KPMG-onderzoek: AI prioriteit voor audit en financiële rapportage
Investeringen in kunstmatige intelligentie (AI) bij financiële rapportage en controle groeien, maar blijven in Nederland achter ten opzichte van andere landen. De vrees voor privacyschendingen is in ons land groter, terwijl zorgen over het verdwijnen van banen door AI juist lager zijn dan elders.
Dat blijkt uit wereldwijd onderzoek van KPMG onder 1.800 leidinggevenden op het gebied van financiële verslaggeving in grote economieën, waarvan honderd uit Nederland.
Kunstmatige intelligentie verandert de financiële rapportage en audit snel, meent KPMG. Bijna driekwart van de bedrijven wereldwijd experimenteert of gebruikt inmiddels kunstmatige intelligentie bij hun financiële rapportage en audit. Verwachting is dat dit naar bijna honderd procent zal stijgen over drie jaar.
64 procent van alle ondervraagde bedrijven verwacht van hun auditors dat zij een rol vervullen in het evalueren van hun gebruik van AI in financiële rapportage. De inzet van AI zal de kwaliteit kunnen verhogen, meer data kan worden bekeken en er zal meer continu en voorspellend te werk kunnen worden gegaan, aldus KPMG.
Minder investeringen, meer zorgen
Wereldwijd willen meer bedrijven de komende drie jaar hun investeringsbudget voor AI vergroten. 45 procent van de Nederlandse bedrijven geeft aan hun AI-budget met 25 procent te willen verhogen. Nederlandse bedrijven blijven daarmee achter, vergeleken met bedrijven wereldwijd.
Wel zijn bedrijven in Nederland bezorgder over gegevensbescherming, zoals persoonsgegevens en bedrijfsgevoelige informatie, door het gebruik van AI. 64 procent van de bedrijven in ons land heeft daar zorgen over, tegen 55 procent wereldwijd.
Volgens KPMG worden data governance en security steeds belangrijker bij het breed inzetten van AI. De Algemene verordening gegevensbeschermingen en de Autoriteit Persoonsgegevens zijn mogelijk factoren die Nederlandse bedrijven bewuster maken rondom gegevensbescherming.
Tegelijk hebben bedrijven in Nederland minder zorgen over het verdwijnen van banen. Volgens KPMG houdt dat verband met de innovatieve cultuur in ons land.
Onderzoek
KPMG deed onderzoek gedaan onder 1.800 bedrijven uit zes verschillende industrieën, in tien landen: Australië, Canada, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Japan, Nederland, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.
De omzet van de onderzochte bedrijven ligt tussen de 250 miljoen dollar en de 1 miljard dollar. De uitkomsten van het onderzoek zijn in een infographic samengevat.
Gerelateerd
Bedrijven gebruiken AI vooral voor marketing, verkoop en administratie
Eén op de zes bedrijven gebruikt inmiddels AI, een verdubbeling ten opzichte van twee jaar eerder. In de specialistische zakelijke dienstverlening, zoals de accountancy,...
AFM is blij met gebruik van geavanceerde audittools door kantoren
Door gebruik van geavanceerde audittools kunnen accountantsorganisaties efficiënter werken en hogere kwaliteit bieden. Ook maakt het ze aantrekkelijker als werkgever....
AI maakt werk van beginnende professionals sneller, maar kost ervaren mensen juist productiviteit
AI-tools kunnen het werk van beginnende professionals versnellen, maar het waarborgen van de kwaliteit is slechter voor de productiviteit van ervaren professionals....
AI-agents: small blijkt beautiful
AI-agents waren in 2025 nogal 'en vogue' in de media. Een groeiende groep startups beloofde een toekomst waarin deze agents grote delen van menselijk werk overnamen....
Topbestuurders zien AI als oplossing voor klimaatambities, niet als bedreiging
Topbestuurders zien kunstmatige intelligentie (AI) als belangrijk hulpmiddel voor het behalen van klimaatdoelen. Dit ondanks het snel stijgende energiegebruik door...
