Nederlanders shoppen vaker online in aanloop naar kerst
Nederlanders shoppen in aanloop naar kerst dit jaar vaker online dan vorig jaar. Maar wanneer specifiek naar het laatste weekend voor kerst wordt gekeken, was juist sprake van een daling van het aantal transacties vergeleken met dezelfde data vorig jaar.
In de voorbije zeven dagen verwerkte onlinebetaalsysteem iDEAL bijna 33 miljoen betalingen. Op dezelfde data vorig jaar ging het nog om minder dan 32 miljoen. Op 20 december jl. was het met 6,33 miljoen verwerkte transacties zelfs de drukste dag van het jaar voor iDEAL.
Maar op zaterdag 21 en zondag 22 december telde iDEAL "slechts" 4,79 miljoen en 4,35 miljoen betalingen. Op die dagen werden vorig jaar nog respectievelijk 5,05 miljoen en 5,19 miljoen transacties verwerkt.
Mogelijk speelt mee dat Nederlanders hun kerstaankopen via internet vooral op doordeweekse dagen doen. 21 en 22 december vielen vorig jaar op donderdag en vrijdag. Toen waren 23 en 24 december weekenddagen en op die dagen werden er ook minder betalingen verwerkt dan in het voorgaande jaar. In 2022 was 23 december een vrijdag. 24 december viel toen op zaterdag.
Hoger dan normaal
Volgens iDEAL liggen de cijfers wel duidelijk hoger dan op normale dagen, wanneer kerst niet in aantocht is. Gemiddeld telt een dag namelijk zo'n 3,5 miljoen transacties.
Het uitsplitsen van de cijfers op dagbasis levert vaker inzichten op. Dit jaar hadden webwinkels het in aanloop naar koopjesfestijn Black Friday bijvoorbeeld erg druk, kwam recent naar voren uit iDEAL-cijfers.
Op die dag zelf, op 29 november, was het juist wat minder druk. Dat komt waarschijnlijk omdat steeds meer winkels kortingen rond Black Friday uitsmeren over een langere periode.
Bron: ANP
Gerelateerd
Populariteit Black Friday stagneert, wel meer uitgaven
De populariteit van koopjesdagen Black Friday en Cyber Monday stagneert, maar de consumentenaankopen over de hele maand november nemen wel toe. Dat concludeert ABN...
Kwartaalomzet detailhandel ruim 4 procent gestegen
De omzet van de Nederlandse detailhandel is in het derde kwartaal van dit jaar met ruim 4 procent gestegen vergeleken met een jaar eerder. Daarbij nam het verkoopvolume,...
Omzet detailhandel met 3,6 procent gestegen in augustus
De Nederlandse detailhandel heeft in augustus 3,6 procent meer omgezet dan een jaar eerder.
Nederlanders kopen minder diensten en meer producten online
Nederlanders hebben in de eerste zes maanden van dit jaar iets minder uitgegeven aan onlineaankopen. Consumenten gaven online minder uit aan diensten, maar kochten...
ING verwacht hogere winkelomzet, maar voorzichtige consument
De omzet van de Nederlandse detailhandel neemt dit jaar met vier procent toe, verwachten onderzoekers van ING. Consumenten blijven echter voorzichtig met hun winkeluitgaven,...
