Helft beleggers wil duurzaamheid, informatie niet altijd vindbaar
Ongeveer de helft van de Nederlandse particuliere beleggers laat duurzaamheid meespelen bij beleggingskeuzes. Maar de informatie over de mate van duurzaamheid van beleggingsfondsen vinden ze niet overal even goed vindbaar.
Dat blijkt uit een nieuw onderzoek onder honderden particuliere beleggers van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Bijna vier op de tien beleggers die meededen aan de enquête van de AFM zeiden soms op de duurzaamheid van beleggingen te letten. Daarnaast gaf ruim een op de tien respondenten aan altijd op de duurzaamheid te letten bij het beleggen.
Duurzaamheidsbewuste beleggers
Van die duurzaamheidsbewuste beleggers gaat zo'n tweederde af op de naam van een aandeel, obligatie of beleggingsfonds om te bepalen of die belegging duurzaam genoeg is. Een kleinere groep baseert zich ook op de website van het desbetreffende fonds of bedrijf (52 procent) of andere documenten zoals prospectussen en duurzaamheids- of jaarverslagen (42 procent). De AFM concludeerde eerder op basis van eigen onderzoek dat de namen van beleggingsfondsen of -producten juist geen betrouwbare graadmeter zijn voor hun duurzaamheid.
Op de vraag of deze beleggers op hun beleggingsplatform kunnen zien welke beleggingen duurzaam zijn, antwoordde 38 procent dit gemakkelijk te kunnen vinden. Tegelijkertijd zei 19 procent dit pas na grote moeite te kunnen vinden en 12 procent kon informatie over duurzaamheid helemaal niet vinden.
Kloppende informatie
De AFM kondigde onlangs aan extra te letten op kloppende informatie over duurzaamheid voor beleggers. "Wij weten uit eerder onderzoek naar de doelstellingen en verwachtingen van duurzame particuliere beleggers, dat het voor hen soms lastig is om te beoordelen of een product echt duurzaam is", zegt Sander van Es, bij de financiële waakhond onder andere verantwoordelijk voor juiste informatie over beleggingen. "In onze Agenda 2024 staat dat wij onderzoek gaan doen naar de mate waarin marktpartijen correct, duidelijk en niet misleidend communiceren over de duurzaamheid van een product."
Bron: ANP
Gerelateerd
Brancheorganisaties vragen steun kabinet voor zero-emissiezones
Brancheorganisaties zoals RAI Vereniging, BOVAG en Techniek Nederland, samen met milieuorganisatie Natuur & Milieu, pleiten voor steun van de landelijke politiek...
Klimaatnetwerk heeft gemengde gevoelens bij EU-inzet klimaattop
De inzet van de EU voor de aankomende klimaattop in Bakoe biedt op een aantal terreinen "duidelijke vooruitgang", maar als het om klimaatfinanciering gaat schieten...
NBA-voorvechter circulaire economie in ranglijst Duurzame 100
Lucas Geusebroek, binnen de NBA werkzaam als beleidsmedewerker bij de afdeling Beroep en Maatschappij, is dit jaar opgenomen in de 'Duurzame 100'. Dat is de jaarlijkse...
Kabinet wil ook kleinere uitstoters helpen met verduurzaming
Het kabinet wil verduurzamingsafspraken maken met twee bedrijven die niet tot de grootste uitstoters behoren, maar wel een "belangrijke bijdrage" kunnen leveren...
Wetenschappers: aarde betreedt onvoorspelbare fase klimaatcrisis
De aarde betreedt een "kritieke en onvoorspelbare nieuwe fase van de klimaatcrisis", schrijven wetenschappers iets meer dan een maand voor het begin van klimaattop...