Tuchtrecht

Kwade bedoeling niet onderzocht

De directeur van het Bureau Integriteit Nederlandse Gemeenten (BING) heeft ten onrechte niet onderzocht waarom een brief over een arbeidsconflict werd doorgestuurd aan de werkgever van de schrijfster.

Accountantskamer

Zaaknummers:
13/2941 Wtra AK
Datum uitspraak:
22 augustus 2014
Oordeel:
deels gegrond
Maatregel:
waarschuwing
Status:
bevestigd, CBb 19 mei 2016, AWB 14/655
Vindplaats:
ECLI:NL:TACAKN:2014:65, Samenvatting CBb-uitspraak

Lex van Almelo

Belangrijkste feiten

In september 2010 stapt een gemeenteraadslid uit de fractie van de PvdA vanwege een vertrouwensbreuk met de fractievoorzitter en de PvdA-wethouder. De vrouw werkt al meer dan tien jaar bij de gemeentelijke Stichting Welzijn. Daar raakt zij in conflict met de dochter van een fractiegenoot, die als vrijwilligster voor de stichting werkt.

In een brief aan de burgemeester licht het raadslid haar vertrek toe. De fractievoorzitter zou haar eerder hebben gemaand binnen vijf dagen weer te gaan samenwerken met de vrijwilligster, anders zou zij wel zien wie er bij de stichting zou vertrekken, de vrijwilligster of zij. Het raadslid beklaagt zich over intimidatie, manipulatie, machtsmisbruik en belangenverstrengeling en vraagt de burgemeester de brief te agenderen voor de eerstkomende raadsvergadering.

De brief wordt als ingekomen stuk gevoegd bij de uitnodiging voor de raadsvergadering van 27 oktober 2010.

Een fractiegenoot stuurt de brief door naar de directeur van de welzijnsstichting. Die stelt de vrouw op non-actief en ontslaat haar.

In november schrijft de burgemeester aan de vrouw dat hij het Bureau Integriteit Nederlands Gemeenten (BING) heeft gevraagd de kwestie te onderzoeken. Daarbij is met name een aandachtspunt of de subsidierelatie van de gemeente met de welzijnsstichting als drukmiddel is gebruikt in het arbeidsconflict. De vrouw kan een uitnodiging voor een interview tegemoet zien.

De vrouw ziet de burgemeester als een deel van het probleem en heeft een klacht tegen hem ingediend, omdat hij eerder heeft geweigerd een ander bestuurlijk integriteitsvraagstuk aan te pakken. Daarom weigert zij mee te werken aan het onderzoek.

Op 10 januari 2011 brengt de directeur van het BING zijn rapport uit. Hij concludeert onder meer dat er geen ongeoorloofde druk is uitgeoefend. Ook het doorsturen van de brief aan de directeur van de welzijnsstichting was geoorloofd, omdat het om een openbaar stuk ging.

De vrouw dient een klacht in bij de Accountantskamer.

Klacht

De accountant heeft:

  1. de waarheid geweld aangedaan door in zijn rapport onjuiste, misleidenden, onzorgvuldige, onvolledige en suggestieve beweringen te doen;
  2. zijn (professioneel of zakelijk) oordeel laten aantasten door een vooroordeel, belangenverstrengeling en ongepaste beïnvloeding door een derde nu hij de opdracht en onderzoeksvraag heeft besproken met de burgemeester, die direct betrokken is en een duidelijk belang heeft bij een bepaalde uitkomst;
  3. zijn (professioneel of zakelijk) oordeel laten aantasten door een vooroordeel dan wel onzorgvuldig gehandeld door de mondelinge verklaringen van enkele PvdA-leden en de ex-werkgever van klaagster te gebruiken;
  4. niet zorgvuldig genoeg is geweest, omdat hij alleen conclusies heeft getrokken over de vermeende druk van de PvdA-fractie op de welzijnsstichting, terwijl de onderzoeksvraag zich ook richtte op "het in kaart brengen van hetgeen is voorgevallen en het geven van een beoordeling daarvan" en de conclusies haaks staan op zowel de onderzoeksvraag als de inhoud van de rapportage;
  5. niet de nodige zorgvuldigheid betracht bij zijn handelen door essentiële getuigen niet te horen en desondanks een rapportage op te maken met zeer stellige conclusies;
  6. zijn (professioneel of zakelijk) oordeel laten aantasten door een vooroordeel dan wel onzorgvuldig en niet objectief gehandeld door beschikbare stukken buiten beschouwing te laten bij zijn beoordeling en conclusies te trekken die indruisen tegen de inhoud van deze schriftelijke stukken;
  7. in strijd gehandeld met de Praktijkhandreiking Persoonsgerichte onderzoeken..

