Leasebedrijf: tweeduizend leaserijders geraakt door bijtellingsfout
Enkele duizenden leaserijders hebben mogelijk te veel bijtelling betaald voor het zakelijk leasen van hun elektrische auto in 2020. Dat kwam omdat ze die auto te laat geleverd kregen.
Volgens leasemaatschappij Ayvens, het fusiebedrijf van ALD en het Nederlandse LeasePlan, gaat het om zo'n tweeduizend mensen. Dat stelt de onderneming op basis van eigen onderzoek. Recent gaf een rechter in Groningen een leaserijder gelijk, omdat die zich benadeeld voelde na een verhoging van de bijtelling vijf jaar geleden.
In 2019 kwamen elektrische leaseauto's in de zakelijke markt opeens sterk op, aldus Ayvens. De zakelijke markt werd eind dat jaar sterk gedreven door de nog lage bijtelling van vier procent op volledig elektrische voertuigen. In 2020 werd die bijtelling verdubbeld naar acht procent en ging de jaren erna verder omhoog.
Dat zorgde eind 2019 voor een run op elektrische auto's, die nog voor het eind van dat jaar moesten worden uitgeleverd. Met name duizenden Tesla's werden in de laatste dagen van 2019 haastig aan leaserijders meegegeven, vaak vanaf een winderig parkeerterrein in de Amsterdamse haven.
Te laat afgeleverd
De leaserijder die de zaak aanspande had zijn auto in 2019 besteld, maar die werd pas in 2020 bezorgd. De man meende recht te hebben op het lagere bijtellingstarief dat in 2019 gold. Hij zei een andere keuze te hebben gemaakt, als hij ten tijde van de bestelling had geweten dat de bijtelling in 2020 verhoogd zou worden. Volgens de Belastingdienst moest wel het hogere bijtellingspercentage worden betaald. De rechter gaf de leaserijder gelijk.
Ayvens denkt dat veel leaserijders hetzelfde is overkomen. "Als wij kijken naar het aantal leaserijders binnen onze eigen vloot en we extrapoleren dat naar de totale leasemarkt in Nederland, dan gaat het om ongeveer tweeduizend leaserijders die voor 1 juli 2019 hun elektrische auto hebben besteld en deze in het jaar 2020 afgeleverd hebben gekregen."
Schade
De geleden schade per leaserijder bedraagt volgens het leaseconcern ongeveer honderd euro netto per maand. Over een periode van een jaar betekent dat dus ruim duizend euro per persoon.
Het is niet direct duidelijk wat de uitspraak in Groningen betekent voor andere leaserijders. Die zouden eveneens een rechtszaak kunnen aanspannen en daarbij verwijzen naar dit oordeel van de rechter.
Bron: ANP
Gerelateerd

ING ziet tweedeling in elektrisch rijden
Particulieren kiezen steeds vaker voor occasions en hybrides, terwijl bedrijven vooral kiezen voor elektrische auto’s. Dat blijkt uit recent onderzoek van ING naar...

Tesla-topman Musk krijgt megabeloning van 29 miljard
De Amerikaanse elektrische autobouwer Tesla kent topman Elon Musk een aandelenpakket toe ter waarde van 29 miljard dollar. De megabeloning moet voorkomen dat hij...

Forse daling Europese verkoop bedrijfswagens, vooral in Nederland
De verkoop van nieuwe bestelwagens, trucks en bussen in Europa is in de eerste helft van dit jaar fors teruggelopen. De neergang deed zich vooral voor in belangrijke...

Leaserijder kiest graag voor een grijze auto
Nederlanders rijden tegenwoordig veelal in grijze en zwarte auto’s. Dat komt vooral door een sterke voorkeur van zakelijke rijders en leasemaatschappijen voor auto's...

FTM: Chinese autobouwer BYD heeft financiën niet op orde
De Chinese autofabrikant BYD (Build Your Dreams), waarvan het Europese hoofdkantoor in Schiedam is gevestigd, loopt jaren achter met het publiceren van gecontroleerde...