Steeds meer sectoren kampen met oplopende risico's
Steeds meer sectoren bevinden zich door de handelsoorlog in gevaarlijk vaarwater. Vóór corona werd een derde van alle sectoren als 'extra risicogevoelig' aangemerkt, nu geldt dat voor de helft van alle sectoren.
De top drie van Europese sectoren die het meest risicogevoelig zijn, bestaat uit automotive, textiel en metalen, zo meldt de Sector Atlas 2025 van kredietverzekeraar Allianz Trade. Nog maar negen procent van de sectoren wereldwijd wordt momenteel als ‘laag risico’ beoordeeld, stelt de publicatie. Voor corona was dat nog vijftien procent.
Azië komt in het Allianz-rapport het meest veilig uit de bus, terwijl de handel met Latijns-Amerika en Oost-Europa de hoogste risico's kent. Het overgrote deel van de sectoren in Europa worden beoordeeld als 'medium' of 'extra risicogevoelig'.
Niet alleen Trump
Volgens Johan Geeroms van Allianz Trade gaat het niet alleen om het onvoorspelbare tarievenbeleid van de Amerikaanse president Trump. Ook aanhoudende handelsconflicten tussen de VS, China en andere grootmachten leiden tot blijvende onzekerheid en veranderingen in de wereldwijde toeleveringsketens.
"Je ziet dat bedrijven zich aanpassen aan de nieuwe realiteit. Zo worden steeds meer Amerikaanse importen uit China omgeleid via landen als India en de ASEAN-regio. Bedrijven zoeken manieren om tarieven en sancties te omzeilen, maar veel sectoren kampen mede hierdoor met gestegen operationele kosten en schaarse productiecapaciteit."
Automotive
De klappen komen het hardst aan in de Europese automotive-industrie. "Die sector wordt vanuit alle kanten bekogeld", stelt Geeroms. "De verhoging van de Amerikaanse tarieven, strengere Europese regelgeving, concurrentie van Chinese merken. Afzwakkende vraag; noem maar op. Nettoresultaten en marges staan door oplopende kosten zwaar onder druk. Dat maakt automotivebedrijven uitermate kwetsbaar."
Een en ander werkt ook door in Nederland. "Voor de Europese autohandel is Nederland een belangrijk logistiek knooppunt." Volgens Geeroms worden toeleveringsketens in toenemende mate beïnvloed door geopolitieke verschuivingen. "Kijk naar de recente top tussen Xi, Modi en Poetin in Peking. Deze landen intensiveren hun wederzijdse handel en samenwerking. Bestaande wereldwijde supply chains worden daardoor opgeschud."
Marges onder druk
Uit het rapport blijkt dat de marges in veel sectoren in Europa significant onder druk staan. Verstoring van de toeleveringsketen, hogere transport- en importkosten spelen daarbij zeker een rol, meent Geeroms. "Maar ook strengere regelgeving en stijgende kosten, bijvoorbeeld voor energie, grondstoffen en arbeid. Vooral bedrijven in kapitaalintensieve, cyclische sectoren hebben moeite om de stijgende kosten volledig door te berekenen."
Europese sectoren die het relatief goed doen zijn onder meer IT-diensten, bancaire sector, defensie-industrie en gezondheidszorg.
Gerelateerd
Pheijffer: Nieuwe VOR is 'glad ijs voor bestuurders'
Dat bestuurders van ondernemingen die onder de Corporate Governance Code vallen, vanaf boekjaar 2025 een Verklaring omtrent Risicobeheersing (VOR) moeten opnemen,...
Hooggerechtshof VS weigert direct ontslag Fed-bestuurder Cook
Het Amerikaanse Hooggerechtshof heeft het directe ontslag van Federal Reserve-bestuurder Lisa Cook door president Donald Trump geblokkeerd. Dit betekent dat zij...
Cyber en bedrijfsstilstand zijn grootste zorgen voor bedrijfsleven
Bedrijven staan wereldwijd onder toenemende druk van een risicolandschap dat complexer en onvoorspelbaarder is dan ooit. Waar volatiliteit en onzekerheid de enige...
Meer handel Nederland en VS ondanks importheffingen
Nederland en de Verenigde Staten hebben in de eerste helft van dit jaar meer handel gedreven, ondanks de handelsspanningen die de Amerikaanse president Donald Trump...
Veel uitstel investeringen in techindustrie door handelsonrust
Door de wereldwijde handelsonrust heeft al 17 procent van de Nederlandse technologische industriebedrijven investeringen uitgesteld. Het gaat vooral om uitgestelde...