Oordeel

De klacht is deels gegrond.

Beroepsmatig handelen

De Accountantskamer stelt om te beginnen vast dat de aangeklaagde directeur onder het bereik van het tuchtrecht valt. Ook al heeft de directeur zichzelf op 31 juli 2013 uit het accountantsregister laten uitschrijven, is het BING geen accountantsorganisatie en heeft de accountant als onderzoeksleider geen specifieke accountantswerkzaamheden uitgevoerd.

De Accountantskamer verwijst daartoe naar een uitspraak waarin het College van Beroep voor het bedrijfsleven gezien de ontstaansgeschiedenis van de Wtra over een vergelijkbaar verweer zei dat het hele beroepsmatige handelen van de accountant is onderworpen aan tuchtrechtspraak. In deze zaak moet het handelen en nalaten van de accountant onmiskenbaar als handelen in het kader van zijn beroep moet worden aangemerkt. Daarom is de uitvoering van het onderzoek vatbaar voor tuchtrechtelijke toetsing.

Ad 1, 3, 4 en 5

Deze klachtonderdelen zijn deels gegrond.

Volgens de Accountantskamer mocht het BING de opdracht zo opvatten dat het moest onderzoeken of er "vanuit de PvdA" druk was uitgeoefend op de welzijnsstichting. Niet alleen de formulering van de opdracht wijst in die richting, maar ook de persoon van de opdrachtgever en de context waarin de opdracht is verleend.

Vanuit de positie van de burgemeester bezien, was het van belang om na te gaan of:

  • leden van de gemeenteraad en/of een wethouder grote of ongeoorloofde aandrang hebben/heeft uitgeoefend op de welzijnsstichting om de klaagster bijvoorbeeld te ontslaan;
  • de subsidie aan de stichting daarbij als drukmiddel is gebruikt.

De accountant hoefde daarom niet (ook) te onderzoeken of "vanuit de PvdA" druk was uitgeoefend op de klaagster om zich anders op te stellen tegenover haar fractiegenoten, de wethouder en/of de vrijwilligster dan wel haar raadszetel op te geven.

Desondanks heeft de accountant in het rapport ook belicht in hoeverre er druk is uitgeoefend op de klaagster en daarover een oordeel gegeven. Voor de begrijpelijkheid van het rapport had het volgens de Accountantskamer aanbeveling verdiend als de accountant in het rapport duidelijker tot uitdrukking had gebracht dat hij zich bij het uitvoeren van het onderzoek en het beoordelen van de uitkomsten niet had beperkt tot de druk van de PvdA op de stichting.

Verder vindt de Accountantskamer dat de accountant zijn opdracht wat betreft het doorsturen van de brief van de klaagster "te zeer heeft verengd tot de vraag of dat doorsturen is te beschouwen als het openbaren van vertrouwelijke informatie". Zelfs als die brief door de ruime verspreiding niet (meer) kon worden gezien als vertrouwelijk stuk kleven er bezwaren aan het rapport.

Bij gebrek aan een toelichting stelt de Accountantskamer vast dat uit het rapport niet blijkt dat de onderzoeker aan de fractiegenoot die de brief doorstuurde heeft gevraagd waarom deze besloot de welzijnsstichting te informeren over wat de klaagster schreef over de verstoorde arbeidsrelatie met de stichting.  De onderzoeker heeft hierover ook geen vragen gesteld aan de directeur van de stichting.

