Wvttk

Persoonlijke data en de kunst van het omkeren

Wat Verder Ter Tafel Komt: Nart Wielaard schrijft voor Accountant.nl een serie bijdragen over innovatie. Na een eerste reeks in het najaar van 2016 nu verder met deel 7: over persoonlijke data en het bouwen van communities.

Nart Wielaard

Soms moet je iets radicaal omkeren om een oplossing te bedenken voor hardnekkige problemen. Een aantal voorlopers probeert precies dat te doen ten aanzien van de volgende twee problemen.

Ten eerste: Nu de dataficatie verder oprukt willen steeds meer burgers zelfbeschikking over hun data. Ze vertrouwen er niet langer op dat bedrijven en overheden goed omspringen met hun data, getuige bijvoorbeeld de hoog oplopende discussies over het elektronisch patiëntendossier.

Ten tweede: Bedrijven en overheden hebben ondanks grote investeringen in Customer Relationship Management systemen (CRM) vaak de grootst mogelijk moeite om de meest basale data over hun klanten actueel te houden. Dat onderhoud is bovendien erg kostbaar: banken en verzekeraars stoppen er jaarlijks vele miljoenen in. En sturen naar verluidt soms zelfs nog brieven rond, omdat ze geen elektronische contactgegevens van hun klanten hebben.

Wie op afstand naar deze twee problemen kijkt ziet een heel eenvoudige oplossing opdoemen, door de huidige werkwijze 180 graden te draaien: laat burgers zelf hun data onderhouden en beheren. Dan heb je geen CRM-systeem meer nodig én je geeft burgers zelfbeschikking over hun data.

'Burgers vertrouwen er niet langer op dat bedrijven en overheden goed omspringen met hun data.'

Digitale identiteit

Het klinkt misschien nogal ambitieus, want het is eigenlijk een omkering van het hele internet. Het probleem is dat je op dit moment als internetgebruiker geen digitale identiteit hebt. Je 'bestaat' bij de gratie van usernames en passwords op tientallen websites. Hoe mooi zou het zijn als je wel een eigen digitale identiteit krijgt, waarin je zelf - heel eenvoudig - aan de knoppen zit: door aan te geven welke partijen je toestaat met je data aan de slag te gaan. Je zet als het ware (tijdelijk) een poortje open naar je eigen omgeving, waarin je een partij toestaat om te kijken naar je data.

Het mooie neveneffect van zo'n aanpak is dat bedrijven relevanter kunnen worden voor hun klanten omdat ze zeker weten dat ze met de juiste data aan de slag gaan. De gebruiker zelf onderhoudt immers zijn gegevens. In marketingtermen: Customer Relationship Management (CRM) wordt Customer Managed Relationship (CMR), een mooie omkering van denken die ooit voor het eerst werd gemunt door een directeur bij SAP.

'Je zet een poortje open naar je eigen omgeving, waarin je een partij toestaat om te kijken naar je data.'

Een en ander is natuurlijk nogal ambitieus - en ziet er op het eerste gezicht wat onpraktisch uit. Dat weerhoudt onder meer een groep wetenschappers op het MIT, onder leiding van professor Sandy Pentland, er niet van om met zogeheten Trust Networks te experimenteren.

LinkedIn maar dan anders

In deze Trust Networks pakt een burger de macht over de eigen data terug en is zelf in control over wie de data mag gebruiken en voor welk doel. Voor de liefhebbers is hier een wat theoretisch/technische uitwerking te vinden van waar dit team aan werkt. Voor wie dat wat te ver voert en meer praktisch handelingsperspectief zoekt, is het aardig om eens stil te staan bij wat een Nederlands bedrijf op de markt heeft gebracht: Dappre, een eenvoudige app die het mogelijk maakt je te abonneren op data van anderen. De belofte, volgens de website, is best aantrekkelijk: "Dappre is the secure and intelligent networked version of the traditional business card. When Dappre users change their card, connected organisations (and individuals) automatically receive the changes."

LinkedIn dus, maar dan (heel) anders. En in potentie een geweldige mogelijkheid om communities van klanten op te bouwen en te onderhouden. Door banken, door verzekeraars, door autodealers. Maar ook door accountantskantoren.

 

Nart Wielaard is strategisch scherpdenker op het snijvlak van maatschappij, technologie en bedrijfsleven. Hij brengt complexe ontwikkelingen terug tot eenvoudige en begrijpelijke verhalen en doet dat in de rol van gespreksleider, adviseur en schrijver.

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

    Gerelateerd

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.