Fraude

Fraude en controleverklaring; rapporteren van bevindingen

Fraude is één van de meest relevante onderwerpen bij de controle van de jaarrekening, door de verwachtingen van het maatschappelijk verkeer met betrekking tot de rol en verantwoordelijkheid van de accountant hierbij. In het verlengde daarvan is de communicatie in de controleverklaring over dit onderwerp cruciaal.

Kris Douma en Anton Dieleman

Door de NBA is in 2020 aan de Vaste commissie voor Financiën van de Tweede Kamer toegezegd dat accountants met betrekking tot fraude eventuele bevindingen zouden gaan melden. Van recenter datum is de 'appreciatie' van de minister van Financiën bij de slotrapportage van de Kwartiermakers toekomst accountancysector. De minister wijst de NBA daarin op het belang van het rapporteren van bevindingen met betrekking tot fraude in de controleverklaring. Ook spreekt de minister zijn teleurstelling uit over de doorlooptijd.

Grafisch beeld man achter computer

Gelet op het (maatschappelijk) belang van het onderwerp fraude, de gedane toezegging en de oproep van de minister menen wij dat accountants een stap voorwaarts kunnen zetten. De uitkomsten van het recente onderzoek en de recente discussie over de verhouding tussen geheimhouding c.q. vertrouwelijkheid en transparantie, laten zien dat aanpassing van de regelgeving daarvoor niet noodzakelijk is. Er zijn inmiddels ook al goede voorbeelden beschikbaar.

'Gelet op het (maatschappelijk) belang van het onderwerp fraude, de gedane toezegging en de oproep van de minister menen wij dat accountants een stap voorwaarts kunnen zetten.'

Controlestandaarden

Met ingang van boekjaar 2021 (voor de controle van jaarrekeningen van organisaties van openbaar belang) en boekjaar 2022 (voor overige wettelijke controles) wordt in de controleverklaring verplicht gerapporteerd over de controleaanpak met betrekking tot frauderisico's (Standaard 700.29B).

In die sectie Controleaanpak frauderisico's kunnen de volgende onderwerpen aan de orde komen:

  • de frauderisico's die aandacht vereisen bij de controle;
  • een verwijzing naar de toelichting in de jaarrekening of het bestuursverslag;
  • een overzicht van de uitgevoerde werkzaamheden;
  • een indicatie van de uitkomsten van die werkzaamheden;
  • belangrijke waarnemingen met betrekking tot de frauderisico's en uitgevoerde werkzaamheden.

Over de sectie Controleaanpak frauderisico's is destijds door het NBA-bestuur het volgende toegezegd:

  • de toepassing van de nieuwe sectie Controleaanpak frauderisico's wordt na verloop van tijd geëvalueerd;
  • accountants gaan in de controleverklaring zoveel mogelijk eventuele bevindingen rapporteren.

Het NBA-bestuur heeft in dit verband accountants aanbevolen om organisaties waarvan de jaarrekening wordt gecontroleerd, ertoe aan te zetten zelf in de jaarverslaggeving transparant te zijn over fraude, frauderisico's en frauderisicomanagement, alsmede (indien aan de orde) over de aanpak en afhandeling van gesignaleerde vermoedens van fraude of feitelijke fraudes.

Op basis daarvan bepaalt de accountant het oordeel, de wijze waarop in de controleverklaring wordt gereflecteerd op de controleaanpak voor het frauderisico en verwijst daarbij naar de toelichting die het bestuur opneemt in de jaarverslaggeving.

Evaluatie

De genoemde evaluatie is inmiddels onderhanden en wordt naar verwachting in het eerste halfjaar van 2025 afgerond. Die tijd is nodig, omdat daarmee niet alleen controleverklaringen over 2022 in de evaluatie kunnen worden betrokken (het eerste jaar waarin de verplichte rapportering voor het hele Wta-domein van kracht was) maar ook over 2023 (het tweede jaar waarin ervaring is opgedaan met betrekking tot de verplichte rapportering). Dit resulteert in een completere en daarmee evenwichtigere evaluatie.

Daarnaast wordt internationaal door de IAASB gewerkt aan een nieuwe Standaard 240 (De verantwoordelijkheid van de accountant voor fraude in de financiële overzichten). Om een zo volledig mogelijk beeld te hebben bij de evaluatie, is het nodig om ook die ontwikkelingen daarin te betrekken. Maar een actievere opstelling van accountants inzake transparantie over bevindingen hoeft daar niet op te wachten.