De onderzoeker heeft kennelijk niet onder ogen gezien dat het doorsturen bedoeld kon zijn als drukmiddel. Daarom kon hij niet zonder nadere toelichting concluderen dat er geen aanwijzingen waren voor het uitoefenen van druk op de stichting. De accountant heeft wel geconcludeerd dat "de beschuldigde bestuurders zich in hun mailverkeer correct hebben opgesteld richting mevrouw A". Maar daarmee zegt hij niet of ook het doorsturen van de brief ook correct was of niet.

In de "Gedragscode voor raads- en commissieleden", waaraan de onderzoeker het "handelen van betrokkenen in deze kwestie" heeft getoetst, staat met zoveel woorden dat een raadslid zorgvuldig en correct moet omgaan met informatie waarover hij uit hoofde van zijn raadslidmaatschap beschikt. De conclusie dat deze gedragscode niet is overtreden, vindt de Accountantskamer gezien deze bepaling "niet zonder meer begrijpelijk". De onderzoeker heeft daarmee ondeskundigheid en onzorgvuldig gehandeld.

Nergens blijkt echter uit dat de onderzoeker zijn werk ook niet integer of niet objectief heeft gedaan. En de klaagster heeft niet duidelijk gemaakt dat het horen van haarzelf, de vrijwilligster of anderen de onderzoeker tot andere conclusies had moeten brengen. De accountant had daarom niet zijn opdracht hoeven teruggeven omdat hij klaagster niet heeft kunnen horen.

Ad 2

Dit klachtonderdeel is ontvankelijk, maar ongegrond. Dat de klaagster een klacht tegen de burgemeester had ingediend wil nog niet zeggen dat hij belanghebbende was bij de uitkomst van een onderzoek naar het uitoefenen van druk op de welzijnsstichting.

Ad 6

De accountant heeft de verwijten uit dit klachtonderdeel gemotiveerd weersproken. Verder is er geen gedrags- of beroepsregel die de onderzoeker verplicht een kopie bij het rapport te voegen van (alle) documenten waaruit hij heeft geput of heeft geciteerd.

Ad 7

Dat de accountant in strijd heeft gehandeld met de Praktijkhandreiking en met artikel A-100.5 van de VGC onderbouwt de klaagster door te verwijzen naar de overige klachtonderdelen. Omdat die al behandeld zijn, heeft dit klachtonderdeel te weinig zelfstandige betekenis om te bespreken.

Maatregel

Waarschuwing. Daarbij weegt de Accountantskamer in het bijzonder mee dat de (inmiddels oud-)registeraccountant niet lijkt te beseffen dat hij meer aandacht had moeten schenken aan de bedoeling achter het doorsturen van de brief van de klaagster, mede gezien de gedragscode voor raads- en commissieleden.

22 reacties

Andre B.

Als je de uitspraak goed leest dan was hier toch veel meer aan de hand dan een "politieke ruzie". Ruzie is ruzie. Maar in deze casus gaat het veel verder. Machtsposities en invloed zijn misbruikt om een stevige hak te zetten in het privéleven van een partijgenoot die zich niet liet koeioneren. Een heel onfrisse zaak, dat staat vast.

Chris Versnel

Beste AT:Harry Mock RA, helemaal mee eens en ik denk zelfs dat de term "prive-detectives" meer suggereert dan er feitelijk gebeurt. Het is overigens ook verwijtbaar van al die "naieve" of "foute"opdrachtgevers dat men deze amateur inquisiteurs inhuurt. It takes two to tango! Dit soort onderzoeken moeten door onafhankelijk experts met gezag worden gedaan en volgens mijn informatie besluit de 2e kamer daar dit najaar over. The smoking guns kunnen dus weer in het holster worden gedaan en de accountants kunnen zich weer focussen op de corebusiness. .

