Bedrijfscultuur belangrijk voor aantrekken medewerkers
Werkgevers zien de eigen bedrijfscultuur als een belangrijke factor bij het aantrekken van nieuw talent. 39 procent van de werkgevers denkt dat hun bedrijfscultuur voor nieuwe werknemers reden is om een contract te willen ondertekenen.
Bedrijfscultuur staat volgens werkgevers, na de functiewerkzaamheden, op de tweede plek van belangrijkste redenen voor mensen om bij een bedrijf te willen werken. Dat de bedrijfscultuur ook een mismatch kan zijn tussen werkgevers en werknemers, blijkt uit onderzoek onder ruim duizend werknemers en meer dan driehonderd werkgevers, uitgevoerd door employee benefits-aanbieder Circula.
Bedrijfscultuur wordt vooral gezien als richtlijn hoe medewerkers zich horen te gedragen en hoe zij met elkaar omgaan. De bedrijfscultuur binnen Nederlandse bedrijven krijgt van werknemers een ruime voldoende, namelijk een 7,5.
De meeste bedrijven (78 procent) hebben hun bedrijfscultuur gedocumenteerd. Bij bedrijven met meer dan 50 medewerkers is dat 83 procent. Bijna de helft van de bedrijven (48 procent) evalueert zijn kernwaarden zo nu en dan, om te zien of veranderingen nodig zijn.
Kleine bedrijven scoren goed
Transparantie en eerlijkheid is bij zes op de tien werkgevers de belangrijkste kernwaarde. Trots zijn op het werk dat je doet staat op de tweede plaats, gevolgd door gelijke behandeling voor iedereen, ongeacht functie of achtergrond.
Hoewel kleine bedrijven niet altijd hun bedrijfscultuur hebben vastgelegd, hebben zij op dit vlak een goed imago en wordt vaak gedacht dat de bedrijfscultuur er goed is. Acht van de tien werknemers die bij een bedrijf werken met minder dan vijftig werknemers, zijn (meer dan) tevreden over de huidige cultuur.
Liefdadigheid
Dat veel bedrijven zich ook inzetten op gebieden als duurzaamheid, liefdadigheid en diversiteit, zorgt voor meer tevredenheid bij werknemers. Van de medewerkers die graag willen dat hun werkgever oog heeft voor liefdadigheid, geeft 79 procent aan dat er binnen hun bedrijf ook aandacht aan wordt besteed.
Dit geldt ook voor 80 procent van de werknemers die duurzaamheid als zeer belangrijk beschouwen en voor liefst 91 procent van degenen die diversiteit op de werkvloer hoog in het vaandel hebben staan.
Gerelateerd
ABN Amro zet in op AI en schrapt duizenden banen
Er verdwijnen de komende jaren duizenden banen bij ABN Amro. De bank wil daarmee kosten verminderen en winstgevender worden. Topvrouw Marguerite Bérard van ABN Amro...
Qconcepts onderzoekt nu werkgeluk onder audit professionals in rustig seizoen
Qconcepts doet met een nieuwe editie van de 'Audit Happiness Barometer' wederom onderzoek naar het werkgeluk onder audit professionals. Nu wordt dat gemeten buiten...
Voor mkb-accountants is een benaderbare cultuur voor alle generaties heel vanzelfsprekend
Als babyboomers en generatie-Z moeten samenwerken, leidt dat niet altijd tot frisse energie en soms juist tot lichte wrijving. Hoe je in een klein of middelgroot...
Cultuurwerkplaats: De lerende accountantsorganisatie
In 2025 komen 25 mensen vier keer bij elkaar om in een 'werkplaats', onder (bege)leiding van de NBA, aan de slag te gaan met cultuur en gedrag binnen accountantskantoren....
Een ongemakkelijke waarheid over accountants
De mens is geen rationeel wezen, zo bewijst een overdaad aan wetenschappelijk onderzoek. Maar de mens meent wel rationeel te handelen en overschat zichzelf op dat...
