Fors meer tweedehands auto's verkocht, benzine blijft koploper
De verkoop van tweedehandsauto's in Nederland is vorig jaar met ruim 9 procent gestegen tot meer dan 2 miljoen stuks. Benzineauto's blijven de onbetwiste koploper op de occasionmarkt, met een marktaandeel van meer dan 75 procent en ruim 1,5 miljoen verkochte exemplaren.
Hybrides winnen terrein met een opvallende groei van ruim 51 procent tot ruim 261.500 stuks, blijkt uit cijfers van BOVAG en RDC. Volledig elektrische auto's blijven behoorlijk achter op de occasionmarkt, met iets meer dan 85.600 stuks en 4,2 procent marktaandeel. De verkoop van gebruikte diesels daalde met 11,5 procent tot 136.315 exemplaren.
Volkswagen Golf en Polo
Vooral de Volkswagen Golf en Polo deden het goed op de tweedehandsmarkt, gevolgd door de Opel Corsa. Ook de Ford Fiesta, Renault Clio, Ford Focus en Toyota Aygo waren populair. Vorig jaar werden 288.125 gebruikte auto's geïmporteerd, ruim 33.000 meer dan in het jaar daarvoor. "Deze stroom compenseert het tekort aan betaalbare jonggebruikte auto's in Nederland", aldus BOVAG.
Vorig jaar werden 381.227 nieuwe personenauto's verkocht, een stijging van 3,1 procent. Die groei komt deels door een eindsprint in december.
Bron: ANP
Gerelateerd
Interesse om elektrisch te rijden gedaald
Voor het eerst in jaren zijn mensen terughoudender geworden om binnen vijf jaar over te stappen naar elektrisch rijden.
Dreiging van hogere bijtelling zorgt weer voor run op elektrische auto's
De verkoop van nieuwe elektrische auto's is in november fors gestegen. Dat is waarschijnlijk een gevolg van een eerder plan om de bijtelling voor zakelijke rijders...
Autoverkopen in EU stijgen voor vierde maand op rij
Het aantal autoverkopen in de Europese Unie is in oktober voor de vierde maand op rij gestegen. Door een verkoopstijging van 5,8 procent afgelopen maand ligt het...
Mobiliteit verandert door ESG, inclusiviteit en stijgende kosten
Internationale mobiliteit verandert in hoog tempo onder invloed van duurzaamheid, inclusiviteit, kostenstijgingen en strengere regelgeving. Organisaties moeten hun...
Meer auto's, maar minder kilometers per bestuurder sinds corona
Nederlandse automobilisten reden vorig jaar gemiddeld bijna 6 procent minder kilometers dan in 2019, voordat de coronacrisis uitbrak.
