Techniekbranche ziet emissievrije zones niet zitten
De technieksector, de branche met de meeste bestelbussen op de weg, maakt zich "grote zorgen" over de invoering van zero-emissiezones. Als de plannen doorgaan, mag een groot aantal bestelauto's met een verbrandingsmotor vanaf volgend jaar veel binnensteden niet meer in.
Volgens brancheorganisatie Techniek Nederland zijn er onvoldoende laadpalen, door het overvolle stroomnet. Hierdoor is het voor bedrijven ook moeilijk om een verzwaarde elektriciteitsaansluiting te krijgen.
Dat meldt de belangenbehartiger in aanloop naar een rondetafelgesprek over zero-emissiezones in de Tweede Kamer. "Verwarmingsmonteurs en loodgieters hebben vooral in woonwijken voldoende laadcapaciteit nodig. Bij veel installateurs en witgoedmonteurs gaat de bedrijfswagen 's avonds namelijk met de medewerker mee naar huis om in geval van storingen snel bij de klant te kunnen zijn", stelt Techniek Nederland.
Dure bussen
De organisatie wijst er ook op dat de hoge aanschafkosten het kostbaar maken om over te stappen naar elektrische bestelbussen. Nu rijdt nog maar twee procent van de sector met een elektrische bus.
Vooral kleinere ondernemers zouden er, met het oog op hoge investeringen en praktische problemen, voor kunnen kiezen om geen klanten meer te bedienen in binnensteden met een zero-emissiezone. "Daardoor bestaat het risico dat huizenbezitters en huurders nog langer moeten wachten op onderhoud aan hun cv-ketel of een reparatie", aldus Techniek Nederland.
Subsidie
MKB-Nederland vindt dat het kabinet ondernemers financieel moet blijven ondersteunen bij hun overstap naar elektrische bestelwagens. "Het is onbegrijpelijk en volstrekt onlogisch dat de huidige subsidieregeling eind dit jaar afloopt, terwijl begin 2025 in circa twintig gemeenten zero-emissiezones worden ingevoerd en pas een fractie van alle bestelwagens in ons land elektrisch is", meldt de belangenorganisatie.
Van de ruim één miljoen bestelwagens in Nederland zijn er op dit moment nog maar zo'n 25.000 elektrisch. Omschakelen is duur en stuit op praktische bezwaren, zoals het soms beperkte bereik en het hogere gewicht, waardoor soms een groot rijbewijs nodig is.
Bron: ANP
Gerelateerd
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/milieu-energie-klimaat/recycle_440x300.jpg)
Recordbedrag van Europese Investeringsbank naar klimaatprojecten
De Europese Investeringsbank (EIB) heeft vorig jaar 2,7 miljard euro nieuwe financiering toegezegd voor klimaat- en ecologische duurzaamheidsprojecten. Het gaat...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/milieu-energie-klimaat/energielabel_huisje_440x300.jpg)
Huizenbezitter vindt energielabel woning steeds belangrijker
Twee derde van de Nederlandse huiseigenaren verwacht dat de waarde van een koopwoning binnen nu en vijf jaar steeds sterker afhankelijk wordt van het energielabel.
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/milieu-energie-klimaat/duurzaamheid4_440x300.jpg)
Implementatie van duurzaamheidsrapportage bij decentrale overheden: een noodzakelijke stap naar inzicht en actie
Decentrale overheden in Nederland spelen een essentiële rol in de transitie naar een duurzame toekomst, omdat zij beslissingen nemen die de lokale leefomgeving beïnvloeden....
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-columnisten/nba-columns-pieter-de-kok.png)
ESG Analytics: Wanneer gaan we nu echt beginnen?
Vanuit het accountantsberoep is er veel aandacht voor duurzaamheid (ESG) en het werk dat dit met zich meebrengt. Maar wanneer en hoe gaan we ESG-doelstellingen echt...
![](/siteassets/accountant.nl/afbeeldingen-440x300/industrie/raffinaderij-440x300.jpg)
EU veel te ambitieus rond groene waterstof, vindt Europese Rekenkamer
De Europese Commissie heeft "veel te ambitieuze" doelstellingen voor de productie en invoer van hernieuwbare, ofwel groene waterstof en moet haar waterstofstrategie...