Harry Mock RA

Niet alleen deze klacht maar ook de diverse vorige klachten tegen ""forensische accountants""zouden aanleiding moeten zijn om de term ""forensische accountants" te schrappen uit het vocabulaire van de NBA. Accountancy en politieke ruzies horen niet bijelkaar. Het zijn gewone ""prive-detectives" die de term "Accountant" ten onrechte gebruiken, mede om een betrouwbaarder en integerder imago voor de buitenwereld te creeren. (ook al heeft dat imago de laatste tijd een paar deukjes opgelopen....) PS En van je fractiegenoten moet je het hebben....

Chris Versnel

Was het onderzoeken van de kwade trouw achter het doorzenden van die brief met als gevolg ontslag niet de kern van de zaak/opdracht of snap ik het nu niet meer ?

H. Bakhtali

En mocht de rechter zichzelf serieus nemen en er niet in trappen dan is het ook geen probleem voor de heer Werkman, directeur-onderzoeker van BING. Dan reageert hij zoal in dit geval heel simpel als volgt. 1. Hij diskwalificeert de accountantskamer als zijnde ongeschikt om zijn werk te toetsen aan de voorwaarden ban integer onderzoek. 2. Stelt dat de tuchtrechters hem als een soort cowboy ziet 3. Zegt dat hij maar één klein dingetje niet goed heeft gedaan (complete onzin, zie uitspraak) Wat mij betreft komt zijn reactie erop neer dat de heer Werkman zichzelf ziet als een onfeilbare onderzoeker die gegarandeerd foutloos anderen de maat kan nemen en boven de tuchtrechter staat. Dus wee de instantie die hem de maat durft te nemen.

H. Bakhtali

Het is waarschijnlijk grappig bedoeld van H. Bootsma. En dat is het ook. Maar als je je verdiept in een aantal kwesties, die door BING zijn onderzocht, dan is het eigenlijk niet meer zo grappig. Want de geïllustreerde valkuil kan, als het je heel erg tegenzit, zomaar praktijk worden. BING schroomt namelijk niet om zich de ruimte toe te eigenen (zie uitspraak) om de opdracht zodanig vrij te interpreteren, dat het onderzoeken of Hekking uberhaupt een hond bezit, zomaar buiten de opdracht valt. Om vervolgens te vinden dat ze dat cruciaal onderdeel niet hoeven te onderzoeken. En dan afwachten 1. Of Hekking het onderzoek gaat aanvechten (heeft hij daar, nadat hij al psychisch naar de grond is gewerkt, nog wel de energie en tijd voor, en geld om een advocaat te betalen) en 2. Of de rechter daarin trapt. Vergeet niet dat álle kosten die BING maakt, door de opdrachtgever, in dit geval de gemeente Nieuwegein, worden betaald. Mag ik de heer Toine Goossens uitnodigen om zijn inzichten hierover met ons te delen?

Hans Bootsma

Geinspireerd door van Kooten & de Bie. In de gemeente Juinen wordt op een lokaal internetforum wethouder Hekking anoniem beschuldigd van dierenmishandeling. Zijn buren zouden gejank van een hond hebben gehoord. De raad stelt een onderzoek in dat door BING wordt uitgevoerd en deze interviewt de buren en een aantal raadsleden die aan het forum anoniem deelnemen. De conclusie van BING liegt er niet om. Hekking heeft de schijn tegen en heeft bovendien jarenlang geen hondenbelasting betaald. Hekking kan vertrekken. Achteraf blijkt hij nooit een hond te hebben gehad, laat staan deze te hebben mishandeld. Het gejank kwam van zijn TV. Directeur Werkman van BING blijkt achter het rapport staan, het is een staaltje van zorgvuldigheid en deskundigheid.en hij is 99,2% zeker van zijn conclusies.Daarom ziet hij de tuchtzaak van Hekking met vertrouwen tegemoet.

