Opinie

Voor minder werkstress is méér nodig dan een smartphone

"Online psychotherapie moet accountants van hun stress afhelpen", kopte het FD onlangs, naar aanleiding van een app die Britse accountants met stress- of burnoutverschijnselen in contact brengt met therapeuten. Hoewel elk initiatief hiervoor positief is, pakt het automatiseren van stressverwerking de verkeerde kant van het probleem aan.

Het Britse voorbeeld is gericht op ‘herstelwerk’ en lijkt stress als fact of life te accepteren voor een sector die nu eenmaal niet anders kan. Accountancy is inderdaad een vak van hard werken en grote verantwoordelijkheid. Maar dit worden juist positieve factoren als het is ingebed in een bedrijfscultuur waar andere factoren prevaleren dan declareren, de ratrace naar partnerships en hoge bonussen. Voor een gezonde werkcultuur zijn andere aspecten nodig: collegialiteit en teamwork in plaats van interne concurrentie, coachend leiderschap en continue feedback, recruiten om de bezetting op orde te krijgen in plaats van financieel rendement, méér afwisseling en autonomie. En als het gaat om technologie: automatiseren zet méér zoden aan de dijk bij het verbeteren van werkprocessen dan bij het achteraf aanbieden van online contact met een psychotherapeut.

Lessons learned

Volgens de initiatiefnemers van de app lijdt 98 procent van de Britse accountants onder te hoge werkdruk. Als dit onderzoek (populatie 251) representatief is, is er echt sprake van een ongezonde sector. Voor een in alle opzichten gezond vakgebied is een verandering nodig in zowel de bedrijfscultuur als de ambities van accountantskantoren. Laat het primaat los van de bedrijfswinst, maar zet de mens voorop. Elk kantoor heeft inmiddels een maatschappelijke paragraaf opgenomen in de corporate doelstelling. Bewijs daar geen lippendienst aan, maar breng het écht in praktijk en begin daarbij met de eigen medewerkers. Dat is voor kantoren die zijn voortgekomen uit de coöperatieve cultuur en die geen partnerstructuur kennen wellicht makkelijker dan voor 'partnerkantoren'.

In alle gevallen is het veranderen van strategie en cultuur een langdurig, complex proces met missers, tegenslagen en lessons learned. Maar ook dit mag geen excuus zijn het niet te proberen. Medewerkers, maatschappij en vakgebied verdienen het.

Zinvol werk staat voorop

Hoewel een ruime meerderheid van de collega's de werkdruk als 'goed' ervaart, zijn ook in onze organisatie - met zo'n duizend medewerkers - werkdruk en stress belangrijke onderwerpen. Dit adresseren wij vanuit een corporate missie die 'hoofd, hart en handen' centraal stelt en medewerkers blijvend wil binden en boeien.

Vanuit een situatie dat capaciteit een beperkende factor is voor het realiseren van zakelijke doelstellingen is geïnvesteerd in kwalitatieve en kwantitatieve personele groei en in HRM-capaciteit om deze te begeleiden. De kosten daarvan wegen ruimschoots op tegen de klanttevredenheid, de medewerkersmotivatie en uiteindelijk de extra omzet die dat met zich mee brengt.

Uit onderzoek (populatie: 1.000) blijkt dat onze medewerkers de hoogste waarde toekennen aan het doen van zinvol werk. De inhoud van het werk en de mate waarin zij plezier hebben met het uitvoeren daarvan, staan bovenaan in de waardering.

Voor een gezonde accountant, kantoor en sector is een omwenteling nodig die niet begint met de smartphone, maar aan de bestuurstafel en met de medewerkers. Met een nieuwe kijk op bedrijfsdoelstellingen en met de cultuur die daarvoor nodig is.

Wat vindt u van deze opinie?

Reacties 62 9 Spelregels debat

reacties

Reageer op dit artikel

Spelregels debat

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.