Twee derde van ondernemers raadpleegt eerst AI en dan pas accountant
Bijna twee derde (64 procent) van de ondernemingen raadpleegt tegenwoordig eerst openbare AI-chatbots zoals ChatGPT voor advies, voordat ze hun accountant om raad vragen. Dat blijkt uit onderzoek van Ravical.
Het AI-agents-platform, dat zich richt op sectoren als accountancy, juridische dienstverlening en consultancy, zette een enquête uit onder vijfhonderd senior beslissers bij Britse accountantskantoren. In het daaruit voortgekomen rapport Accounting in the Age of AI stelt Ravical dat klanten steeds meer zelf aan de slag gaan met AI-tools, in plaats van hun accountant te raadplegen.
Uit het onderzoek blijkt dat ruim de helft van de accountantskantoren aangeeft dat ze het advies dat klanten van ChatGPT ontvingen, moeten corrigeren. Veel van de ondervraagde accountants geven aan dat de suggesties die klanten krijgen van gemakkelijk beschikbare AI-tools, zoals ChatGPT, misleidend of onjuist zijn. Twintig procent wordt door klanten dan ook gevraagd om alsnog in te grijpen.
Meer druk op accountants
AI-tools worden ook door klanten gebruikt om het advies van hun accountant te toetsen of te betwisten, stelt 39 procent van de respondenten. Volgens Joris Van Der Gucht, de Belgische medeoprichter en ceo van Ravical, bewijst het onderzoek de toenemende druk op accountants.
Verwachtingen van klanten nemen toe, als gevolg van de snelheid, duidelijkheid en proactiviteit die ze zelf ervaren als ze met AI-technologie werken. Bijna negen op de tien (87 procent) van de accountants geeft aan zich hierdoor overbelast te voelen.
Volgens het onderzoek zijn accountants bezorgd over de snelle opkomst van AI. Meer dan de helft van de betrokken accountantskantoren stelt dat klanten hebben gevraagd of AI hen volledig zou kunnen vervangen.
Werk verandert
Met name kleine en middelgrote accountantskantoren gaven aan te kampen met "ernstige" groeibelemmeringen door personeelstekorten.
Van Der Gucht stelt dat AI accountants niet gaat vervangen, maar de manier van werken wel zal veranderen. Als kennis alleen niet langer een onderscheidend kenmerk is, moet de toegevoegde waarde van accountants volgens hem voortkomen uit "het combineren van de mogelijkheden van AI met professioneel inzicht, bredere context en oordeelsvorming".
Ook Marjan Heemskerk gaat in haar jongste column op deze site in op de invloed van AI-tools op het werk van accountants. Op de komende Accountantsdag wordt in verschillende deelsessies stilgestaan bij de ontwikkelingen rondom AI en het beroep.
Gerelateerd
Kwart van Nederlands denkt dat AI binnen tien jaar financieel adviseurs grotendeels vervangt
Kunstmatige intelligentie (AI) wordt door veel Nederlanders al ingezet bij financiële vragen. Zo is bijna 40 procent van de Nederlanders bereid een AI-chatbot te...
Bedrijven die AI gebruiken zijn vaak groter en hebben hogere toegevoegde waarde
Bedrijven die AI gebruiken zijn groter, investeren meer in ICT en hebben een hogere toegevoegde waarde. Of dat ook komt door de inzet van AI, blijkt nog niet uit...
Blowing in the wind
Arjan Brouwer is meestal best tevreden met de antwoorden die AI heeft op zijn vragen. De risico's zitten vooral in het niet stellen van de juiste vragen.
AI in de auditpraktijk: 'Zonder draagvlak is er geen succes'
Crowe Foederer zet serieuze stappen in het toepassen van kunstmatige intelligentie in de auditpraktijk. Partner Jasper van de Rijdt vertelt hoe technologie niet...
Angst voor baanverlies door AI neemt toe onder finance professionals
De inzet van AI in financiële processen neemt in hoog tempo toe. Waar in 2024 nog 71 procent van de organisaties bezig was met het verkennen, implementeren of toepassen...