Jan Weezenberg

AT:Toine Goossens - 30-8-2014 13:36:11 Ik lees "Ik vraag af hoe controlerend accountants van gemeenten überhaupt nog tot goedkeurende verklaringen kunnen" Jer twijfel wordt onderstend door volgend officieel document: Gemeente Eindhoven, Accountantsverslag 2012 (uit onverdachte bron) (ik heb het maar even uitgeknipt): " De verliesvoorziening voor Meerhoven is ultimo 2012 nagenoeg gelijk aan de voorziening ultimo 2011. Dit is met name het gevolg van het besluit om voor verliesgevende planexploitaties het rentepercentage aan te passen naar1,5%. Op basis van het rentepercentage van 4,5% zou de NCW zijn gedaald naar een negatieve waarde van € 47,6 miljoen, wat een daling van € 24,6 miljoen betreft ten opzichte van 2011" In ieder geval zijn de feiten netjes verwoord. Maar of nu sprake is van een betrouwbaar beeld ??? Vriendelijke groet, Jan Weezenberg

Chris Versnel

Beste AT:Toine helemaal mee eens en het is misschien een trieste vraag, maar hoe kan een RA politici/bestuurders met gezag de maat nemen als integriteit door andere concurerende politici steeds vaker wordt ingezet als wapen om zich van iemand te ontdoen, zeg maar een extra middel ter correctie van de verkiezingsuitslag? Dit is een gebied c.q. wespennest waar RA's ver weg van moeten blijven.

Toine Goossens

Beste Hans, Ik vraag af hoe controlerend accountants van gemeenten überhaupt nog tot goedkeurende verklaringen kunnen komen. De cultuur die prof. van den Heuvel in deze persoonlijke casus beschrijft, is ook de cultuur van de besluitvorming bij gemeenten. De integriteit en de kwaliteit van de bestuurlijke besluitvorming is bij gemeenten ver onder de maat. Transparantie is vervolgens ver te zoeken. In januari schreef ik een open brief aan de gemeenteraad Utrecht inzake het voorgenomen besluit voor het Artplex, onderdeel van het project Bieb++. Ondanks die brief bleven partijen die loyaal aan de wethouder moesten zijn, het investeringsbesluit steunen. Met uitzondering van één CDA lid, dat uiteindelijk tegenstemde en daarmee een streep door het project zette. Zie: http://www.duic.nl/nieuws/58858/toine-goosens-maakt-in-brief-aan-gemeenteraad-gehakt-van-het-artplex-project/

Hans Dijkstra

Wat mij betreft gaat de discussie over integriteitsonderzoeken vs registeraccountants wel eens wat kort de bocht op deze site. Ik heb zelf geen ervaring in de zin dat ik onderzocht ben, maar ik kan me voorstellen dat dat enorme impact heeft op personen die het betreft, en dan ook bijdragen 'kleurt'. De relatie tussen het accountant zijn (met bijbehorende hoge standaarden) en onderzoeken die per definitie met veel meer spanning en emotie, en met veel minder heldere normeringen hebben dan een reguliere controleopdracht is een interessante vraag. De NRC van 12 juli jl. had een aardig artikel (...maar wat is integer dan precies?) dat wat dieper ingaat op het issue private integriteitsonderzoeken. Vanuit het functioneren van de (lokale) democratie is dat zeker lezenswaardig. Voor 29 eurocent is het toegankelijk op de NRC-site. Maar nu de laatste (?) RA die dit soort hele gevoelige onderzoeken verricht zich heeft uitgeschreven zal het onderwerp wel niet meer terugkomen hier (?).

Webredactie

AT: D. Bakker Zie dit bericht op deze site (29 augustus): 'Als accountant uitgeschreven om ongelijkheid op te heffen'

D. Bakker

Een vraag aan de heer Hans Dijkstra. U verwijst naar de Volkskrant voor meer informatie, waarmee de indruk wordt gewekt dat er op deze site.belangrijke informatie wordt achtergehouden of dat er belangrijke informatie ontbreekt. Wilt u de ontbrekende informatie svp in een reactie hier neerzetten? Dan zijn we allemaal op de hoogte.

