Techniekbranche ziet emissievrije zones niet zitten
De technieksector, de branche met de meeste bestelbussen op de weg, maakt zich "grote zorgen" over de invoering van zero-emissiezones. Als de plannen doorgaan, mag een groot aantal bestelauto's met een verbrandingsmotor vanaf volgend jaar veel binnensteden niet meer in.
Volgens brancheorganisatie Techniek Nederland zijn er onvoldoende laadpalen, door het overvolle stroomnet. Hierdoor is het voor bedrijven ook moeilijk om een verzwaarde elektriciteitsaansluiting te krijgen.
Dat meldt de belangenbehartiger in aanloop naar een rondetafelgesprek over zero-emissiezones in de Tweede Kamer. "Verwarmingsmonteurs en loodgieters hebben vooral in woonwijken voldoende laadcapaciteit nodig. Bij veel installateurs en witgoedmonteurs gaat de bedrijfswagen 's avonds namelijk met de medewerker mee naar huis om in geval van storingen snel bij de klant te kunnen zijn", stelt Techniek Nederland.
Dure bussen
De organisatie wijst er ook op dat de hoge aanschafkosten het kostbaar maken om over te stappen naar elektrische bestelbussen. Nu rijdt nog maar twee procent van de sector met een elektrische bus.
Vooral kleinere ondernemers zouden er, met het oog op hoge investeringen en praktische problemen, voor kunnen kiezen om geen klanten meer te bedienen in binnensteden met een zero-emissiezone. "Daardoor bestaat het risico dat huizenbezitters en huurders nog langer moeten wachten op onderhoud aan hun cv-ketel of een reparatie", aldus Techniek Nederland.
Subsidie
MKB-Nederland vindt dat het kabinet ondernemers financieel moet blijven ondersteunen bij hun overstap naar elektrische bestelwagens. "Het is onbegrijpelijk en volstrekt onlogisch dat de huidige subsidieregeling eind dit jaar afloopt, terwijl begin 2025 in circa twintig gemeenten zero-emissiezones worden ingevoerd en pas een fractie van alle bestelwagens in ons land elektrisch is", meldt de belangenorganisatie.
Van de ruim één miljoen bestelwagens in Nederland zijn er op dit moment nog maar zo'n 25.000 elektrisch. Omschakelen is duur en stuit op praktische bezwaren, zoals het soms beperkte bereik en het hogere gewicht, waardoor soms een groot rijbewijs nodig is.
Bron: ANP
Gerelateerd
Belangenorganisaties waarschuwen voor onjuiste besteding nieuwe CO2-heffing
Belangenorganisaties ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA willen dat de politiek een nieuwe CO2-heffing gaat gebruiken voor investeringen in schone...
Ruim 55.000 bedrijven zetten in op duurzaamheid
Meer dan 55.000 Nederlandse bedrijven dragen actief bij aan duurzaamheid. Dat blijkt uit de SDG- en duurzaamheidsmonitor 2024.
Planbureau: zonder kringloopeconomie dreigen tekorten
Als niet snel meer werk wordt gemaakt van de kringloopeconomie, dreigt veel verspilling van grondstoffen en zit Nederland rond 2050 mogelijk met "ernstige tekorten"....
Rechtszaak tegen EU om 'groene' status vliegtuigen en schepen
Milieuorganisaties gaan de Europese rechter in Luxemburg vragen om vliegtuigen en schepen die op fossiele brandstoffen draaien, te schrappen uit de EU-lijst van...
Prijsdalingen van lithium en nikkel zitten energietransitie dwars
De prijsval van kritische metalen als lithium, kobalt en nikkel zit de wereldwijde energietransitie dwars, waarschuwt Allianz Trade. Volgens de kredietverzekeraar...