Europese Rekenkamer wil goedkopere elektrische auto's en meer laadpalen
De Europese Unie moet de productie van elektrische auto's snel opschroeven en gaan produceren in alle prijsklassen. Nieuwe elektrische auto's zitten nu nog meestal in een hoge prijsklasse.
Verder moet de Europese Unie helpen om de komende jaren een veel dichter laadpalennetwerk op te zetten. Dat moet ook maken dat eigenaren van een hybride auto niet gedwongen worden benzine te tanken. Zo moet het Europese wagenpark alsnog milieuvriendelijk worden, zegt de Europese Rekenkamer in een overkoepelende analyse gebaseerd op vier eerdere onderzoeken.
Het Europese doel van vermindering van de broeikasgas-uitstoot door Europese personenauto's is mislukt, concludeert de rekenkamer in het rapport. De vervoerssector is voor ongeveer een kwart verantwoordelijk voor de broeikasgas-uitstoot in Europa en de helft daarvan komt door personenauto's.
Hoewel de Europese regels strenger zijn geworden voor de testnormen van nieuwe auto's, is het effect daarvan te klein. Nieuwe motoren zijn inderdaad energiezuiniger, maar intussen zijn personenauto's ook groter geworden en hebben dus zwaardere motoren nodig.
Biobrandstof
De Europese Rekenkamer stelt verder vast dat het aanvankelijke geloof dat alternatieve brandstoffen zoals biobrandstoffen het probleem kunnen oplossen, ook niet klopt. De Europese Unie heeft geen geloofwaardige routekaart ontwikkeld voor de ontwikkeling van deze alternatieve brandstoffen. Bovendien wordt volgens de rekenkamer de milieuvriendelijkheid van biobrandstoffen overschat.
De Europese Rekenkamer wil daarnaast dat de Europese Unie de inspanningen vergroot om via handelsakkoorden met onder meer Australië en Gabon de aanvoer veilig te stellen van zeldzame stoffen zoals lithium, kobalt en mangaan. Zo kan ook de Europese auto-industrie van deze grondstoffen profiteren en worden straks niet alle elektrische auto's vanuit China of andere niet-Europese landen ingevoerd.
De EU-landen en het Europees Parlement hebben afgesproken dat vanaf 2035 de verkoop van benzineauto's in Europa in de ban gaat. In 2026 wordt geëvalueerd of dat streven haalbaar is.
Aandeel elektrische auto's blijft wereldwijd groeien
Wereldwijd neemt het aandeel elektrische auto's ondertussen flink toe, stelt het Internationaal Energieagentschap (IEA). De verwachting is dat dit jaar 17 miljoen elektrische auto's worden verkocht, tegen 14 miljoen vorig jaar.
De stijgende verkoopcijfers zijn vooral te danken aan China, waar de regering de aankoop van een elektrische auto stimuleert met subsidies. In Nederland daalt de interesse in elektrisch rijden juist, meldde de ANWB recent nog. Redenen zijn onder andere de hoge aanschafprijs en het niet thuis kunnen opladen.
Ook het IEA benadrukt dat betaalbaarheid een belangrijke voorwaarde is om de verkoopcijfers van EV's te stimuleren, net als een forse uitbreiding van het aantal oplaadpunten. Tegen 2035 moet de oplaadcapaciteit verzesvoudigd zijn om de groei bij te benen.
Bron: ANP/IEA
Gerelateerd
Aandeel elektrische auto's groeit: 14 procent EV of hybride
Bijna 14 procent van alle personenauto's in Nederland is deels of volledig elektrisch. Vijf jaar geleden besloeg het aantal elektrische en hybride auto's nog 3,7...
Terugloop orders Nederlandse industrie door malaise autosector
De Nederlandse industrie kampt met een terugloop van het aantal orders door uitstel van nieuwe investeringsprojecten in de halfgeleiderindustrie en de significante...
Dure rekenfout bij Financiën maakt dat fiscaal voordeel elektrische auto sneller verdwijnt
Het belastingvoordeel voor elektrische auto's verdwijnt sneller, omdat het ministerie van Financiën eerder een rekenfout heeft gemaakt. Dat zorgt voor een gat in...
Nieuwe subsidieregelingen voor laden elektrische bedrijfswagens
Bedrijven kunnen binnenkort gebruikmaken van twee nieuwe subsidieregelingen die zijn bedoeld om de overstap naar elektrisch vervoer te versnellen. Het aantal elektrische...
Belangenorganisaties waarschuwen voor onjuiste besteding nieuwe CO2-heffing
Belangenorganisaties ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA willen dat de politiek een nieuwe CO2-heffing gaat gebruiken voor investeringen in schone...