Toine Goossens

Het is dat een accountant onder tuchtrecht valt. Anders was deze kwestie niet zo in de (juridische) openbaarheid gekomen. De waarschuwing die aan onze collega is opgelegd, doet vermoeden dat klaagster in haar conflict met haar werkgever en in haar conflict met haar gemeenteraadsfractie, de PvdA, wel eens in haar gelijk zou kunnen staan. Uit de stukken die bij de accountantskamer zijn ingebracht blijkt klaagster in conflict te zijn gekomen met een persoon die als vrijwilliger actief is bij de welzijnsinstelling waar zij werkt. Normaliter leidt dat niet tot zulke heftige gevolgen. Maar in dit geval blijkt de vrijwilligster de dochter van een fractiegenoot van klaagster te zijn. Wethouder en fractievoorzitter blijken zich vervolgens met het conflict tussen de beroepskracht (klaagster) en de vrijwilligster te bemoeien. Het is ernstig te betwijfelen of accountants in het algemeen, maar medewerkers van BING in het bijzonder, nu zij zo vaak voor de accountantskamer verschijnen, vaktechnisch voldoende geëquipeerd zijn om dit soort onderzoek te doen. Interessant is het om nota te nemen van enkele conclusies die prof.dr. J.H.J. van den Heuvel verbonden aan de onderzoeksgroep Integriteit van Bestuur van de Vrije Universiteit in Amsterdam in zijn conceptrapport aan de burgemeester vermeldt: 'Politiek en integriteit, Onderzoek naar beschuldigingen van het raadslid van de gemeente Nieuwegein mw. Haseena Bakhtali.' "Uit het voorgaande is duidelijk geworden dat de beschuldigingen van mw. Bakhtali op zichzelf staan. Het zijn uitlatingen van één raadslid. Maar een bredere scope is toch wel gewenst door de uitlatingen te beschouwen tegen de achtergrond van de politieke cultuur in bestuur en raad van de gemeente Nieuwegein. Geconstateerd moet worden dat die cultuur een tamelijk gesloten karakter heeft, door sommigen zelfs ondoordringbaar genoemd. Het collegeakkoord is heilig. Dat frustreert het dualisme. Onze respondenten - dat blijkt trouwens ook uit de verslagen van raadsvergaderingen - duiden die cultuur aan als een (ouderwetse) wethouderscultuur. Die geslotenheid geldt overigens niet alleen het college, maar ook de gemeenteraad. De coalitiepartijen houden elkaar in een sterke greep, bang als men is dat er een breuk in de coalitie zou ontstaan . Dat bevordert een sfeer van onzekerheid en wantrouwen in plaats van een ontspannen bestuursstijl , waarin ook wat meer het (beleidsinhoudelijke) oor aan de oppositie kan worden geleend." "Een volwassen (lokale) democratie moet in onbevangenheid en openheid opereren. Het zou verstandig zijn in het licht van de raadsverkiezingen in 2014 tijdig een open raadsdiscussie aan dit thema te wijden en tevens de gelegenheid te baat te nemen met elkaar over de procedure van coalitievorming voor het nieuwe college van gedachten te wisselen." Accountants zijn adviseur en financieel toezichthouder, geen onderzoeker van sociale processen. Daar moeten zij verre van blijven. Ook als zij zich na de terechte tik op de vingers, uit laten schrijven.

Hans Dijkstra

Zonder dat ik een inhoudelijke mening heb hier over het functioneren van onze democratie of deze casus het volgende. Kan de webredactie wellicht het stuk in de Volkskrant van vandaag over dit onderwerp hier even bij plaatsen? "Berisping van directeur integriteitsbureau BING ...Dat vindt BING-directeur Peter Werkman, die deze week een officiële waarschuwing kreeg van het tuchtcollege.at... is. Werkman, die in het verleden bij KPMG werkte, ... 29/08/14 00:00" Daar laat Peter Werkman zich interviewen en motiveert oa zijn uitschrijving, maar ook komt Haseena Bakhtali aan het woord als klager. Daar beiden meewerken aan het artikel in een landelijk dagblad noem ik ook gewoon de namen hier. Ik weet niet of het dezelfde H. Bakhtali is die hier reageert op de site, maar dan is het mi. goed in het debat dat die positie er even bij wordt genoemd. PS'je Zelf heb ik 10 jaar geleden een periode met Peter Werkman samengewerkt, is dat ook weer transparant....:-)

