Accountants worden blij van goede werksfeer, maar minder van werkdruk
Een goede werksfeer, interessant werk en automatisering zorgen in de accountancy voor tevredenheid en behoud van medewerkers. Maar de hoge werkdruk en te weinig mensen zitten nog wel in de weg. Dat blijkt weer uit recent onderzoek van Wolters Kluwer.
Het onderzoek ‘Werkdruk of werkgeluk in accountancy’, uitgevoerd in mei 2025, geeft een beeld van wat accountants in Nederland gelukkig maakt op het werk en wat juist voor frustratie zorgt.
De inzichten zijn gebaseerd op ervaringen van professionals in uiteenlopende functies en organisaties en tonen de veranderende verwachtingen binnen de branche, zo stelt Wolters Kluwer.
Werkplezier en werkdruk
De gemiddelde tevredenheid over het werk werd door de ondervraagden beoordeeld met een 6,6. De belangrijkste bronnen van werkplezier zijn een prettige werksfeer (54 procent), interessant werk (52 procent) en waardering van collega’s of klanten (41 procent).
Automatisering draagt volgens 98 procent van de respondenten ook bij aan het werkplezier. Hoewel factuurverwerking en rapportages al grotendeels zijn geautomatiseerd, is er veel behoefte aan verdere automatisering van klantinvoer en documentbeheer.
Tegelijk ervaart 79 procent van de ondervraagden een te hoge werkdruk. Dat is voor een flink deel (44 procent) ook de belangrijkste reden om te vertrekken bij een werkgever, al is een beter salaris nog vaker reden daarvoor (52 procent).
Boosdoeners die extra energie kosten zijn strakke deadlines en werkdruk (29 procent), eindeloze kleine klusjes (20 procent) en technische problemen (13 procent), aldus het onderzoek. Veel deelnemers gaven aan behoefte te hebben aan minder werkdruk, beter leiderschap en duidelijker ontwikkelpaden.
Generaties
Als het gaat om generatieverschillen, ervaart 66 procent wrijving tussen generaties rondom ambitie en verwachtingen over de werk-privébalans. Verder merkt 88 procent het effect van personeelstekort en geeft 54 procent aan dat dit hun werkdag sterk beïnvloedt.
“De toekomst van het accountantsvak vraagt om zowel meer aandacht voor het welzijn van medewerkers, als om innovatieve leertrajecten,” stelt Jeffrey Smit van Wolters Kluwer Tax & Accounting. “Duurzame inzetbaarheid, toekomstgerichte kennis en werkplezier leveren pas echt resultaat op. De accountant van nu is allang niet meer alleen een cijferaar, maar een slimme adviseur die data, technologie en duurzaamheid samenbrengt.”
Onderzoek
Wolters Kluwer ondervroeg voor het onderzoek 56 deelnemers met uiteenlopende functies, van assistent-accountant, administratief medewerker, boekhouder of accountant tot eigenaar. Bijna de helft (46 procent) werkte bij een kantoor met meer dan vijftig medewerkers.
Het onderzoek van Wolters Kluwer sluit aan bij het bredere rapport Future Ready Accountant, waarvoor wereldwijd ruim 2.300 professionals zijn ondervraagd. Daaruit blijkt onder meer dat Nederland koploper is in digitale adoptie, maar nog achterblijft op het gebied van opleiding en ontwikkeling.
Onderzoeksrapport Wolters Kluwer: ‘Werkdruk of werkgeluk in accountancy’
Gerelateerd
ABN Amro zet in op AI en schrapt duizenden banen
Er verdwijnen de komende jaren duizenden banen bij ABN Amro. De bank wil daarmee kosten verminderen en winstgevender worden. Topvrouw Marguerite Bérard van ABN Amro...
Qconcepts onderzoekt nu werkgeluk onder audit professionals in rustig seizoen
Qconcepts doet met een nieuwe editie van de 'Audit Happiness Barometer' wederom onderzoek naar het werkgeluk onder audit professionals. Nu wordt dat gemeten buiten...
Onderzoek: bijna één op de zes werknemers heeft stressvolle baan
Bijna één op de zes werknemers had vorig jaar een stressvolle baan met hoge taakeisen en weinig vrijheid om het werk te doen zoals ze dat graag zelf willen.
IFAC wil toegang tot accountantsberoep verbreden
IFAC, de wereldwijde beroepsorganisatie van accountants, heeft zes uitgangspunten ontwikkeld om de toegang tot het accountantsberoep te verbreden. De 'principes'...
De accountantspiramide op dieet
Hakan Koçak over waarom de klassieke leerschool verdwijnt en wat dat betekent voor de sector.
