Opinie

AFM zit op een verkeerd spoor met controles en boetes bij accountants

Op basis van een aantal dossieronderzoeken komt de AFM bij de grote kantoren tot negatieve conclusies met betrekking tot de kwaliteit van de jaarrekeningcontroles van die kantoren en legt hen omvangrijke boetes op.

Twee kantoren schuwen een juridische discussie met de AFM niet en laten de rechter en de het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) zich over de zaak uitspreken. Treurig dat het zover moet komen, want bij een andere aanpak was dit allemaal niet nodig geweest. En bij een ondoordachte uitspraak van het CBb zullen de consequenties aanzienlijk zijn.

De AFM zit om een aantal redenen op een verkeerd spoor. Allereerst is hun methode van controle niet deugdelijk. Een groot kantoor geeft jaarlijks duizenden verklaringen bij jaarrekeningen af. Om een oordeel te kunnen geven, met een hoge mate van betrouwbaarheid, dat die controles geen materiële fouten onontdekt hebben gelaten is een tamelijk omvangrijke steekproef noodzakelijk. Iedere statisticus en iedere student accountancy – in vakjargon: er is sprake van een ‘gegevensgerichte steekproef’ – kan de omvang uitrekenen. En die omvang is beduidend groter dan de omvang van de steekproef van de AFM. De AFM kan derhalve geen ernstige conclusies trekken en zware boetes opleggen op basis van dergelijke kleine steekproeven (die bovendien niet a-select zijn geselecteerd).

Een tweede reden waarom de AFM geen goede methode toepast, is de beperktheid van de conclusie van de toezichthouder. De kwaliteit is kennelijk onvoldoende, maar waarom? Gebrek in de interne regels? In de aansturing? in de interne controle? In de opleiding? In de selectie van de partner? In het beloningsysteem van de partner? Enzovoort. Kortom: wat deugt er niet aan het systeem van kwaliteitsopzet en kwaliteitstoetsing waarvoor de leiding van het kantoor verantwoordelijk is? Want voor het bereiken van structurele verbeteringen moet de leiding worden aangesproken. Ik ga hierbij overigens nog voorbij aan de niet onbelangrijke kwestie dat het begrip ‘kwaliteit van de controle’ niet is gedefinieerd.

Een nog wezenlijker bezwaar tegen de controlemethodiek van de AFM is dat de methodiek is ontworpen zonder inbreng van de kennis en ervaring van de specialisten van de kantoren en erger nog: zonder inbreng van de wetenschap. De Raad van Toezicht van de AFM is kennelijk niet in staat om invloed te hebben op het toezichtproces – en dat is een ander proces dan een controleproces. In het toezichtproces moeten ook andere zaken aan de orde komen, zoals de kosten van het toezicht en de kosten die de normering van de AFM teweeg brengt. Wat is een maatschappelijk verantwoorde prijs voor een perfecte jaarrekeningcontrole? En, belangrijk ook, wat behoort tot de accountantscontrole? Ook het signaleren van betalingsverkeer met criminele organisaties? Dieselfraude? Vleesfraude? Verhandelen van privacygevoelige data?
De huidige wijze van toezicht door de AFM heeft een negatieve invloed op de populariteit van het accountantsberoep bij studenten en medewerkers. Ook sommige kantoorleidingen vinden de prijs te hoog worden en trekken zich terug uit de markt van jaarrekeningcontroles van organisaties van openbaar belang. Maatschappelijk gezien zeer onwenselijk.

Bij de beantwoording van de vraag hoe hoog de lat moet liggen in de preventieve aanpak van kwaliteitsbeheersing bij accountantscontroles en welke prijs maatschappelijk verantwoord is, past de volgende overweging. Bij de vele duizenden jaarlijkse controles worden tientallen keren jaarrekeningen goedgekeurd waar een belangrijke fout in zit. Deze fout komt het jaar daarop bovendrijven en wordt, al of niet ontdekt door de accountant, probleemloos gecorrigeerd. Het gaat mis bij een bewuste fout waarbij personen of instanties – zoals de Belastingdienst – gedupeerd worden. Maar bij repeterende bewuste fouten neemt de kans op ontdekking bij de controle overigens aanzienlijk toe. Het gaat mis bij een verkoop van de onderneming. Maar dan heeft de koper kennelijk te weinig due dilligence uitgevoerd. En het gaat mis bij discontinuïteit van de onderneming. Spreek in die gevallen de accountant financieel aan op zijn ondeugdelijke controle. Solvabiliteit van het kantoor en een goede verzekering zijn daarom belangrijk. De betreffende accountant wordt zwaar gestraft, zowel financieel als qua reputatie.

Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. En van fouten moet geleerd worden. Ook van de kritiek van de AFM. Het streven naar een foutmarge van 0 mag in sommige sectoren economisch en sociaal verantwoord of zelfs noodzakelijk zijn, dat is het mijn inziens niet in deze sector.
Steeds wordt verwezen naar schandalen in de accountancy. Steeds worden dezelfde namen genoemd. Maar over hoeveel mislukte jaarrekeningcontroles gaat het per jaar? En zet dat getal eens af tegen de vele tienduizenden jaarrekeningen die jaarlijks terecht worden goedgekeurd en de duizenden die worden gecorrigeerd naar aanleiding van opmerkingen van accountants.

De hier beschreven problematiek laat zich niet oplossen in de rechtszaal. Ik herhaal mijn eerder gedane oproep: AFM, ga in overleg met kantoren en met wetenschappers, maar ook met maatschappelijk belanghebbenden c.q. kostendragers.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Jaap ten Wolde is adviseur integriteit en toezicht. In het verleden was hij controlerend accountant bij KPMG, een aantal jaren verantwoordelijk voor vaktechniek en forensisch accountant.

Gerelateerd

9 reacties

Arnout van Kempen

Voor ik bij de AFM meewerkte aan de Wta werkte ik enige tijd in het effectentoezicht, ook AFM. Daar is me altijd geleerd:

Zaken die opgelost kunnen worden: aanwijzing of zonodig last onder dwangsom.

Zaken die niet meer opgelost kunnen worden: boete.

Fouten in controledossiers kwalificeren in die denklijn voor een boete. Maar wat ik volledig onderschrijf van Jasper Hagers: als je doel is dat kwaliteitssystemen verbeteren, en dat moet gezien de wet het doel zijn van de AFM, is het best opmerkelijk dat kennelijk geen gebruik wordt gemaakt van een aanwijzing. Mede gezien wat ik heb waargenomen in het effectentoezicht zou ik een combinatie verwachten. Boete voor de fouten in dossiers, aanwijzingen voor kennelijk tekort schietende kwaliteitsstelsels.

Nu die aanwijzingen uitblijven kan je als vergunninghouder de redelijke vraag stellen of de AFM zelf eigenlijk wel weet wat ze wil. En laat dat nu precies de vraag zijn die tenminste één van de twee OOB-kantoren aan de rechter heeft voorgelegd.

Kortom, het probleem zit niet waar Ten Wolde het zoekt, de vermeende ondeugdelijkheid van de steekproef die geen steekproef is, maar bij de toepassing van handhavingsmiddelen die doet vrezen dat de AFM het zelf eigenlijk ook niet zo goed weet.

Jasper Hagers

Gegeven het principiële karakter van de zaak, doemt voor mij als financieel recht advocaat de vraag op waarom door de AFM niet gekozen is voor het geven van een aanwijzing. Een aanwijzing strekt immers tot het volgen van een bepaalde gedragslijn (hetgeen de AFM lijkt na te streven), een boete is bestraffend.

Dan had er een 'follow up' plaats kunnen vinden, om vervolgens te constateren of de door de AFM gewenste gedragslijn opgevolgd werd, waarbij door de accountants er tevens voor gekozen had kunnen worden de aanwijzing inhoudelijk aan de rechter voor te leggen ("is dit wel een juiste invulling van deze normen").

Op die manier zou wellicht het debat in die procedure meer over de inhoud van de verplichtingen gaan.



Michiel Werkhoven

Wellicht uit een onvermoede bron deze opmerking:

We weten sinds het laatste rapport van de AFM dat er (ook) heel veel goeds is te melden over het bewustzijn van en de focus op kwaliteit van de accountantsorganisaties binnen het segment van accountantscontrole en dat is ook mijn eigen waarneming als tuchtrechter. En die focus vertaalt zich daadwerkelijk in een actiever professioneel kritische judgement. Als tuchtrechter ervaar ik regelmatig het dilemma tussen de ruimte die bij een professioneel judgement hoort en de vele regels van de NVCOS die jullie vak zo lijken te juridificeren.