Chris Versnel

AT:Harry Mock RA. U slaat de spijker op de kop. Dit soort rapporten schaden de beroepsgroep slechts.Ik waarschuw hier de laatste tijd regelmatig voor. Niet de klagers zijn hiervan de oorzaak maar de RA's die meenden dat het behalen van een voldoende voor het vak boekhouden automatisch betekende dat je dus ook verstand had van complexe politiek-bestuurlijke verhoudingen, menselijk gedrag, integriteit en bedrijfsculturen. Zowel de letters NG en I suggereren veel meer dan de lading dekt. Gelukkig schirjvend deze RA's zich uit na de ene teleurstelling bij de AK na de andere.

Jurgen van der Vlugt

AT:Arnout: http://maverisk.wordpress.com/2014/08/25/book-by-quote-tegen-verkiezingen/ Oftewel: Verkiezingen zijn juist dé aanfluiting. Bijna net zo erg als het idee dat als er verspreiding is in beperkte kring, er plots in het geheel geen sprake meer lijkt te zijn van privacyvereisten. Quod non.

Harry Mock RA

Wanneer begrijpen accountants eens dat er zaken zijn die niets met accountancy te maken hebben, zoals in dit geval een verstoorde arbeidsrelatie en politieke ruzies. En de naam "Gemeenten" in de naam "BING" suggereert ten onrechte dat deze firma een overheidsinstantie zou zijn.

Arnout van Kempen

We hebben voor volksvertegenwoordigers nog een veel mooier, en in theorie werkzamer middel: verkiezingen. Ieder volk krijgt de regering die het verdient.

Andre B.

Wat een blamage. Je kan dus zelfs de raadsleden niet meer vertrouwen. Je privacy is gewoon niet veilig als je hun een brief schrijft over problemen die ook je privé leven aantasten. Wordt het geen tijd om die volksvertegenwoordigers, net zoals ambtenaren, de ambtseed te laten afleggen?

H. Bakhtali

In het artikel staat deze zin: Zelfs als die brief door de ruime verspreiding niet (meer) kon worden gezien als vertrouwelijk stuk kleven er bezwaren aan het rapport."" Dat is een nogal subjectieve interpretatie van de redactie. Letterlijk staat deze tekst in de uitspraak: Zelfs als die brief vanwege het verzoek om hem te agenderen voor een openbare raadsvergadering en het zenden van afschriften ervan aan alle leden van de gemeenteraad en aan de fractie-assistenten, niet (meer) als vertrouwelijk stuk kon worden beschouwd, moet, gezien het ontbreken van een toelichting in het rapport (en in het verweerschrift) worden vastgesteld dat uit de verklaring van het raadslid dat de brief heeft doorgestuurd (op bladzijde 17 van het rapport) niet blijkt dat aan het raadslid is gevraagd met welk doel dit raadslid besloten heeft SWN in kennis te stellen van wat klaagster over de verstoorde arbeidsrelatie met SWN had geschreven in de brief. Betrokkene heeft die vraag ook niet voorgelegd aan de directeur van SWN. Nu betrokkene niet kenbaar onder ogen heeft gezien of met het doorsturen van de brief (mede) beoogd kan zijn het uitoefenen van aandrang op SWN om een stap te zetten in het kader van de arbeidsverhouding van klaagster met SWN, kan niet, zoals betrokkene wel heeft gedaan, zonder nadere toelichting, die ontbreekt, worden geoordeeld dat er geen aanwijzingen zijn dat er sprake is van het uitoefenen van druk op SWN in relatie tot de dienstbetrekking van klaagster met SWN. Belangrijk is ook om te weten dat in de brief, in tegenstelling tot wat er in de uitspraak staat, niet gevraagd is om die te agenderen voor de openbare raadsvergadering. Raadsvergaderingen zijn logischerwijs besloten als privacy-gevoelige kwesties worden besproken.

Webredactie

Accountant.nl is een open forum, maar is niet de plaats om specifieke persoonlijke of zakelijke kwesties eindeloos uit te discussiëren. Om die reden is een reactie verwijderd.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.