Nieuws

ABN Amro ziet accountantssector ook in 2025 groeien

Een tekort aan arbeidskrachten drukt de groei van bedrijven in de zakelijke dienstverlening, net als de handelsbelemmeringen die de VS inmiddels opwerpen. Maar de professionele dienstverlening, die juridische, accountancy- en adviesdiensten omvat, groeit naar verwachting van ABN Amro toch met drie procent in 2025.

De sector zakelijke dienstverlening groeit naar verwachting met 1,5 procent in 2025 en 1 procent in 2026, verwacht ABN Amro. Voor het bruto binnenlands product (bbp) is de verwachte groei 1,4 procent in 2025 en 1,3 procent in 2026.

De zakelijke dienstverlening omvat een breed scala aan dienstverleners, waaronder professionele dienstverleners zoals accountants en advocaten, facilitaire dienstverleners zoals schoonmakers en beveiligers en HR-dienstverleners zoals uitzenders en detacheerders. Voor de professionele dienstverlening verwacht ABN Amro drie procent groei en voor facilitaire dienstverleners een groei van twee procent. De HR-dienstverlening stagneert naar verwachting.

Professionele dienstverlening

Historisch gezien is de professionele dienstverlening, waaronder dus de accountancy, robuust gebleken, met minimale omzetverliezen; zelfs tijdens ernstige crises. Zolang de economie groeit en vereisten door regelgeving toenemen, zoals bijvoorbeeld rondom duurzaamheidsrapportages, houdt de branche de wind in de zeilen, aldus ABN Amro.

In de professionele dienstverlening zijn grote, internationaal opererende partijen actief, zoals de big four in de accountancy en internationale advocatenkantoren als A&O Shearman en Jones Day. Hun grote schaal biedt voordelen bij de implementatie van nieuwe technologieën, zoals artificial intelligence (AI), die potentie hebben om de professionele dienstverlening te hervormen, stelt de bank.

Het ligt voor de hand dat prijzen onder druk komen te staan, wanneer met behulp van AI bespaart kan worden op duur menselijk handwerk. De capaciteit die wordt vrijgespeeld kan worden ingezet om betere kwaliteit af te leveren, maar kan ook helpen om personeelstekorten tegen te gaan wanneer hetzelfde werk met minder mensen kan worden gedaan, meent ABN Amro.

Tekort aan mensen

Personeelstekorten vormen ook in de professionele dienstverlening een belangrijke belemmering. Zo kampen de accountancy en het notariaat met flinke vergrijzing, net als bijvoorbeeld de sociale advocatuur. Door de vergrijzing dreigen tekorten en blijft werk liggen.

Daarnaast vormt het invullen van zogenoemde 'medior'-rollen een uitdaging bij veel professionele dienstverleners. Door deze ontwikkelingen op de arbeidsmarkt kan het partnermodel bij sommige professionele dienstverleners onder druk komen te staan, omdat te weinig kandidaten overblijven om de partners op te volgen.

De consultancy, die adviesdiensten levert, is de laatste jaren geholpen door steeds meer opdrachten van de overheid. Aangekondigde beperkingen van de overheid op de inhuur van extern personeel kunnen een negatief effect hebben op consultants en detacheerders.

De geschiedenis laat volgens ABN Amro zien dat de professionele dienstverlening gedijt te midden van een groeiende economie en toenemende complexiteit, veroorzaakt door nieuwe wetten en nalevingseisen. Professionele dienstverleners die een werknemersgerichte cultuur bevorderen en nieuwe technologieën weten toe te passen, zijn dan ook goed gepositioneerd voor de toekomst, zo stelt de bank.

Zzp'ers

Bijna een kwart van alle werkzame personen in de zakelijke dienstverlening is zzp'er, terwijl dat voor de hele economie zo’n 13 procent is. Consultants, boekhouders en juridisch adviseurs bieden hun diensten vaak aan als zzp'er, maar ook cateringmedewerkers, beveiligingsmedewerkers en schoonmakers zijn in die hoedanigheid actief, aldus ABN Amro.

De totale flexibele schil, bestaande uit werknemers met een flexibele arbeidsrelatie en zzp'ers, omvat voor de zakelijke dienstverlening bijna 45 procent van het aantal werkzame personen, ofwel zo'n zeshonderdduizend mensen.

Binnen de flexibele schil heeft de laatste vijf jaar een opvallend verschuiving plaatsgevonden: het aantal flexibele werknemers met een tijdelijk of oproepcontract is afgenomen met 12,5 procent; het aantal zzp'ers nam juist sterk toe, met zo'n 38 procent.  

Recent stappen steeds meer zzp'ers over op de rechtsvorm van een besloten vennootschap (bv) en heffen hun eenmanszaak op, blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel.

Grootste bedrijfstak

De zakelijke dienstverlening is de grootste bedrijfstak van de Nederlandse economie. Qua toegevoegde waarde draagt de sector zo'n 15 procent bij aan het bruto binnenlands product (bbp). Ook qua werkgelegenheid is de sector het grootst, met 1,3 miljoen werkzame personen.

Ondanks de diversiteit binnen de sector zijn er enkele gemeenschappelijke factoren: mensen zijn de belangrijkste productiefactor in de sector die daarmee asset light is; bedrijfsmodellen richten zich voornamelijk op business-to-business; de externe financieringsbehoefte is vergeleken met andere sectoren relatief laag.

Personeelstekorten zijn de belangrijkste belemmering voor ondernemers in de zakelijke dienstverlening. Gezien de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt blijven personeelstekorten naar verwachting ook in 2025 de belangrijkste belemmering voor ondernemers in deze sector.

Heffingen

Invoerheffingen, die de Verenigde Staten sinds 9 april 2025 oplegt aan de Europese Unie, dragen negatief bij aan de groei van de Nederlandse economie. Voor de zakelijke dienstverlening is het directe effect van de invoerheffingen beperkt, omdat die alleen voor goederen gelden.

Maar het indirecte effect van de invoerheffingen, die de hele economie en het bbp raken, is voor de zakelijke dienstverlening wel van belang; de sector is namelijk conjunctuurgevoelig en deint over het algemeen mee met de macro-economische ontwikkeling.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.