Jaarverslaggeving en fraude

Een jaarrekening moet een getrouw beeld geven van vermogen en resultaat (artikel 2:362 BW). Getrouw beeld brengt mee dat de jaarrekening en het bestuursverslag, in situaties waar dat nodig is om een getrouw beeld te bereiken, een toelichting bevatten bij fraudes van materiële omvang die zich hebben voorgedaan. Daarbij speelt materialiteit een rol, waarbij in relatie tot fraude de kwalitatieve (en dus lagere) materialiteit geldt.

'Getrouw beeld brengt mee dat de jaarrekening en het bestuursverslag een toelichting bevatten bij fraudes van materiële omvang die zich hebben voorgedaan.'

De verantwoordelijkheid voor een adequate toelichting ligt bij het bestuur van de rechtspersoon. Als die toelichting ontbreekt, terwijl die op basis van het getrouwe beeld dat de jaarverslaggeving moet geven vereist is, resulteert dit in een afwijking van materieel belang in de jaarverslaggeving. Dit leidt tot een niet-goedkeurend oordeel in de controleverklaring.

Juist het onderwerp fraude is relevant in het maatschappelijk belang en daarmee het inzicht dat de jaarverslaggeving moet verstrekken. Vanuit de ketenverantwoordelijkheid is het van belang dat de accountant zijn of haar verantwoordelijkheid neemt en het bestuur van de rechtspersoon wijst op de noodzaak van een adequate toelichting in de jaarverslaggeving.

Controleverklaring

In situaties van een daadwerkelijke fraudecasus, die van materieel belang is voor de jaarrekening, moet de jaarverslaggeving zoals gezegd een adequate toelichting bevatten. In dergelijke situaties ontstaat de mogelijkheid om, in aanvulling op de (verplichte) toelichting op frauderisico's in de controleverklaring, de werkzaamheden en bevindingen te vermelden. Daarbij verwijst de sectie Controleaanpak frauderisico's in de controleverklaring allereerst naar de toelichting in de jaarrekening of het bestuursverslag.

'Het maatschappelijk verkeer mag terecht verwachten dat, daar waar mogelijk, de accountant transparant communiceert over de bevindingen met betrekking tot fraude.'

Het maatschappelijk verkeer mag terecht verwachten dat, daar waar mogelijk, de accountant transparant communiceert over de bevindingen met betrekking tot fraude. Dat volgt op de overall doelstelling van de controle van een jaarrekening: met een hoge mate van zekerheid vaststellen dat deze geen afwijking van materieel belang als gevolg van fraude (en fouten) bevat. Een uitzondering voor het 'open' communiceren geldt in uitzonderlijke omstandigheden, als wordt verwacht dat de nadelige gevolgen van de communicatie groter zijn dan transparantie naar het maatschappelijk verkeer (paragraaf 29B van Standaard 700).

Hoe nu verder?

Wij roepen accountants dan ook op om in voorkomende gevallen niet terughoudend te zijn, maar juist in het algemeen belang via de controleverklaring te communiceren over bevindingen met betrekking tot fraudecases van materiële omvang. En daaraan voorafgaand het bestuur van een rechtspersoon te wijzen op de (verplichte) toelichting in de jaarrekening of het bestuursverslag. Dat vloeit voort uit de eerder gedane toezeggingen vanuit de NBA, de verantwoordelijkheid die we als accountant hebben (ook juist in het publiek belang), maar ook uit de aansporing die de minister eerder dit jaar heeft geuit.

Uiteraard realiseren wij ons dat juist het communiceren over bevindingen bijzonder zorgvuldige bewoordingen vraagt; het fundamentele beginsel van vakbekwaamheid en zorgvuldigheid uit de VGBA vereist dit ook. Gegeven de ervaringen die we inmiddels opdeden met het rapporteren in de controleverklaring over fraude(risico's), zijn wij van mening dat accountants in staat zijn ook deze stap te zetten. Juist daardoor kan een belangrijke meerwaarde aan de controleverklaring worden toegevoegd en neemt de accountant de verantwoordelijkheid die hij of zij heeft, in het algemeen belang. Bij twijfel worden accountants gestimuleerd om te consulteren bij een collega, een vaktechnische afdeling van het kantoor of de NBA-helpdesk.

