WVTTK

We hebben meer Lego nodig

Inspirerende ontwikkelingen, duiding van technologie, voorbeelden van echte vernieuwing en Wat Verder Ter Tafel Komt: Nart Wielaard schrijft een serie bijdragen over innovatie. "Wie niet op zoek gaat naar invloeden van buitenaf is gedoemd te verpieteren."

Nart Wielaard

U kent ze wel. De lego blokjes in de standaardmaat. Rechthoekig, met vier keer twee dingetjes erop. Als u er twee heeft, kunt u deze blokjes op 24 verschillende manieren met elkaar verbinden. Heeft u er drie, dan loopt dat al op naar 1.560. En met vier blokjes is het aantal mogelijkheden niet te bevatten: 915.103.765. Naar verluidt tenminste, want zelf heb ik onvoldoende wiskundig talent om dat te controleren en ik ga dus af op professor Stefan Thomke (Harvard) die me dit ooit vertelde.

Waarom is dit relevant? Omdat het zo goed blootlegt dat het pas echt leuk wordt als we mooie nieuwe combinaties kunnen maken. Het is een belangrijk basisprincipe voor succesvolle innovaties: nieuwe concepten, producten of diensten zijn in de meerderheid van de gevallen gebaseerd op een 'fusie' van bestaande zaken. Dat inzicht is niet nieuw overigens. De Oostenrijkse econoom Joseph Schumpeter had het ruim honderd jaar geleden al over Neue Kombinationen die nodig waren om een volgende economische golf te laten ontstaan. Einstein sprak over Combinatorial Play. En wijlen Steve Jobs was bij Apple succesvol door zijn filosofie over connecting the dots.

De kunst van het combineren zien we ook nu overal om ons heen. Google is een schoolvoorbeeld van een bedrijf dat voortdurend bezig is om te zoeken waar de eigen technologie te combineren valt met technologie uit heel andere sectoren. Denk aan de ontwikkeling van de zelfrijdende auto of aan de slimme thermostaat Nest.

Deze vorm van combineren is echter niet voorbehouden aan de usual suspects uit Silicon Valley. Zo ontwikkelde Ford samen met verzekeraar State Farm een systeem dat het rijgedrag van chauffeurs analyseert zodat er gepersonaliseerde verzekeringen kunnen worden aangeboden. En Lufthansa deelt data die het tijdens vluchten verzamelt met een meteorologische dienst, zodat de weersvoorspellingen accurater kunnen worden. Dichter bij huis hadden we jaren geleden al het voorbeeld van de Senseo: een samenwerking tussen Philips en Douwe Egberts.

Nieuwsgierigheid

Al die nieuwe combinaties ontstaan natuurlijk niet vanzelf. Om nieuwe verbanden te leggen moet je actief op zoek naar ontwikkelingen, concepten en technologieën buiten je eigen industrie. Of er op zijn minst voor open staan. 'Nieuwsgierigheid is de brandstof voor groei', zo schreef ik een jaar of wat geleden boven een interview met Miriam Sijmons, destijds directeur bij de ANWB. Ik denk dat ze gelijk heeft, zowel als het gaat om persoonlijke als om zakelijke groei. Wie niet op zoek gaat naar invloeden van buitenaf is gedoemd te verpieteren. Wie dat juist wel doet en wat buiten de comfortzone treedt wordt voortdurend geprikkeld en geïnspireerd om de volgende curve van groei te ontdekken.

'Nieuwsgierigheid is de brandstof voor groei.'

Gek genoeg heeft nieuwsgierigheid ook een slechte naam. Een 'nieuwsgierig aagje' is meestal niet bedoeld als compliment. En het Britse spreekwoord leert zelfs dat nieuwsgierigheid slecht kan aflopen -  Curiosity killed the cat. Ten onrechte. Ik denk dat er in deze tijd vol verandering nauwelijks grenzen moeten zijn aan onze nieuwsgierigheid. En ik denk ook dat het essentieel is dat accountants die nieuwsgierigheid volop de ruimte laten. Niet alleen nieuwsgierigheid naar hoe het bij hun eigen klant gaat - dat lijkt me een basisvoorwaarde voor succes - maar ook naar wat er buiten hun directe omgeving gebeurt.

'Het is essentieel dat accountants nieuwsgierigheid volop de ruimte laten.'

Deze nieuwe rubriek biedt u de helpende hand. Want innovatie mag niet ontbreken op de tafel van accountants. Verwacht geen uitgebreide analyses over het vak en waarom bepaalde innovaties wel of niet mogelijk zijn. Verwacht geen kant en klare antwoorden. Wat u wel mag verwachten? Inspirerende ontwikkelingen die zich misschien buiten uw gezichtsveld afspelen maar die misschien wel relevant zijn. Eenvoudige duiding van hoe complexe technologie impact heeft op het bedrijfsleven. En voorbeelden van ondernemers die bezig zijn met innovaties die aanschuren tegen het werkveld van accountants. Food for thought dus. Met maar één doel: uw nieuwsgierigheid aanwakkeren.

Nart Wielaard is strategisch scherpdenker op het snijvlak van maatschappij, technologie en bedrijfsleven. Hij brengt complexe ontwikkelingen terug tot eenvoudige en begrijpelijke verhalen en doet dat in de rol van gespreksleider, adviseur en schrijver.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

    Gerelateerd

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.