Opinie

Mind the Gap

Wie zijn de echte bruggenbouwers?

De voorlopige bevindingen van de Commissie Toekomst Accountancysector (CTA) hebben wellicht niet bij iedereen de juiste snaar geraakt. Het is echter altijd zo dat kritiek sneller de boventoon voert dan instemmen. Ik kan me vinden in een groot deel van het oordeel van de CTA, omdat ik daarin voldoende aanknopingspunten zien waarbij wij als accountantsberoep de handschoen kunnen oppakken.  

Daar zit dan ook mijn zorg: pakken we de handschoen wel op waarmee we de diverse 'kloven' kunnen dichten? Het lijkt wel of het aantal kloven toeneemt. De verwachtingskloof tussen de accountants en zijn klant en de samenleving is veelbesproken en wordt niet kleiner. Maar wat vinden we van de kloof met onze toezichthouders? Of de kloof richting onze huidige en, nog belangrijker, toekomstige medewerkers? De instroom van studenten blijft achter. De carrièrekloof veroorzaakt daarnaast een te vroege uitstroom uit het beroep.

En dan is er nog de technologische kloof. Digitale transformatie is nog voor velen een uitdaging, terwijl dit maar een beperkt deel is van de technologische kansen die we kunnen en moeten benutten. Het dichten van die kloven zullen wij toch echt zelf moeten doen. Binnen de kaders van regelgeving en vanuit onze fundamentele beginselen moet een progressieve rol opgepakt worden. Als accountants, maar met name vanuit de accountantsorganisaties, zullen we de handschoen moeten oppakken. De NBA heeft hier als beroepsorganisatie beperkte middelen, maar wel een duidelijke vernieuwingsagenda waar we iets mee kunnen. 

Technologie speelt hierbij een zeer belangrijke rol en daar zit wel een zorgpunt. Hier zullen we als beroepsgroep zelf de regie moeten nemen en die niet enkel overlaten aan de software leveranciers.  Ik wil niet zeggen dat ze ons knollen voor citroenen verkopen, geserveerd met oude wijn uit nieuwe zakken, maar soms is het lastig om het kaf van het koren te scheiden…

Technologie toepassen in onze dienstverlening gaat verder dan de zoveelste scanoplossing of een efficiënt documentbeheer. Te veel van de oplossingen die we krijgen aangeboden zijn er op gericht om simpele zaken mooi voor te stellen. Maar een accountant wil complexe zaken helder voorstellen. Het gaat om effectiviteit en kwaliteit; daar vinden we de relevatie van ons beroep.

Vanuit NBA Accounttech zijn er werkgroepen gevormd met professionals die vanuit een intrinsieke motivatie een verschil willen maken op bovengenoemde onderdelen. Maar het succes ervan wordt uiteindelijk bepaald in de praktische uitvoering. Wie pakt die handschoen mee op?

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Johan Daams is ceo van Crowe Foederer BV. Binnen de NBA is hij lid van de community Accounttech en trekker van de werkgroep Controle van de toekomst.

Gerelateerd

6 reacties

Pieter de Kok

Dank Louis, ik waardeer je reactie, ook hier geldt, de partijen die willen samenwerken werken al samen. Mijn deur staat voor iedereen open. Het gaat om intrinsieke motivatie en drive. Ik mis die bij veel kantoren in de mid term.

We delen de mening over een rol van NBA - inspireren. Ik geloof niet in een “georganiseerde” samenwerking, zeker niet als die worden gedomineerd door serviceproviders.

Louis van Garderen

Beste @pieter de Kok, ik snap je maar ben het dit keer minder met je eens waar het gaat om samenwerking tussen kantoren. Ik denk dat als we enige snelheid willen maken op het technologiedossier dat we dan meer nodig hebben dan een enthousiast Crowe. Of Coney. Daar is meer samenwerking en uitwisseling voor nodig in de core van onze dienstverlening. De omslag - jij kent die als geen ander - naar 3.0 is immers niet een kwestie van wat knoppen om. Dat is investeren, zoeken, inspireren en laten inspireren, samenreizen en keuzes maken. Ik vermoed maar zo dat NBA dat op dit moment haarscherp heeft en zie dat er voorzichtige stappen worden gezet.

En @wim Nusselder, geen idee waar jij het over hebt. In een technologische wereld is relatie van mens tot mens net zo belangrijk als in een papieren wereld. Misschien alleen wat beter gefaciliteerd.

Pieter de Kok

Mooie oproep, maar na zoveel jaren deze oproepen (oa vanuit Tuacc, vanuit Coney, vanuit de Arenagroep ) kunnen wel wel concluderen dat kantoren die écht willen, die handschoen al hebben opgepakt.

Technologie zelf is er al in overvloed. Sommige kantoren zijn nog onderweg. Andere bewust niet.

