Mkb update

Verklaringen verklaard

Welke verklaringen mag een niet-certificeringsbevoegde AA afgeven? Zijn er ook RA's die geen wettelijke controle mogen doen? Wat mag een student na vier jaar hbo AA-opleiding eigenlijk, want een geslaagde mag zich dan nog niet inschrijven als AA. Annette Houwaart, bekend van de NBA Helpdesk, gaat in de eerste van een reeks mkb-gerichte bijdragen in op zulke vragen.

Annette Houwaart-Nonhof

De NBA werkt momenteel aan een breed programma, dat bestaat uit een herijking van maatschappelijk vertrouwen, het gezamenlijk vormgeven van de beroepscultuur en vernieuwing van beroepsprofiel(en), opleiding en permanente educatie. Daarbij ben ik in de rol van programmamanager mkb-accountancy nauw betrokken. En omdat ik ook 'van de helpdesk' ben, krijg ik nogal eens de vraag hoe het nu zit rond die opleiding en die verklaringen. Om te zorgen dat we de discussie goed op de inhoud kunnen voeren, leek het me handig om even op een rijtje te zetten hoe het nu zit en wat mijn gedachten erbij zijn; op basis van eigen persoonlijke ervaring.

Instroom

Dat begint bij de instroom. Zelf ben ik destijds via de Leao, de meao en de heao AA geworden en heb ik in de avonduren mijn certificeringbevoegdheid gehaald. Ik was net 23 geworden toen ik de volledige AA-titel had. En ik moest nog 26 worden toen ik bij BDO praktijkleider werd van de Haagse AA-afdeling en samenstelverklaringen ging tekenen. Dat doe je als accountant natuurlijk niet onbezonnen. Ook toen gold een voorloper van de VGBA, waarmee ik persoonlijk een zorgvuldige afweging maakte waar ik wel en geen verantwoordelijkheid voor kon nemen. En ook BDO had een goed functionerend kwaliteitssysteem met een vierogenprincipe, waardoor die verklaringen geborgd werden.

Voordeel van dit traject vond ik, dat ik op alle niveaus heb leren werken en communiceren. Ik kon dus later in mijn werk goed inschatten welke risico's op menselijke fouten er in een organisatie waren, op basis van de ervaring die ik zelf had opgedaan in diverse geledingen van het administratieve proces. Het heeft me ook geholpen in de communicatie: op een natuurlijke wijze geleerd om klare taal te spreken en te schakelen tussen kennisniveaus. Dat wordt door collega’s, klanten en hun medewerkers tot in de boardroom gewaardeerd.

'Laten we de toekomstige parels van ons beroep niet te veel lijden onder de mogelijk onterechte angst voor een enkele misser?'

Het idee dat praktijkstage-ervaring pas gaat tellen na afronding van het bachelorprogramma in de opleiding tot AA, mag wat mij betreft dus nog eens goed tegen het licht worden gehouden. Het is voor studenten wellicht veel aantrekkelijker om eerder werk en studie te combineren en daarmee hun doorlooptijd te verkorten, eerder inkomen te ontvangen en praktijksituaties te ervaren waardoor de lesstof beter te plaatsen is. Want studenten anno nu kunnen nimmer de vliegende start maken die in mijn tijd nog mogelijk was. En waarom eigenlijk niet? Laten we de toekomstige parels van ons beroep niet te veel lijden onder de mogelijk onterechte angst voor een enkele misser? Haken die parels nu misschien onnodig vroegtijdig af? Dat vraagt om een zorgvuldige afweging vanuit beide invalshoeken.

Nog steeds zie ik veel collega's via het mbo-traject uiteindelijk accountant worden. Dus als we kijken naar de instroom, lijkt het mij goed om hierbij ook de MBO's te betrekken.

Sommige jongeren komen door omstandigheden wat later tot bloei, maar die levenservaring is later vaak enorm van toegevoegde waarde. Zeker in de mkb-accountancy, waar de persoonlijke relatie en het kunnen innemen van de rol van trusted advisor cruciaal zijn.

Foto: schema mbo/havo/vwo

Doorstroom

Na op zijn kortst vier jaren hogeschool of universiteit in het bachelorprogramma heeft de student de bachelortitel, maar mag hij/zij nog geen verklaringen afgeven. Hij of zij is dan dus nog geen accountant.

