Onder druk van automatisering rukt abonnementsvorm op in accountancy
Personeelstekorten en een toenemende vraag naar advieswerk dwingen accountantskantoren richting automatisering en standaardisering. Kantoren bieden daardoor steeds vaker hun diensten aan via abonnementen.
Dat concludeert softwarebedrijf Simplicate in het Accountancy Industry Rapport 2024, op basis van zeventig respondenten bij kantoren met maximaal honderd werknemers. Kantoren grijpen volgens het rapport vaker naar automatisering en standaardisering van diensten als middel om meer tijd vrij te spelen voor advieswerk en de productiviteit te verhogen. In het verlengde daarvan ziet Simplicate de abonnementsvorm en de vaste prijzen binnen accountancy oprukken.
Uit de enquête blijkt ook dat de meeste kantoren (82%) worstelen met de krappe arbeidsmarkt. Bijna negen op de tien kantoren vindt het aantrekken van personeel een uitdaging. Iets meer dan de helft van de kantoren (52%) zegt inmiddels ook minder rendabele klanten af te stoten, om ruimte te maken voor financiële groei op de lange termijn.
Abonnement
Vorig jaar bleek de helft van de ondervraagde kantoren inmiddels een abonnementsvorm of een vaste prijs aan te bieden voor bepaalde diensten. Dit jaar zegt nog eens 27 procent van de kantoren die stap te willen maken.
"Dat is een grote omschakeling voor de branche, waar nacalculatie al heel lang de meest gebruikte facturatiemethode is. Kantoren bieden vaker abonnementen aan, waardoor het werk beter voorspelbaar wordt en ze meer waarde bieden aan klanten. Daarnaast voldoet het aan de vraag van de klant; een groot deel van de kantoren (60 procent) wil met abonnementen duidelijker naar klanten communiceren over de kosten van hun diensten", aldus Simplicate.
Uurtje-factuurtje
Volgens de softwareleverancier lopen kantoren die vasthouden aan het 'uurtje-factuurtje' mogelijk omzet mis als zij niet de stap naar abonnementen maken. "Hoe verder de technologische ontwikkelingen doorzetten, hoe urgenter het is voor kantoren om de overstap te maken naar een verdienmodel waarin de waarde van de diensten is losgekoppeld van de tijdsinvestering door een accountant."
Gerelateerd
Hernieuwd CIO-stelsel moet digitalisering overheid helpen verbeteren
De ministerraad heeft ingestemd met de inwerkingtreding van het nieuwe Besluit CIO-stelsel Rijksdienst 2025, per 1 januari 2026. Het besluit moet bijdragen aan de...
Werkdruk geagendeerd
Werkdruk blijft een probleem in de accountancy. Er wordt een hoge prijs en inzet gevraagd van accountants, zowel door kantoren als de maatschappij, stellen de NBA...
ABN Amro zet in op AI en schrapt duizenden banen
Er verdwijnen de komende jaren duizenden banen bij ABN Amro. De bank wil daarmee kosten verminderen en winstgevender worden. Topvrouw Marguerite Bérard van ABN Amro...
Bedrijven moeten door krappe arbeidsmarkt meer inzetten op technologie
De arbeidsmarktkrapte blijft een structurele uitdaging, vooral in sectoren met veel vakmensen, zoals de techniek, zorg en ICT. Ondanks allerlei inspanningen om personeel...
Qconcepts onderzoekt nu werkgeluk onder audit professionals in rustig seizoen
Qconcepts doet met een nieuwe editie van de 'Audit Happiness Barometer' wederom onderzoek naar het werkgeluk onder audit professionals. Nu wordt dat gemeten buiten...