Dat is verder niet zo heel erg, long term, balanceert dat zich mooi uit. Keuze uit 1.0, 2.0, 3.0. Vergeet niet dat onze klanten ook mee moeten bewegen en qua technologie happy zijn met een 1.0 kantoor. Niets mis mee.

Samenwerking tussen kantoren wbt kennisdeling klinkt altijd mooi, maar werkt in praktijk niet tot nooit. Uiteraard zijn daar de positieve uitzonderingen, kantoren die op vriendschappelijke basis “samenwerken”, maar is meer uitzondering. Ook niet erg, zo werkt de wereld.

Ofwel: no gap, kwestie van bewuste (wel/niet inzetten op technologie) keuzes.

Ik zie voor NBA een inspiratierol door mensen / partijen die positief bezig zijn een podium te geven. Ook Crowe heeft op x moment het technologie licht gezien. Prachtig, nu volhouden en andere weer inspireren. Meer is niet nodig.

Wim Nusselder

Het lijkt mij een illusie dat betere technologie toepassen de technologiekloof dicht tussen accountants en …, ja, met wie eigenlijk?
Met ons eigen fata morgana?
Dat idee is ongeveer even illusoir (en om een vergelijkbare reden) als het idee dat meer asfalt files beperkt.

Meer technologie toepassen en je blindstaren op extra technische (beheersings)mogelijkheden vergroot slechts de beheersbaarheidsverwachting.
Het stimuleert die verwachting (verplaatst de fata morgana) zozeer dat die kloof in veel gevallen eerder groter dan kleiner wordt.

Focus op technologie en beheersing sluit onze ogen voor de donkere kant van de technologische medaille: de inperking van menselijke creativiteit en handelingsvrijheid.
Technologie vormt gesloten systemen en Kafkaëske labyrinthen.
Mensheid en menselijkheid zijn daarin niet te vangen, maar individuele mensen en sommige groepen mensen wel.
Hen doen we daarmee onrecht.

Technologie is niet per definitie fout.
Er is ook empowering technologie.
Het is echter ook niet per definitie goed.
Het is zeker geen panacee.

Technologie is vooral een verkeerde focus.
Het plaatst de (uiteindelijk menselijke) RELATIES buiten beeld waarin financials vertrouwen bouwen en borgen.

Jan Weezenberg

@Albert Bosch 25 oktober 2019

Geachte Heer Bosch.
U schrijft "Wellicht onbedoeld een mooi vervolg op mijn blog ‘Mind the gap’ van 19 mei 2017 "

Het is vrij volgens mij waarschijnlijk dat
destijds niemand zich heeft gemeld.
En ik ben nu bang voor "ceteris paribus'" reactie.

Wat de opinie van Johan Daams betreft:
Hij schrijft "pakken we de handschoen wel op waarmee we de diverse 'kloven' kunnen dichten? ".
Mijn vraag is" waartoe is ons Bestuur op aarde ? "
En was dat in mei 2017 ook al niet zo ?

Johan Daams schrijft verder : Het lijkt wel of (eufemisme voor ik constateer dat) het aantal kloven toeneemt.

Het lijkt volgens mij wel (eufemistisch) of het motto van ons Bestuur is "Never mind the Gaps "

Het lijstje kloven geeft wel een paar goede aanknopingspunten voor gerichte actie.

Maar ik mis die op dit moment nog in de vernieuwingsagenda.
En als er toch iets over staat, mis ik de strategie en de planning.

Vriendelijke groet,
Jan Weezenberg

Albert Bosch

Wellicht onbedoeld een mooi vervolg op mijn blog ‘Mind the gap’ van 19 mei 2017 over het overbruggen (verkleinen) van de verwachtingskloof (‘Persoonlijke bespiegelingen van V&A professionals 2017’).

Met (technologische) innovatie de effectiviteit en kwaliteit verhogen zal de performance gap verkleinen. Terecht wordt aan het einde van deze bijdrage opgemerkt dat het succes ervan uiteindelijk wordt bepaald in de praktische uitvoering. Vanuit mijn rol/dienstverlening pak ik die handschoen graag mede op (hoe is nog wel even de vraag…).

Ik heb overigens niet de illusie dat we de diverse 'kloven' kunnen dichten. Met het verstrijken van de tijd nemen de diverse (technische) mogelijkheden toe en nemen de verwachtingen van de gebruikers (consumenten) ook toe. Ik verwacht anno 2019 ook meer van mijn mobiele telefoon dan 10 jaar geleden. Of van mijn bank. Of van mijn zorgverzekeraar. Of van mijn accountant…

Dit is een niet-stopbare reis (race) naar een hoger kwaliteitsniveau. Dit betekent dus dat we wel vooruit moeten. En gemiddeld genomen gelukkig ook willen en kunnen.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.