De vraag die hier voorligt is dus: Is het echt niet mogelijk of wenselijk om de studie(s) zo in te richten dat die wel resulteert in een type accountant die bijvoorbeeld aan assurance verwante verklaringen mag afgeven; binnen de waarborgen van opleiding, VGBA, NVKS-proof kwaliteitssystemen op kantoren, toetsing en tuchtrecht?

Uitstroom

Op dit moment is het zo dat je als AA op twee manieren kunt uitstromen: met en zonder certificeringsbevoegdheid. Als je de AA-praktijkstage hebt afgerond, mag je alle accountantsverklaringen afgeven, behalve een verklaring bij een wettelijke controle. Een AA-accountant zonder certificeringsbevoegdheid mag dus wel vrijwillige controleopdrachten uitvoeren binnen de kaders van de VGBA, NVKS, standaarden en protocollen. De certificeringsbevoegdheid, in BW2:393, ziet dus alleen op de wettelijke controle.

Je kunt in het register van de NBA zien of een accountant certificeringsbevoegd is. De accountant heeft dan een aantekening zoals bedoeld in artikel 36, tweede lid, onderdeel i, van de Wet op het accountantsberoep. Toch is oplettendheid geboden, omdat het kan voorkomen dat in protocollen of kantoorhandboeken, soms onnadenkend, is voorgeschreven dat alleen certificeringsbevoegde accountants bepaalde verklaringen mogen afgeven. Let dus goed op of er wordt verwezen naar artikel 1 van de Wet op het accountantsberoep of naar artikel 2:393 BW.

'Een AA met certificerings- bevoegdheid mag dus in de basis hetzelfde als een RA.'

Artikel 1 van de Wet op het accountantsberoep verwijst naar alle accountants; AA's en RA’s. Artikel 2:393 BW verwijst naar certificeringsbevoegde accountants die voldoen aan de eindtermen voor het uitvoeren van wettelijke controles (dat wil zeggen met aantekening in het register). Als er dus in een handboek of subsidieprotocol wordt verwezen naar artikel 2:393 BW, mag alleen een certificeringsbevoegde accountant de desbetreffende werkzaamheden verrichten. Wordt er verwezen naar artikel 1 van de Wet op het accountantsberoep, dan mogen alle accountants de werkzaamheden uitvoeren.

Een AA met certificeringsbevoegdheid mag dus in de basis hetzelfde als een RA. Hij of zij mag zich alleen geen RA noemen en geen verklaringen uit wettelijke controles bij oob's afgeven. Voor die certificeringsbevoegdheid moet de AA dan wel het hbo-post-bachelorprogramma met goed gevolg hebben afgerond, zodat aan de gestelde eindtermen voor het uitvoeren van wettelijke controles is voldaan.

Grijs gebied

Verder is het nog opletten als jonge, niet-certificeringsbevoegde AA. Wettelijk gezien mag je vrijwillige controles uitvoeren. Maar in de CEA-eindtermen staat het volgende:

"De opleiding met de oriëntatie 'Accountancy-MKB' wordt zodanig ingericht dat afgestudeerde accountants in beginsel in staat zijn beoordelingsopdrachten en andere assuranceopdrachten uit te voeren.

Voor opdrachten geldt de aanvullende eis dat het opdrachten betreft:

  • ten behoeve van een beperkte kring van gebruikers (besloten verkeer), met een doelstelling van de opdracht en de rapportage die specifiek is afgestemd op de gebruikerskring;
  • met een beperkte complexiteit en waarbij geen sprake is van het gebruik maken van complexe interne beheersings- (incl. IT-) systemen;
  • waarvan de gegevens van het te toetsen object niet zijn ontleend gecontroleerde jaarrekening."

De interpretatie van deze eisen ligt bij de AA zonder certificeringsbevoegdheid, op grond van de VGBA. De accountant zal hierbij zijn of haar kennis, opleiding en ervaring afwegen. Maar in het mkb en voor de gebruikers en stakeholders zal niet altijd duidelijk zijn welke accountant wel of niet kan worden benaderd en wie voldoende gekwalificeerd is voor rapportages uit vrijwillige controle-opdrachten.

'Om als accountant een wettelijke controle te mogen uitvoeren, moet je wel als extern accountant werken bij een kantoor dat een Wta-vergunning heeft.'