Kris Douma is voorzitter van de NBA. Hij is oud-lid Tweede Kamer, voormalig director UN Principles for Responsible Investment en was onder andere director corporate engagement bij Sustainalytics en toezichthouder NV schade en Oxfam Novib. In 2015 was hij als programmamanager bij de NBA actief rondom kwaliteitsverbetering.

Anton Dieleman is directeur vaktechniek accountancy bij Forvis Mazars en van 2017 tot en met 30 juni 2025 voorzitter van het College voor beroepsreglementering van de NBA.

Gerelateerd

6 reacties

Erik Mussche

@Alexander, ik volg de deze discussie en vele andere discussies met belangstelling, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er vanuit uw visie één en ander schort aan de NBA. Dan druk ik het nog voorzichtig uit denk ik. Ook op LinkedIn worden diverse bijdragen steevast van een stevig commentaar voorzien. Kritiek op de NBA mag en is zelfs gewenst als er aantoonbaar zaken niet in de haak zijn. Ik zie echter in diverse bijdragen ook persoonlijke aantijgingen in de richting van onze collega-accountants Steef Visser, Aleks Kayhan en anderen en beticht hen, zónder duidelijke onderbouwing, van o.a. valse loyaliteit. Hoe vind u deze aantijgingen verenigbaar met art.4 VGBA (De accountant onthoudt zich van elk handelen of nalaten waarvan de accountant weet of behoort te weten dat dit het accountantsberoep in diskrediet brengt of kan brengen) waar u als ingeschreven accountant zich ook aan dient te houden? Het in een kwaad daglicht zetten van collega-accountants zonder duidelijke onderbouwing valt hier ook onder toch, zeker als het op een openbaar platform is waar een ieder met deze berichtgeving zich een mogelijk foutief beeld schetst van de betreffende accountants en ons als beroepsgroep? Of is de VGBA in uw optiek ook een verordening die onwettig is vastgesteld door de NBA en daarom op u niet van toepassing?

Alexander Vissers

"Door de NBA is aan de vaste commissie voor financiën toegezegd": hoe absurd is dat? Melden van "fraude"of het nu Wwft of Verordening 2014/537/EU (art. 7 en art. 11) of art. 26 lid 2 Wta kan slechts functioneren bij een wettelijke immuniteit/vrijwaring en kan alleen bij wettelijke regeling. De NBA gaat niet over de controleverklaring, niet voor niets is deze in 2005 van het beroepsrecht naar het burgerlijk wetboek verhuisd (Stb 2005, 377).. En niet voor niets spreken de Verordening en de wet over "vermoeden" van onregelmatigheden, en niet voor niets is de rapportage daaromtrent beperkt tot het audit comité en de instantie die toezicht houdt op de OOB. De NBA kan hoger recht niet doorkruisen. Daar waar de EU een zorgvuldige evenwichtige aanpak voorschrijft, voorwaardelijke meldplichten, en de vrijheidsrechten respecteert, willen de auteurs dat accountants als een olifant in de porseleinkast tekeer gaan, wil de NBA ondernemingen de wet voorschrijven waar het om verslaggeving gaat en accountants aan ongedekte aansprakelijkheidsrisico's blootstellen
Ondoordacht, volstrekt incompetent . Dit artikel moet worden ingetrokken.

Rene van Wingerden

Wel vreemd eigenlijk dat als fraude zo'n belangrijk punt is, de verslaggevingsregelgeving er vrijwel niet op ingaat. Niet in Titel 9 BW2, en de RJ en IFRS noemen het woord fraude slechts 2 keer terloops (IAS 8 en 10) zonder concrete/gedetailleerde toelichtingseisen.

Wellicht daarom dat Douma en Dieleman dan maar op de accountant te wijzen die moet aandringen op een adequate toelichting. Maar dan lijkt het alsof het de accountant is die de norm stelt. Voor belangrijke onderwerpen zijn er detailbepalingen, en laat de regelgever dit niet over aan het kapstokartikel 2:362 BW.

Fraude is ook niet bepaald een nieuw fenomeen. Dus als regelgevers (zelfs IFRS) al decennia vrijwel geen aandacht besteden aan fraude in de jaarrekening (maar wel aan allerlei andere nitty-gritty onderwerpen), is dat dan een aanwijzing dat hier de urgentie van het probleem wat wordt overdreven?

