Opinie

Accountant is verleden tijd, leve de branchespecialist!

Een accountant met inhoudelijke branchekennis: vreemd of bijzonder? Vijf jaar geleden zou ik zonder twijfel ‘vreemd’ hebben gezegd. Maar tijden veranderen. Klanten van accountantsorganisaties hebben vandaag de dag behoefte aan iemand die kennis heeft van de branche waarin de ondernemer opereert. Iemand die weet waar de ondernemer last van heeft en kan meedenken over de toekomst van de onderneming. En ja, die ook een jaarrekening kan samenstellen.

Esther Bierkens

Toen ik 25 jaar geleden vers van de opleiding in de accountancy belandde, was de bespreking van de jaarrekening het hoogtepunt van het jaar. Als er al werd geadviseerd, bestond dat vooral uit fiscale en juridische advisering. De technologische ontwikkelingen hebben ons vak sindsdien op zijn kop gezet. Standaard werkzaamheden, zoals het samenstellen van een jaarrekening of verzorgen van de belastingaangifte, zijn een stuk goedkoper en ook minder belangrijk geworden.

Anno 2016 is de jaarrekening louter een verplicht nummer voor de Belastingdienst. Omdat het 'moet' van de wetgever. De nadruk ligt nu op gevraagd én ongevraagd adviseren over de toekomst van de onderneming. In mijn geval zijn dat ondernemingen in de retail. Samen met de klant zoek ik het antwoord op vragen als  'waar sta ik nu met de winkel? ', 'wat zijn mijn doelstellingen' en 'hoe kan ik die doelstellingen verwezenlijken?'

Verlaat de veiligheid van cijfers

Eigenlijk moet je tegenwoordig veel meer adviseur dan accountant zijn. Dat is lastig voor onze beroepsgroep; vanuit het veilige, besloten wereldje van de cijfers overstappen naar de open wereld van klantadvies. Hoe doe je dat? Naast sociale vaardigheden - hoe bouw je een warme relatie met de klant op - is branchekennis essentieel om die adviseursrol succesvol te kunnen invullen. Je moet weten welke ontwikkelingen spelen in de branche, waar ondernemers last van hebben en waar nieuwe mogelijkheden liggen. Het volgen van de dagelijkse media en vakmedia helpt daar enorm bij. Zo bouw je kennis op die de klant als toegevoegde waarde ervaart.

Gezonde toekomst voor klant èn jezelf

Een tijdje geleden sprak ik met iemand van een marketingbureau. Hij vroeg mij: "Waarom die focus op retail? Die sector heeft het zo moeilijk, zeker in vergelijking met de situatie voor de crisis. Dat moet heel lastig zijn."

Een paar jaar geleden zou ik er misschien ook zo over hebben gedacht. Maar je kunt de situatie in de retail ook ombuigen naar een kans. Van oudsher hebben mijn collega’s en ik veel retailklanten en daardoor de nodige inhoudelijke kennis en ervaring opgebouwd in de branche. Wij  spreken de 'taal' van de retailer, gaan op zoek naar de 'pijn' en helpen daarmee de retailer bij het maken van strategische keuzes voor zijn onderneming.

En wat voor mij persoonlijk het allerbelangrijkste is: ik vind retail gewoon ontzettend leuk! Die combinatie - verstand van accountancy, een schat aan branchekennis en -ervaring en liefde voor de sector waarin je werkt - zorgt ervoor dat je een volwassen sparringpartner voor je klant bent. Daarmee geef je niet alleen je klant, maar ook je eigen vak uitzicht op een gezonde toekomst.

Esther Bierkens is ruim 25 jaar actief in de accountancy en sinds 2009 kantoorvoorzitter van de vestiging Breda van Accon avm. Haar specialisme is retail. Van 1994 tot 1996 was ze al eens twee jaar bij Accon avm in dienst als assistent accountant. Daarnaast heeft Esther Bierkens gewerkt voor Deloitte en Coopers & Lybrand.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.