Nederlanders kopen minder online, wel meer in het buitenland
Nederlanders kochten afgelopen jaar iets minder online. Wel deden zij meer aankopen bij buitenlandse webshops. In China werden vooral meer kleding, schoenen en klusgereedschap besteld, waardoor dat land ten koste van Duitsland voor het eerst de populairste leverancier is van onlinebestellingen.
Nederlanders deden afgelopen jaar 1 procent minder onlinebestellingen dan een jaar eerder (345 miljoen), maar wel tegen een 5 procent hoger bedrag van in totaal 36 miljard euro. In 2023 groeide het aantal bestellingen bij webshops nog met 1 procent. Het aantal online gekochte diensten nam wel wederom toe, met 4 miljoen. Dat meldt Thuiswinkel.org, op basis van onderzoek door NielsenIQ GfK.
Verzekeringen
Vooral de toegenomen onlinevraag naar verzekeringen viel op (plus 16 procent). "We zien een groei in het aantal afgesloten schadeverzekeringen, zoals fietsverzekeringen, die vaak direct in de fietsenwinkel worden geregeld. Daarnaast hebben veel consumenten afgelopen jaar de overstap gemaakt naar een andere zorgverzekering, wat de online uitgaven en aankopen binnen deze categorie verder heeft aangejaagd", aldus Thuiswinkel-directeur Marlene ten Ham. Ook tickets voor attracties en evenementen werden opnieuw vaker online besteld.
Qua producten werden er zo'n 7 miljoen minder onlineaankopen gedaan (min 3 procent). Daarbij vallen voeding (min 6 procent) en klus- en tuinproducten (min 11 procent) op. Aankopen waren wel tegen een gemiddeld hoger bedrag. "Dit kan erop wijzen dat per bestelling meer producten worden gekocht, of producten met een hogere prijs worden aangeschaft (mogelijk door inflatie), schrijft Thuiswinkel.
Buitenlandse webshops
Het aantal aankopen bij buitenlandse webshops nam met 4 procent toe, tot een aantal van 41 miljoen. Dat is 12 procent van het totaal.
"De Nederlandse retailmarkt, zowel online als fysiek, staat voor een dynamisch jaar. We verwachten een groei van het aandeel onlineaankopen ten opzichte van aankopen in de fysieke winkel. Daarnaast zien we de verschuiving van bestedingen aan producten naar diensten. Waar in 2020 nog 75 procent van de onlinebestedingen producten betrof, is dat nu 60 procent", zegt Ten Ham.
Bron: ANP
Gerelateerd
Populariteit Black Friday stagneert, wel meer uitgaven
De populariteit van koopjesdagen Black Friday en Cyber Monday stagneert, maar de consumentenaankopen over de hele maand november nemen wel toe. Dat concludeert ABN...
Kwartaalomzet detailhandel ruim 4 procent gestegen
De omzet van de Nederlandse detailhandel is in het derde kwartaal van dit jaar met ruim 4 procent gestegen vergeleken met een jaar eerder. Daarbij nam het verkoopvolume,...
Omzet detailhandel met 3,6 procent gestegen in augustus
De Nederlandse detailhandel heeft in augustus 3,6 procent meer omgezet dan een jaar eerder.
Nederlanders kopen minder diensten en meer producten online
Nederlanders hebben in de eerste zes maanden van dit jaar iets minder uitgegeven aan onlineaankopen. Consumenten gaven online minder uit aan diensten, maar kochten...
ING verwacht hogere winkelomzet, maar voorzichtige consument
De omzet van de Nederlandse detailhandel neemt dit jaar met vier procent toe, verwachten onderzoekers van ING. Consumenten blijven echter voorzichtig met hun winkeluitgaven,...
