ACM ziet problemen met zorg-ICT, wil openheid informatiesystemen
De ICT-markt in de zorg werkt niet goed vanwege de geslotenheid van informatiesystemen. Dit remt innovatie en de toetreding van nieuwe spelers, waardoor zorgaanbieders afhankelijk zijn van een steeds kleiner aantal ICT-leveranciers, ziet de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De toezichthouder adviseert het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) om leveranciers van zorg-ICT te verplichten openheid te geven over hun digitale informatiesystemen.
Veel digitale informatiesystemen in de zorg zijn gesloten, volgens de ACM. Dit betekent dat andere leveranciers of zorgaanbieders die zelf willen ontwikkelen, geen nieuwe diensten kunnen ontwikkelen of testen en dat informatiesystemen minder goed met elkaar communiceren.
De problemen in de ICT-markt in de zorg leiden bovendien tot hogere administratieve lasten voor zorgverleners en kwalitatief minder goede zorg voor patiënten, vindt de toezichthouder.
Wetgeving
De marktwaakhond krijgt al langer signalen dat de ICT-markten in de zorg niet goed werken, maar heeft naar eigen zeggen niet de instrumenten om het probleem van gesloten informatiesystemen structureel aan te pakken. De ACM wil daarom dat het ministerie van VWS via wetgeving ingrijpt. Zo kunnen op veilige wijze sectorbrede eisen worden gesteld aan de openheid van ICT-systemen, denkt de ACM. Dit moet de innovatie van zorg-ICT stimuleren, zodat zorgverleners en patiënten kunnen profiteren van lagere administratieve lasten en kwalitatief betere zorg.
Als informatiesystemen van zorgaanbieders wel open zijn, biedt dat volgens de ACM veel kansen voor goede en tijdige gegevensuitwisseling en innovatie. "Daarmee kunnen zorgverleners en patiënten beschikken over goede informatie op de juiste plek, op het juiste moment", aldus de marktwaakhond. "Dat is nodig om de kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg in Nederland toekomstbestendig te maken."
Bron: ANP
Gerelateerd

Betere kwaliteit door reflectie en veerkracht
Om verder te verbeteren richten ziekenhuizen zich niet alleen op wat misgaat, maar juist ook op wat goed gaat in de dagelijkse praktijk én het oplossend vermogen...

BDO: Ouderenzorg haalt goede cijfers, maar heeft ook zorgen
Ouderenzorginstellingen behaalden over 2024 goede financiële resultaten, wat blijkt uit een resultaatgroei van 130 procent en een gemiddeld rendement van 3,5 procent....

Inconsistenties bij jaarafsluiting struikelblok voor finance- en IT- beslissers
Finance- en IT-beslissers worstelen met inconsistente financiële data bij het opstellen van eindejaarsrapportages. Ruim driekwart (77 procent) geeft aan dat financiële...

Omgaan met fouten: wat accountants kunnen leren van ziekenhuizen
In de zorg wordt kwaliteitsverbetering niet alleen gerealiseerd door protocollen en checklists, maar steeds vaker door het stimuleren van een open cultuur waarin...

Zorginstellingen: over bedrijfsresultaten en hun accountants
Hoe zien de financieel-personele 'plaatjes' van zorginstellingen eruit? Hoe verhouden uitkomsten zich tot elkaar? Wat zijn de bedrijfsmatige kenmerken van bovengemiddeld...