Nieuws

Steeds meer sectoren kampen met oplopende risico's

Steeds meer sectoren bevinden zich door de handelsoorlog in gevaarlijk vaarwater. Vóór corona werd een derde van alle sectoren als 'extra risicogevoelig' aangemerkt, nu geldt dat voor de helft van alle sectoren.

De top drie van Europese sectoren die het meest risicogevoelig zijn, bestaat uit automotive, textiel en metalen, zo meldt de Sector Atlas 2025 van kredietverzekeraar Allianz Trade. Nog maar negen procent van de sectoren wereldwijd wordt momenteel als ‘laag risico’ beoordeeld, stelt de publicatie. Voor corona was dat nog vijftien procent.

Azië komt in het Allianz-rapport het meest veilig uit de bus, terwijl de handel met Latijns-Amerika en Oost-Europa de hoogste risico's kent. Het overgrote deel van de sectoren in Europa worden beoordeeld als 'medium' of 'extra risicogevoelig'.

Niet alleen Trump

Volgens Johan Geeroms van Allianz Trade gaat het niet alleen om het onvoorspelbare tarievenbeleid van de Amerikaanse president Trump. Ook aanhoudende handelsconflicten tussen de VS, China en andere grootmachten leiden tot blijvende onzekerheid en veranderingen in de wereldwijde toeleveringsketens.

"Je ziet dat bedrijven zich aanpassen aan de nieuwe realiteit. Zo worden steeds meer Amerikaanse importen uit China omgeleid via landen als India en de ASEAN-regio. Bedrijven zoeken manieren om tarieven en sancties te omzeilen, maar veel sectoren kampen mede hierdoor met gestegen operationele kosten en schaarse productiecapaciteit."

Automotive

De klappen komen het hardst aan in de Europese automotive-industrie. "Die sector wordt vanuit alle kanten bekogeld", stelt Geeroms. "De verhoging van de Amerikaanse tarieven, strengere Europese regelgeving, concurrentie van Chinese merken. Afzwakkende vraag; noem maar op. Nettoresultaten en marges staan door oplopende kosten zwaar onder druk. Dat maakt automotivebedrijven uitermate kwetsbaar."

Een en ander werkt ook door in Nederland. "Voor de Europese autohandel is Nederland een belangrijk logistiek knooppunt." Volgens Geeroms worden toeleveringsketens in toenemende mate beïnvloed door geopolitieke verschuivingen. "Kijk naar de recente top tussen Xi, Modi en Poetin in Peking. Deze landen intensiveren hun wederzijdse handel en samenwerking. Bestaande wereldwijde supply chains worden daardoor opgeschud."

Marges onder druk

Uit het rapport blijkt dat de marges in veel sectoren in Europa significant onder druk staan. Verstoring van de toeleveringsketen, hogere transport- en importkosten spelen daarbij zeker een rol, meent Geeroms. "Maar ook strengere regelgeving en stijgende kosten, bijvoorbeeld voor energie, grondstoffen en arbeid. Vooral bedrijven in kapitaalintensieve, cyclische sectoren hebben moeite om de stijgende kosten volledig door te berekenen."

Europese sectoren die het relatief goed doen zijn onder meer IT-diensten, bancaire sector, defensie-industrie en gezondheidszorg.

Gerelateerd

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.