Alexander Vissers

Deze opiniebijdrage druist in tegen vrijwel alles wat in het Unierecht en hoger recht is bepaald en tegen de rede.
In het Unierecht en de wet is de omgang met fraude door de accountant geregeld in de Wwft: meldplicht ongebruikelijke transacties, al dan niet frauduleus. Richtlijn 2006/43/EU: "vrij is van afwijkingen door fraude of fouten". en Verordening 2014/537/EU meldplicht bij OOB controles van gerechtvaardigd VERMOEDEN van onregelmatigheden inclusief fraude wanneer het bestuur niet optreedt. Nederland heeft verzuimd een meldloket voor deze melding in te stellen, er is geen instantie in Nederland die vermoedens onderzoekt anders dan de FIU voor ongebruikelijke transacties. Dan heeft Nederland in de Wta nog een onzinnige regeling over de fraudemeldplicht voor niet-OOB's opgenomen: aangifte bij een opsporingsambtenaar bij VERMOEDEN van materiële fraude. Wat moet een opsporingsambtenaar met de melding over een VERMOEDEN van fraude? Daar bestaat helemaal geen regeling voor, alleen voor aangifte van een strafbaar feit. Dat accountants nooit verder komen dan een vermoeden van fraude moge duidelijk zijn. Bij een veroordeling is de fraude publiek. En bij een poging tot fraude in de concept jaarrekening komt er geen verklaring voordat deze is aangepast. En is de vermogensschade door fraude correct verwerkt volgt een goedkeurende verklaring zoals bij alle schadeverzekeraars. Kortom het Unierecht heeft een belangenafweging gemaakt en heel duidelijk en logischerwijs het onderscheid gemaakt tussen fraude en een vermoeden van fraude. Ten aanzien van de controleaanpak altijd fraude in één adem genoemd met afwijkingen en of fouten, het verschil is opzet en daarover mag een accountant niet oordelen.
Peter Schimmel heeft zich voortdurend kritisch uitgelaten over de fraudeobsessie van de NBA maar het dringt niet door. "Fraude" lijkt een marketing slogan van de NBA te zijn geworden met name om zichzelf te verkopen.

Marcel Pheijffer

Ik zou best kunnen en willen reageren. De manier van reageren van Alexander Vissers ontneemt echter elke lust tot een inhoudelijk debat.

Zijn volgende stap zal de ‘gijzeling’ bam de ALV zijn.

Met zijn toonhoogte komen we geen stap verder.

Waarvan akte.

Alexander Vissers

Met grote regelmaat verschijnen artikelen op dit forum over fraude. Fraude is een veelvoorkomend natuurverschijnsel dat slechts heel beperkt van belang is voor accountants. Accountants mogen in het kader van de wettelijke controle van de jaarrekening niet gericht op zoek gaan naar fraudes maar slechts werkzaamheden verrichten om vast te stellen dat de jaarrekening vrij is van materiële onjuistheden door fouten of fraude. Er zijn heel heel heel weinig gevallen in Nederland bekend van grote fraudes met een materiële uitwerking op de jaarrekening. Zelfs de 24 miljoen bij Imtech was op 5,5 miljard niet materieel en vond bovendien niet in Nederland plaats. Er wordt in dit artikel verwezen naar standaard NVCOS 700. 29b. Deze standaard is uiteraard onverbindend, voor de wettelijke controle van de jaarrekening rapporteert de accountant volgens art. 393 BW2 lid 5. De inhoud van de controleverklaring voor de wettelijke controle van de jaarrekening staat niet voor niets in de wet. De gedachte dat de NBA een accountant de bevoegdheid zou kunnen verlenen over fraude te rapporteren is absurd. De NBA is niet bevoegd deze voorschriften te dupliceren of aanvullende regels te stellen ten aanzien van de wettelijke controle, nog maar afgezien van art 25 lid 1 Wta waarin duidelijk van nationale controlestandaarden gederogeerd wordt. Overigens zijn claimadvocaten en curatoren de eersten die ooit een controleverklaring lezen, de andere gebruikers nemen genoegen met de strekking. Accountants genieten geen immuniteit ten aanzien van hun verklaring, die geldt alleen voor een FIU melding c.q. Wta en Verordening melding aan het meldloket. Evenmin kunnen ze fraude vaststellen dat kan alleen de strafrechter. Daarom kunnen ze nooit over fraudebevindingen rapporteren.
De NBA zou zich moeten inspannen de verwachtingskloof te dempen niet deze nog breder te trekken.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.