Nieuws

Ruim één miljard besteed bij koffie- en lunchketens

Nederlanders hebben het afgelopen jaar 1,1 miljard euro besteed bij koffie- en lunchketens in eigen land. De gemiddelde besteding per bezoek is vijftien euro.

Nederlanders gaven het meeste uit bij lunchrooms en het minste bij ketens waar bezoekers voornamelijk eten of drinken afhalen, blijkt uit de Nationale Benchmark Koffie- en Lunchketens. Onderzoeker Multiscope vergelijkt hierin de grootste koffie- en lunchketens in Nederland, op basis van veertien prestatie-indicatoren.

Nederlanders spenderen gemiddeld vijftien euro per bezoek aan een koffie- of lunchketen. Dit is de totale rekening voor het hele gezelschap. In de afgelopen twaalf maanden bezochten Nederlanders 76,3 miljoen keer de grootste koffie- en lunchketens in Nederland. Hiermee komt de totale besteding op € 1,1 miljard.

Lunchrooms

Bij acht ketens is de gemiddelde besteding hoger dan het gemiddelde van de markt. De doorsnee besteding bij de ketens Anne&Max (€ 28) en Brownies&downieS (€ 28) is het hoogste van alle ketens. Bagels & Beans volgt met een gemiddelde besteding van € 24.

Bezoekers besteden dus meer bij lunchrooms dan bij ketens die zich voornamelijk focussen op koffie; geen verrassende conclusie. Het aantal koffiezaken en lunchrooms is in de afgelopen vijf jaar sterk gegroeid. Gevestigde ketens breiden uit en nieuwe formules zijn in opkomst.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.