Rechtszaak tegen EU om 'groene' status vliegtuigen en schepen
Milieuorganisaties gaan de Europese rechter in Luxemburg vragen om vliegtuigen en schepen die op fossiele brandstoffen draaien, te schrappen uit de EU-lijst van duurzame investeringen.
Fossielvrij NL begint de rechtszaak samen met medestanders uit Nederland, België, Duitsland en Oostenrijk. Ze hadden eerder de Europese Commissie verzocht om de zogeheten 'taxonomie voor duurzame activiteiten' aan te passen, maar het dagelijks bestuur van de EU wees dat verzoek af.
De taxonomie is bedoeld om investeerders als banken en pensioenfondsen duidelijkheid te geven over welke investeringen duurzaam zijn en bijdragen aan het behalen van de klimaatdoelen. Op het gebied van scheepvaart en luchtvaart zijn criteria opgenomen over het efficiënter maken van toestellen, zodat het brandstofverbruik omlaag gaat.
Veel te zwak
De critici vinden die criteria echter veel te zwak. Nu al zou 90 procent van de toestellen die Airbus binnenkort levert 'groen' genoeg zijn, terwijl die vliegtuigen net als hun voorgangers op vervuilende kerosine vliegen. Ook cruiseschepen die op vloeibaar gas varen, voldoen aan de vorig jaar opgestelde criteria. Volgens Fossielvrij NL zijn de schepen dan nog altijd zeer vervuilend, doordat ze zowel CO2 uitstoten als methaangas lekken.
Voor de eisers gaat de EU eraan voorbij "dat het beter is om te investeren in duurzame alternatieven voor vliegen, zoals hogesnelheidstreinen". Ze wijzen er ook op dat vliegtuigen en schepen tussen de twintig en vijftig jaar meegaan. "Dit betekent dat extra investeringen in nieuwe vliegtuigen de klimaatcrisis nog tientallen jaren zullen verergeren en in de weg zullen staan van investeringen in échte klimaatoplossingen", stellen de organisaties. Naast Fossielvrij NL zijn dat Dryade en Protect our Winters Austria. Ze worden geholpen door juridische experts van Opportunity Green en CLAW (Climate Law).
Volgens campagneleider Hiske Arts van Fossielvrij NL "tilt de EU greenwashing naar een nog hoger niveau" door "extreem vervuilende vliegtuigen en cruiseschepen als groen te bestempelen".
Ongefundeerd
De Europese Commissie vindt de kritiek "ongefundeerd" en verwacht dat de taxonomie wel degelijk verandering brengt. Volgens de commissie stimuleert de regeling de ontwikkeling van vliegtuigen op elektriciteit en waterstof en het gebruik van duurzamere vliegtuigbrandstof (SAF).
Over de huidige generatie vliegtuigen op kerosine schrijft de commissie dat die een "significante verbetering" laten zien in verbruik en uitstoot ten opzichte van oudere toestellen.
Bron: ANP
Gerelateerd
NBA-voorvechter circulaire economie in ranglijst Duurzame 100
Lucas Geusebroek, binnen de NBA werkzaam als beleidsmedewerker bij de afdeling Beroep en Maatschappij, is dit jaar opgenomen in de 'Duurzame 100'. Dat is de jaarlijkse...
Kabinet wil ook kleinere uitstoters helpen met verduurzaming
Het kabinet wil verduurzamingsafspraken maken met twee bedrijven die niet tot de grootste uitstoters behoren, maar wel een "belangrijke bijdrage" kunnen leveren...
Wetenschappers: aarde betreedt onvoorspelbare fase klimaatcrisis
De aarde betreedt een "kritieke en onvoorspelbare nieuwe fase van de klimaatcrisis", schrijven wetenschappers iets meer dan een maand voor het begin van klimaattop...
Meer aandacht voor perspectief nodig in klimaatbeleid, zegt SER
In het Nederlandse klimaatbeleid en beleid voor landgebruik is nog te weinig aandacht voor het bieden van perspectief aan bedrijven en werkenden. Het polderorgaan,...
Lagere CO2-uitstoot industrie door minder productie, niet groener
Grote industriebedrijven in Nederland hebben de afgelopen jaren meer CO2 uitgestoten per afgeleverd product. Dat de totale CO2-uitstoot in de industrie daalt, komt...