Wta-vergunning

Zijn we er dan? Nee, eigenlijk nog niet. Want om als accountant een wettelijke controle te mogen uitvoeren, moet je wel als extern accountant werken bij een kantoor dat een Wta-vergunning heeft. Het kan dus voorkomen - dat was in mijn geval jarenlang ook zo – dat twee certificeringsbevoegde AA's bij een kantoor met een Wta-vergunning wel wettelijke controles mogen verrichten, maar twee RA's bij een collega-kantoor in de buurt zonder Wta-vergunning niet. Ook daar zit in de vergunning en het toezicht van de AFM nog een extra kwaliteitswaarborg ingeweven in het systeem.

Verklaringen

Foto: schema

Complex systeem

Terwijl ik dit alles zo opschrijf, bedenk ik me dat we met elkaar een complex en ingewikkeld systeem hebben gecreëerd dat voor onszelf vaak al lastig is om te begrijpen. Maar uitleggen aan het maatschappelijk verkeer vergt ook wel wat inspanning van de toehoorder.

Onduidelijkheid bij het maatschappelijk verkeer lijkt me wel het laatste wat je moet hebben, als je van beroep betrouwbaarheid toevoegt aan informatie die in het maatschappelijk verkeer wordt gebruikt voor belangrijke economische beslissingen. Goed dus, dat we er met elkaar naar kijken.

Annette Houwaart-Nonhof is programmamanager mkb-accountancy bij de NBA.

15 reacties

Alexander Vissers

De vraag hoort niet te luiden "wat mag een accountant" maar wat kan een accountant. Bevoegdheid valt in tweeën in mogen en kunnen.In Nederland geldt geen verbod op het afgeven van verklaringen er geldt slechts een verbod op het onbevoegd, zonder vergunning, uitvoeren van de wettelijke controle van de jaarrekening. Iedereen mag jaarrekeningen controleren en verklaringen anders dan over de wettelijke controles van de jaarrekening afgeven. De vraag naar de bevoegdheid: "wat kan een accountant?" ligt aan de bevoegdheden die de wetgever (overheid) aan bepaalde vergunninghouders en ingeschrevenen heeft toegekend. Sommige controles, die van gemeenten en provincies en andere WTA bijlage 1 controles kunnen en mogen alleen met vergunning worden uitgevoerd. In bijzondere wetten, in de AWB en in lagere regelgeving wordt naar accountants al dan niet middels art. 393 verwezen. De AWB als kapstok, de subsidieverlener kan naar het betreffend hoofdstuk van de AWB van toepassing verklaren bij subsidies op jaarbasis verijst naar art. 393 BW2 . Wanneer een subsidievestrekker naar art. 393 BW2 mag verwijzen mag hij de burger cq instelling ook een minder strenge voorwaarde opleggen namelijk de verklaring van een andere accountant dan art. 393 BW2. Dat de wetgever en NBA er een janboel van hebben gemaakt met het naast elkaar bestaan van MKB-accountant Assurance accountant (beroepsprofielen eindtermen) beroepstitels (AA en RA) en AA-certificeringsbevoegd nog naast de accountants in business overheidsaccountants, interne accountants, externe accountant wettelijke auditor (EU Richtlijn en Verordening) ) en auditor van een derde land is verwijtbaar en in strijd met de beginselen van behoorlijke wet- en regelgeving.

Hugo van Campen

@Pim van Gastel ik begrijp uw uitspraak niet. Een accountant die de controle van de jaarrekening op de goede manier uitvoert (alle regels uit oa VGBA, NV COS enz) is deskundig. Of dat nu een AA of RA is.

Daarnaast vraag ik mij of een accountant die niet is opgeleid tot het uitvoeren van de controle van de jaarrekening een jaarrekening kan controleren. Je bent naar mijn mening niet deskundig, of het nu een wettelijke dan wel vrijwillige controle betreft. Ook mensen die wel zijn opgeleid, maar het niet uitvoeren zijn m.i. na verloop van tijd niet meer deskundig.

Jurroen Cluitmans

In artikel 4:78 van de AWB staat"
"De subsidie-ontvanger geeft opdracht tot onderzoek van het financiële verslag aan een accountant als bedoeld in artikel 393, eerste lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek." Dit wordt al jaren niet opgepakt, terwijl het een discrepantie is met de praktijkopleiding Accountancy-MKB, waar deze opdrachten wel zijn toegestaan en ook veel worden uitgevoerd.

