Nieuws

ACM spoort voedselbedrijven aan duurzaamheidsclaims te controleren

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) spoort bedrijven in de levensmiddelensector aan hun duurzaamheidsclaims te controleren en zo nodig aan te passen.

Volgens de toezichthouder worden er veel onduidelijke claims gedaan op producten, in advertenties en in winkels. Consumenten hebben juist behoefte aan duidelijkheid om duurzaamheid mee te wegen in hun keuze voor een bepaald eet- of drinkproduct, meent de ACM.

De ACM ziet duurzaamheidsclaims die gaan over milieuaspecten, maar ook over arbeidsomstandigheden of dierenwelzijn. Daarbij is niet altijd duidelijk wat de claim precies inhoudt of waar een logo voor staat. “Dat moet wel."

Handhaving

De marktwaakhond roept bedrijven op in actie te komen, voordat de ACM de juistheid van claims gaat controleren. "Mocht de ACM claims aantreffen die niet voldoen aan de consumentenwetgeving, dan kan zij daarop handhaven", waarschuwt zij. Daarbij kan de ACM een boete of last onder dwangsom opleggen.

De ACM geeft als voorbeeld van vage of algemene termen "ethisch verantwoord, duurzaam of eerlijk geteeld". Het gaat erom dat voor de consument in één oogopslag duidelijk is wat het specifieke duurzaamheidsvoordeel van het product is, aldus de ACM.

Leidraad

De toezichthouder heeft eerder duurzaamheidsclaims in andere sectoren gecontroleerd, onder meer bij kleding- en transportbedrijven. De ACM verwijst naar de Leidraad Duurzaamheidsclaims, die in 2023 is vernieuwd.

De ACM roept in een brief alle bedrijven in de levensmiddelensector op hun claims te controleren, door die naast de uitgangspunten uit de Leidraad te leggen.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.