Onder druk van automatisering rukt abonnementsvorm op in accountancy
Personeelstekorten en een toenemende vraag naar advieswerk dwingen accountantskantoren richting automatisering en standaardisering. Kantoren bieden daardoor steeds vaker hun diensten aan via abonnementen.
Dat concludeert softwarebedrijf Simplicate in het Accountancy Industry Rapport 2024, op basis van zeventig respondenten bij kantoren met maximaal honderd werknemers. Kantoren grijpen volgens het rapport vaker naar automatisering en standaardisering van diensten als middel om meer tijd vrij te spelen voor advieswerk en de productiviteit te verhogen. In het verlengde daarvan ziet Simplicate de abonnementsvorm en de vaste prijzen binnen accountancy oprukken.
Uit de enquête blijkt ook dat de meeste kantoren (82%) worstelen met de krappe arbeidsmarkt. Bijna negen op de tien kantoren vindt het aantrekken van personeel een uitdaging. Iets meer dan de helft van de kantoren (52%) zegt inmiddels ook minder rendabele klanten af te stoten, om ruimte te maken voor financiële groei op de lange termijn.
Abonnement
Vorig jaar bleek de helft van de ondervraagde kantoren inmiddels een abonnementsvorm of een vaste prijs aan te bieden voor bepaalde diensten. Dit jaar zegt nog eens 27 procent van de kantoren die stap te willen maken.
"Dat is een grote omschakeling voor de branche, waar nacalculatie al heel lang de meest gebruikte facturatiemethode is. Kantoren bieden vaker abonnementen aan, waardoor het werk beter voorspelbaar wordt en ze meer waarde bieden aan klanten. Daarnaast voldoet het aan de vraag van de klant; een groot deel van de kantoren (60 procent) wil met abonnementen duidelijker naar klanten communiceren over de kosten van hun diensten", aldus Simplicate.
Uurtje-factuurtje
Volgens de softwareleverancier lopen kantoren die vasthouden aan het 'uurtje-factuurtje' mogelijk omzet mis als zij niet de stap naar abonnementen maken. "Hoe verder de technologische ontwikkelingen doorzetten, hoe urgenter het is voor kantoren om de overstap te maken naar een verdienmodel waarin de waarde van de diensten is losgekoppeld van de tijdsinvestering door een accountant."
Gerelateerd

Accountants worden blij van goede werksfeer, maar minder van werkdruk
Een goede werksfeer, interessant werk en automatisering zorgen in de accountancy voor tevredenheid en behoud van medewerkers. Maar de hoge werkdruk en te weinig...

Outsourcer Becky richt zich ook op Amerikaanse markt voor accountants
Het Nederlandse Becky.works gaat zich ook richten op de Amerikaanse markt voor accountants. Via een strategisch partnerschap met het adviesbureau Maior speelt het...

Wordt het nog wat met die arbeidsproductiviteit?
"You can see the computer age everywhere but in the productivity statistics." Aldus een beroemde uitspraak van de Amerikaanse econoom Robert Solow, in 1987. Hoe...

Accountant nog altijd een kansrijk beroep
Wie op zoek is naar een baan heeft goede kansen als kapper, tandtechnicus, beroepsmilitair of telefoonreparateur. En ook als accountant. Tekstschrijvers en grafisch...

Countus is op zoek naar complete raad van bestuur
Accountantskantoor Countus heeft Twynstra Gudde gevraagd om de voltallige raad van bestuur extern te rekruteren. De vacature beoogt een "collegiaal bestuur" dat...