard euro besteed bij koffie- en lunchketens in eigen land. De gemiddelde besteding per bezoek is vijftien euro.
Nederlanders gaven het meeste uit bij lunchrooms en het minste bij ketens waar bezoekers voornamelijk eten of drinken afhalen, blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens. Onderzoeker Multiscope vergelijkt hierin de grootste koffie- en lunchketens in Nederland, op basis van veertien prestatie-indicatoren.
Nederlanders spenderen gemiddeld vijftien euro per bezoek aan een koffie- of lunchketen. Dit is de totale rekening voor het hele gezelschap. In de afgelopen twaalf maanden bezochten Nederlanders 76,3 miljoen keer de grootste koffie- en lunchketens in Nederland. Hiermee komt de totale besteding op € 1,1 miljard.
Lunchrooms
Bij acht ketens is de gemiddelde besteding hoger dan het gemiddelde van de markt. De doorsnee besteding bij de ketens Anne&Max (€ 28) en Brownies&downieS (€ 28) is het hoogste van alle ketens. Bagels & Beans volgt met een gemiddelde besteding van € 24.
Bezoekers besteden dus meer bij lunchrooms dan bij ketens die zich voornamelijk focussen op koffie; geen verrassende conclusie. Het aantal koffiezaken en lunchrooms is in de afgelopen vijf jaar sterk gegroeid. Gevestigde ketens breiden uit en nieuwe formules zijn in opkomst.
Gerelateerd
Horecavereniging dient vordering van 1,3 miljoen in bij failliet administratiebedrijf
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft nog ruim 1,3 miljoen euro tegoed van zijn failliete dochterbedrijf, dat de financiële administratie voor horecaondernemers...
Daling ziekteverzuim in 2023 het sterkst in de horeca
In 2023 is het ziekteverzuim van werknemers afgenomen, na acht jaar waarin het steeds toenam. Het ziekteverzuim daalde van 5,6 procent in 2022 naar 5,3 procent....
Voedselprijzen verder omhoog, sector in 'crisismodus'
De prijs voor een biertje op het terras of een broodje op het station gaat dit jaar met 3 tot 5 procent omhoog. Dat verwachten veel zogeheten foodservicebedrijven,...
Omzetgroei horeca zet door in eerste kwartaal
De horeca heeft in het eerste kwartaal van 2024 8,1 procent meer omgezet dan een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De omzet van de...
Meer omzet voor horeca in eerste jaar zonder coronamaatregelen
De horeca heeft in 2023 ruim 13 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Vorig jaar was het eerste jaar sinds 2020 zonder coronamaatregelen. In 2022 gold tot halverwege...