Ik zou een lans willen breken voor wat Ten Wolde ook in zijn column aangeeft: tuchtrecht en AFM-boetebesluiten blijven natuurlijk nodig, maar meer focus op samen leren van achteraf gebleken (mogelijke) fouten zou, nu jullie beroepsgroep ruim 13 jaar op weg is en duidelijke resultaten heeft geboekt, meer aandacht mogen krijgen. Dat zou kunnen door als AFM voort te gaan met risicogericht (dus inderdaad selectief) toetsen en dan met een diepgaande evaluatie de resultaten daarvan te bespreken. Dan hoeft niet altijd zo veel energie gestoken te worden in het opstellen van een boetebesluit, bezwaar en beroep daarna, maar kan de energie gebruikt worden om samen van mogelijke fouten te leren.
Wat betreft het tuchtrecht (bij een klacht dan zitten we nu eenmaal al in een rechtsgeding), zou het goed zijn om het instrumentarium van de maatregelen uit te breiden met mogelijkheden die juist de kwaliteit van de betrokkene of zijn kantoor bevorderen i.p.v. de meer bestraffende maatregelen zoals een berisping, zoals bijv. in het Nieuw-Zeelandse model mogelijk is.

Kortom, ik zou Ten Wolde willen ondersteunen in zijn oproep om toezicht (en tuchtrecht, maar daar heeft hij het niet over) ook (meer) te richten op niet conflictueus ondersteunen van leren van fouten.

Arnout van Kempen

In het verkeer kennen we ook deelnemers met een vergunning, in verschillende smaken, hier verstrekt door het CBR. Je moet aantonen dat je veilig kan gaan deelnemen, maar tot je de ergunning krijgt neem je niet deel.

Als je eenmaal deelneemt is er een risico-gerichte toezichthouder, de politie, die geen uitspraken doet als “u bent een veilige automobilist” of “ u bent een onveilige automobilist”. Dat kan natuurlijk ook niet, want daarvoor doet de politie veel te weinig waarnemingen.

En de waarnemingen die de politie doet, doet ze thema-bewijs (snelheid, belading, alcohol, etc) en/of risicogericht (ring A10 meer, woonerf te Nederhemert minder). Als ze iets constateert deelt ze een boete uit, en in heel wilde gevallen volgt een gang naar de rechter. In extreme bevallen raak je je vergunning kwijt,

Is er iemand die serieus zegt: ik reed wel stomdronken met 160 tegen het verkeer in over de N2, maar verder ben ik een prima automobilist dus jullie mogen mij geen sanctie opleggen? Natuurlijk niet.

Het AFM-toezicht werkt wezenlijk niet anders. Het kan beter. Het moet beter. Maar met de verkeerde analyse wordt het zeker niet beter (2/2)

Arnout van Kempen

De Wta regelt toezicht op accountantsorganisaties. Over de wijze waarop de AFM dat toezicht uitoefent valt genoeg te zeggen, EY en PwC hebben dat gedaan en de eerste rechter gaf ze gelijk, wat de volgende doet zullen we zien.

Ik ben nauw genoeg betrokken geweest bij de opzet van het toezicht, het opstellen van de wet en bij een van beide rechtszaken om te weten dat de rechter in eerste aanleg niet gek is: kritiek op het toezicht is prima mogelijk.

Alleen, de denkfout die keer op keer, en u ook weer door Ten Wolde wordt gemaakt is nu te géén steekhoudend verwijt: de suggestie als zou toezicht een soort attest-functie zijn. Dat is niet zo. Dat sommige (ex)accountants toch van dieonjuiste premisse blijven uitgaan kan ik alleen verklaren vanuit de (schijnbare) overeenkomst tussen het toezicht en het beroep van de onder toezicht gestelden.

Het kan helpen naartoezicht te kijken dat iedereen kent, en waar die overeenkomst duidelijk afwezig is: het verkeer. (1/2)

jules muis

"De AFM zit om een aantal redenen op een verkeerd spoor." zegt mijn generatiegenoot hiernaast.