Pim van Gastel

je krijgt hier nu reacties van mensen die zelf geen accountant zijn

Arnout van Kempen

@Annette, helemaal eens met je idee over de man in de straat.

Een van de kwaden van onze tijd is wel dat beleidsmakers de man in de straat wat al te graag gelijk geven in plaats van vanuit een eigen visie te praten. Niet dat ik je dat verwijt wil maken, maar ik denk wel dat we daarvoor moeten oppassen.

Dat het idee kan bestaan dat er een gradatie in moeilijkheid is, prima, dat lijkt me (hoewel het zoals je zelf zegt genuanceerd ligt) tot daar aan toe.

Maar de NBA, en het beroep, moet duivels goed opletten niet de indruk te wekken dat de mate van zekerheid die een OOB-verklaring geeft anders is dan de mate van zekerheid die een vrijwillige controle geeft, met die van een wettelijke niet-OOB daar weer tussen. Je opent een doos van pandora die je niet meer dicht krijgt.

Annette Houwaart-Nonhof

@Mark

Helemaal eens met je laatste zin. Accountants bedienen een heel breed maatschappelijk werkveld. Voegen op al die geledingen betrouwbaarheid toe. Van een oud vrouwtje die de digitale ontwikkelingen niet meer kan bijhouden en die de administratieve dienstverlening en hulp van een betrouwbare accountant inroept tot een OOB. En alles daartussen.

Annette Houwaart-Nonhof

@Arnout

Ik denk dat als je het “de man op straat” zou vragen, dit toch het beeld is dat erbij bestaat.

We moeten bij dit onderwerp volgens mij oppassen dat we gaan navelstaren. De luiken open en ook goed luisteren naar de stakeholders.

Ook hier op het forum spreekt men over hoger en lager en certificeringsbevoegde accountants als “veredelde boekhouders”.

Dat kunnen we niet negeren volgens mij.

Het zijn in mijn ogen verschillende specialismen. Niet “hoger” of “lager”. Iemand met veel ervaring met OOB’s loopt mogelijk vast bij een kleine subsidieverklaring en andersom.

Je zou de opleiding zo kunnen vormen dat je voor ieder specialisme een module kunt halen gekoppeld aan een bevoegdheid. En dan kan ik me zomaar voorstellen dat je eerst een module wettelijke controles moet hebben voordat je aan het OOB specialisme begint.

Maar ik spreek hier puur vanuit mezelf. De rondetafels moeten nog starten en dat is de plek waar we input ophalen voor beleid.

Ik wil het gesprek en de gedachtevorming graag op gang brengen.

Arnout van Kempen

De (impliciete?) suggestie dat vrijwillige controles minder zekerheid geven dan wettelijke controles, en OOB-controles meer zekerheid geven dan niet-OOB-controles, is volstrekt in strijd met NV COS 200 en met de communicatie van in ieder geval het NIVRA vroeger: een audit is een audit is een audit. Verschil in wettelijke status is irrelevant voor het te verschaffen zekerheidsniveau. Stapt de NBA van dat standpunt af, en zo ja, wanneer wordt de COS daar dan op aangepast?

Pim van Gastel

wat een onzin allemaal het wordt onnodig ingewikkeld gemaakt in het accountantsberoep
dat zie in geen enkele andere beroepsgroep.
alleen de RA’s die verplichte controles uitvoeren kunnen echt controleren.
de certiceringsbevoegde AA,s zij gewoon veredelde boekhouders

Mark Dongor

Beste Annette,

Dank voor je heldere uiteenzetting. Nu moet je je voorstellen dat je dit moet uitleggen aan iemand die voor de keuze staat om accountant te willen worden en de opleiding wilt volgen. Grosso modo krijg ik dan het volgende antwoord. “bij de ene variant (lees AA) is de studie minder zwaar maar ik mag bijna niks (aftekenen), en bij de andere variant (lees RA) mag ik alles maar duurt de studie tig jaren en krijg ik onderdelen waarvan ik zeker weet dat ik er in de praktijk niets mee ga doen”. De meesten haken dan al af en gaan voor een meer algemenere finance opleiding.

Maar dan heb je nog de pseudo kiezers. Dit zijn kandidaten die dan kiezen voor de RA-opleiding (en de AA links laten liggen) maar voor de verkeerde redenen. Dit kan zijn prestige of het grote geld. Waarbij benadrukt moet worden dat met het grote geld wordt bedoeld dat zodra ze de studie halen, ze zichzelf direct inschrijven als ZZP-er en vooral de interim markt opgaan. De prestige kiezers vallen vaak al uit tijdens de opleiding omdat het te zwaar is, en de grote geldjagers halen de opleiding maar stromen het beroep uit.

