ANWB ziet interesse in elektrisch rijden dalen
De interesse in elektrisch rijden neemt af. Voor het eerst in jaren is de groep die niet van plan is elektrisch te gaan rijden (28 procent), groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel van plan is (27 procent).
Dat meldt de ANWB na onderzoek. De hoge aanschafprijs van een elektrische auto en het niet privé kunnen laden zijn de voornaamste drempels. "Elektrisch rijden is het afgelopen jaar duurder geworden. Waar een elektrische auto in 2022 nog gemiddeld 61 cent per kilometer kostte, is dat nu 72 cent per kilometer", stelt de ANWB vast.
Dit heeft vooral te maken met de lagere restwaarde van elektrische auto's, doordat er minder vraag naar is op de tweedehandsmarkt. Automobilisten vinden tweedehands elektrische auto's nog te prijzig. Volgens de ANWB vindt 71 procent van de Nederlanders elektrische auto's te duur. "Het gat tussen het gemiddelde aankoopbedrag van een elektrische auto (45.850 euro) en het bedrag dat kopers gemiddeld willen uitgeven aan een elektrische auto (31.699 euro) is groot."
Binnen Europa is Nederland nog wel een van de koplopers als het gaat om elektrisch rijden. Het aandeel elektrische auto's in het Nederlandse wagenpark is 4,9 procent. Alleen Noorwegen (23 procent), Zweden (6 procent), IJsland (9 procent) en Denemarken (5,8 procent) doen het beter.
Belastingen
De ANWB zegt veel vragen te krijgen over de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's. Nu zijn deze auto's nog vrijgesteld van wegenbelasting, maar met de huidige regeling vanaf 2026 niet meer. Omdat elektrische auto's extra zwaar zijn door hun accupakket, kan de motorrijtuigenbelasting een flinke kostenpost worden voor eigenaren van elektrische auto's.
Ook onvoldoende rijbereik en de angst om stil te komen staan met een lege accu, is een reden waarom mensen niet elektrisch willen rijden. Oudere generatie EV’s hebben vaak maar een beperkte actieradius. Een gebrek aan publieke laadpalen wordt eveneens genoemd als drempel, aldus de ANWB.
Het demissionair kabinet heeft in de Voorjaarsnota een plan opgenomen voor korting op de motorrijtuigenbelasting van EV's tot 2031, maar dat moet nog door de Tweede Kamer. Tegelijk wil het kabinet de aanschafsubsidie op tweedehands EV's al schrappen vanaf 2025, jaren eerder dan oorspronkelijk gedacht.
Niet naar het buitenland
Om te voorkomen dat grote aantallen tweedehands elektrische auto's naar het buitenland verdwijnen, moet de overheid consistent zijn in het aanmoedigen van elektrisch vervoer, aldus Naïma Kassem van energie-adviesbureau Windkracht 5. "Nu is er voor consumenten te veel onduidelijkheid over subsidies, belastingvoordeel en de laadinfrastructuur."
Volgens Kassem is omschakelen naar elektrisch vervoer hard nodig voor een succesvolle energietransitie. "Maar het gat tussen het streven naar duurzame mobiliteit en de daadwerkelijke adoptie ervan is nu te groot. Tegelijkertijd staan Nederlandse havens vol met buitenlandse elektrische auto's die niet verkocht raken." Onder meer het FD schreef daar recent over.
"Terwijl andere landen elektrisch rijden stimuleren, is het voor Nederlandse consumenten niet duidelijk of zij vanaf volgend jaar bijtelling en wegenbelasting moeten gaan betalen", stelt Kassem. "Dat maakt overstappen op elektrisch onaantrekkelijk."
Gerelateerd

Impact autoheffingen VS op Nederland circa 230 miljoen euro
De directe impact van Amerikaanse importheffingen op auto's is relatief beperkt. Het zou gaan om een hap van ongeveer 230 miljoen euro uit de economie, oftewel 0,02...

Meer elektrische auto's verkocht in de EU, maar minder Tesla's
De verkoop van elektrische auto's liet in februari in Europa, net als een maand eerder, een flinke plus zien van 24 procent. Fabrikant Tesla zie de verkoop in de...

Elektrische rijders haken af door afbouw belastingvoordelen
Een derde van de elektrische rijders overweegt volgend jaar over te stappen naar een brandstofauto zodra belastingvoordelen worden afgebouwd. In 2030, als de fiscale...

Verkoop occasions stijgt flink door groeiend autobezit
De verkoop van tweedehands auto's in Nederland neemt de komende jaren steeds meer toe. Dit komt onder meer door het groeiende autobezit in ons land en de bevolkingsgroei....

Particulier wil voorlopig nog geen elektrische auto
In 2024 bestond 35 procent van alle nieuwverkopen uit elektrische auto's (EV's); vier procent meer dan in 2023. Ook de tweedehandsmarkt groeide: 85.000 gebruikte...