Vrijwel alle Europese automakers geraakt door Nexperia-conflict
Het conflict rond de Nijmeegse chipmaker Nexperia raakt vrijwel alle Europese autofabrikanten, meldt de Europese belangenorganisatie ACEA. Automakers en hun toeleveranciers hebben bericht gekregen dat Nexperia de levering van chips niet langer kan garanderen.
Onlangs werd bekend dat China het concern een exportbeperking heeft opgelegd, nadat de Nederlandse regering en rechters het Chinese moederbedrijf Wingtech op afstand hadden gezet.
Nexperia is een grote fabrikant van relatief eenvoudige chips voor bijvoorbeeld auto's of consumentenelektronica. Fabrikanten gebruiken de halfgeleiders vaak voor elektronische aansturingssystemen voor veel processen in auto's, de electronic control units (ecu's). Sommige auto’s gebruiken honderden chips van Nexperia.
Alarmerende situatie
De ACEA meldt dat de Europese auto-industrie dezelfde soort chips wel steeds meer bij verschillende bedrijven koopt, maar dat aanpassingen aan nieuwe leveranciers enkele maanden kosten. De huidige voorraden aan Nexperia-chips zijn volgens de organisatie over enkele weken uitgeput.
"We bevinden ons opeens in een alarmerende situatie. We hebben snelle en pragmatische oplossingen nodig van alle betrokken landen", zei Sigrid de Vries, directeur-generaal van ACEA, die het conflict rond Nexperia een “sectoroverstijgend probleem” noemt.
VDL
Het Nederlandse VDL onderzoekt of de problemen bij Nexperia ook het industrieconcern raken. Dat meldt een woordvoerder van het bedrijf, nadat BMW heeft laten weten dat een deel van zijn toeleveranciers is geraakt door het conflict. "We zijn de eventuele impact aan het onderzoeken. Veel chips zijn verwerkt in componenten en/of modules die afkomstig zijn van onze leveranciers, dus het is niet eenvoudig om overzicht te verkrijgen", aldus de woordvoerder.
Autotoeleverancier Bosch geeft aan dat Nexperia een van zijn leveranciers van elektronische componenten is. "Veranderingen in het buitenlandse handelsbeleid hebben vaak gevolgen voor de activiteiten van Bosch als globaal opererende onderneming", meldt een woordvoerder. Het bedrijf houdt de ontwikkelingen op de markt volgens hem continu in de gaten en past zich aan veranderende situaties aan.
VS
Ook de autoproductie in de Verenigde Staten dreigt snel geraakt te worden door het conflict rond de Nijmeegse chipmaker, waarschuwt de Alliance for Automotive Innovation (AAI). De branchevereniging in Washington, die vrijwel alle grote wereldwijde autofabrikanten zoals General Motors, Ford, Volkswagen en Toyota vertegenwoordigt, dringt aan op een snelle oplossing.
Volgens demissionair minister Vincent Karremans (Economische Zaken) handelde de Chinese overheid op basis van verkeerde aannames, toen zij Nexperia exportbeperkingen oplegde als reactie op het ingrijpen door de Nederlandse regering bij het bedrijf.
Peking gaat er volgens Karremans ten onrechte van uit dat Nederland onder Amerikaanse druk heeft gehandeld. De Verenigde Staten hebben het Chinese moederbedrijf van Nexperia al langer in het vizier. Amerikaanse techbedrijven mogen er niet zomaar onderdelen of software meer aan leveren.
"Nou, ik heb er met geen enkele Amerikaan over gesproken sinds ik minister van Economische Zaken ben", zegt Karremans daarover. "Dus dat is allemaal niet waar." Hij benadrukt opnieuw dat het kabinet "zonder last of ruggespraak" met andere landen heeft besloten in te grijpen bij Nexperia.
Karremans is in gesprek met de Chinese autoriteiten om tot een oplossing te komen. Hij is "optimistisch" over de uitkomst, gezien de grote mondiale belangen.
Bron: ANP
Gerelateerd
Dominantie China in groene technologie vergroot kwetsbaarheid Europa
Met investeringen van 800 tot 900 miljard dollar per jaar streeft China naar een verdubbeling van de productie van groene energie in vijf jaar. In 2030 is daarmee...
Levering chips vanuit China is volgens Nexperia nog altijd onzeker
De Nijmeegse chipmaker Nexperia waarschuwt dat de levering van producten vanuit China nog altijd onzeker is, ondanks toezeggingen van de regering in Beijing. Bedrijfsonderdelen...
Meer auto's, maar minder kilometers per bestuurder sinds corona
Nederlandse automobilisten reden vorig jaar gemiddeld bijna 6 procent minder kilometers dan in 2019, voordat de coronacrisis uitbrak.
China beschuldigt Nederland van verstoring chipaanvoer Nexperia
China geeft Nederland de schuld van de "onrust en chaos" in de wereldwijde halfgeleiderproductie en aanvoerketen van chips. Die is ontstaan doordat de Nederlandse...
Nexperia China kan na opheffen exportban voldoende chips leveren
De Chinese tak van chipproducent Nexperia heeft voldoende voorraden aan zogeheten wafers voor de productie van computerchips, om aan orders van klanten te kunnen...