De kind van de rekening in deze is het maatschappelijk verkeer. Er is veel vraag naar assurance-providers (ook in het klein en groot MKB) maar er zijn te weinig openbare accountants. En door steeds maar te sleutelen aan de opleiding en de certificerende bevoegdheid wordt het alleen maar minder aantrekkelijk. Ik hoop dat we een daadwerkelijke ‘stip’ aan de horizon hebben wat zich kan ontwikkelen tot een volwaarde opleiding wat de vraag in alle lagen van het maatschappelijk verkeer kan faciliteren.

Tjibbe Bosman

@Annette: Dank voor de verduidelijking, dat zijn zeer terechte punten.

Laten we het wellicht "verbeteringen" in de opleiding noemen.

Annette Houwaart-Nonhof

@Tjibbe
Ik had bij de term “studeerbaarder“ niet direct “makkelijker” in gedachte toen ik het opschreef.

Ik dacht zelf bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om eerder te starten met de formele praktijkstage in de AA opleiding. Of aan het schaalbaar maken van de opleiding voor studenten.

Als opdrachten oplopen qua zekerheidsniveau van samenstellen, specifiek overeengekomen werkzaamheden, beoordelen, assurance vrijwillig, wettelijke controles, OOB controles.

Dan zou je het studeer- en groeipad van studenten hierop aan kunnen laten sluiten qua opleiding en ervaring. Maar dan tussentijds wel formeel afsluiten bijvoorbeeld met een steeds verder oplopende bevoegdheid.

Zo is er van alles te bedenken om de studie plezieriger en rendabeler te maken voor de student.

“Studeerbaarder” bij gebrek aan een betere term :D

Tjibbe Bosman

Dank voor de informatieve bijdrage.

Ben het eens dat het systeem onnodig complex lijkt. Bovendien is de vraag of een controle een Wta controle is ook weer een (m.i. onnodig) complexe vraag: https://doi.org/10.5117/mab.96.78424

Als het doel is om tot een maatschappelijk vertrouwenwekkende opbouw van de accountantsopleiding te komen, ben ik er niet van overtuigd dat de opleiding "studeerbaarder" (makkelijker) gemaakt moet worden. De maatschappij heeft vertrouwen in de accountant omdat er zware ethische en opleidingseisen aan accountants worden gesteld.

Doelstellingen zijn niet aantrekkelijk omdat ze makkelijk zijn, juist als iets uitdagend is ontstaat er prestige en iets aantrekkelijk om na te jagen.

Hoger opgeleide accountants besteden meer tijd aan hun opdrachten (https://doi.org/10.2308/ajpt-51896), leveren een hogere kwaliteit en rekenen hogere honoraria voor hun werk af: https://doi.org/10.1080/09638180.2020.1866633

Bovendien hebben veel accountants uit het NBA register zich in 1999 laten inschrijven, toen voor een deel van de studenten nog lagere eisen golden (o.a. op het gebied van ethiek in de opleiding, praktijkopleiding, scriptie, etc.). In een sample van 108,000 controleverklaringen na 2010 vind ik dat circa 60% van de verklaringen door accountants worden afgetekend die zich in 1999 of eerder hebben laten inschrijven. Weten we voldoende van de effecten van de veranderende opleidingseisen op kwaliteit om nu "grondig te herontwerpen"?
https://www.linkedin.com/posts/tjibbebosman_accountants-research-factcheck-activity-6967572229094023168-ZllD?utm_source=share&utm_medium=member_desktop

Annette Houwaart-Nonhof

Dankjewel Eric,

Ik hoop dat het artikel kan bijdragen om met elkaar tot een logische en maatschappelijk vertrouwenwekkende opbouw van een profiel te komen. Voor een prettig studeerbare en doceerbare toekomstbestendige opleiding.

Warme groet,

Annette Houwaart-Nonhof

Eric Mantelaers

Dank je wel Anette voor deze uiteenzetting. Ik ben het helemaal met je eens "dat we met elkaar een complex en ingewikkeld systeem hebben gecreëerd". Ik hoop dat het 'Stip aan de horizon' project mede aanleiding zal zijn een vereenvoudiging te realiseren.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.