Ik lees in de reactie van Jaap ten Wolde een te veel aan zucht naar de romantiek van het karrespoor - de guldenrangmethode wordt nog net niet genoemd.

Het ontkent dat waar in geloofwaarheids situaties valse hoop goede hoop vervangt, en dat gebeurt bij audit falen, het vertrouwen in de hele populatie onevenredig groot wordt aangetast.

Niet veel anders dan ons rapportcijfer bij de jaarlijkse medische keuring: onze chemie kan in zijn geheel nog zo goed uit de labaratoria test komen, maar één abberatie kan levensveranderend zijn.

En als die in de vorige jaren al eerder was geconstateerd, lijkt het me goed, daar speciaal naar te kijken.

Ik denk dat deze zaak nu voor de CBv rechter, nuttig, nog wel de nodige hoogstandjes in concurrerende steekproef theorieën te zien zal geven. Maar ik heb moeite vanuit mijn eigen sterk belegen discovery sampling in auditing ervaring, in de aanpak van de AFM iets anders te zien dan een (om goede redenen) niet-strikt gegevengerichte statistische aanpak ; die we overwegend zien in de praktijk van audit evidence verzameling.

De twee kantoren kunnen zichzelf dus nog eens lelijk zien tegenkomen. Maar ik denk dat het goed is dat deze zaak in het beroepsbelang uitgevochten wordt, dus kudos voor lef.

Jaap kent een aantal redenen waarom de AFM fout zit, ik ken er maar één: naar mijn beste weten begint een AFM onderzoek niet met eerst een kwaliteit 'in-control' verklaring zijdens het kantoor management, als baseline voor hun onderzoek.
Zo'n prealabele verklaring, al dan niet gekwalificeerd, is een baseline van essentieel belang om te vermijden dat we als maar in discussies geraken als deze.

En zelfder is van nog groter belang opgenomen te worden in het jaarlijks kantoor transparantie rapport.

Dan horen we het meest essentiële eerst straight from the horse's mouth.

Maar we vervallen in herhaling....





Adri Bilderdijk

Old school inderdaad. Je zoud bijna denken dat je het debat en ontwikkelingen niet gevolgd hebt de afgelopen jaren. Wie heeft je eigenlijk 'opgeport' om deze opinie te plaatsen?

Een paar punten uit je opinie die de plank misslaan:

Steekproefen: Volgens de Wta kan de leiding van de accountantsorganisaties kan worden aangesproken op niet naleven van vereisten. Ook als daar geen statististische steekproef voor is uitgevoerd. Het is immers geen jaarrekeningcontrole met 95% zekerheid welke de AFM uitvoert. De AFM constateert in een aantal controles fouten en misslagen en daar kan zij de leiding van de accountantsorganisatie voor aanspreken.

Inbreng van de kennis en ervaring van de specialisten van de kantoren: Hoezo? Ooit gehoord van onafhankelijk toezicht? En waarom zijn deze overbetaalde specialisten beter geequipeerd dan de specialisten van de AFM?

Oorzaken: Het is de plicht van de accountantsorganisaties om oorzaken te onderzoeken en op te acteren. En gelukkig ook maar. Dat de AFM gaat voorschrijven na elk onderzoek welke interne regel en welke opleiding gedaan moeten worden, daar kijk ik niet naar uit!

Aantal ontoereikende controles: Meer dan je dus denkt. En mislukt is niet alleen als de jaarrekening van je klant door de mand valt maar als de verklaring ten onrechte is afgegeven omdat het werk niet af was of goed genoeg uitgevoerd. Lees de AFM rapporten maar.

Marcel Pheijffer

Old school verhaal Jaap!

Rene Vromans

Struisvogelpolitiek

Struisvogelpolitiek dankt zijn naam aan de vermeende analogie met het vluchtgedrag van een struisvogel, die volgens het fabeltje de kop in het zand steekt om de vijand niet te zien en in de veronderstelling verkeert dat de vijand dan de struisvogel ook niet kan zien.

Mogelijk zijn de methoden van de AFM voor verbetering vatbaar maar dat geldt eveneens voor de toereikendheid van de controles van de accountantskantoren bij grote en kleine controleopdrachten.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.