Toekomstvisie

Jonge accountants pleiten voor één opleiding en één titel

Als het aan de NBA Young Profs ligt, is het in 2030 gedaan met de verwarring rond de verschillende accountantstitels. Het beroep moet dan één basisopleiding hebben en één titel.

Geert Dekker

De accountant van de toekomst volgt een opleiding tot 'basisaccountant' en vult die aan met een of meerdere specialisaties, zo nodig zijn leven lang. Zo ontwikkelt hij de flexibiliteit die nodig is om op veranderende omstandigheden te kunnen inspelen.

Dat schrijven de NBA Young Profs, het netwerk van jonge accountants en accountants-trainees, in een nadere uitwerking (in drie afzonderlijke delen) van hun toekomstvisie op het accountantsberoep. Naast educatie is er in die visie aandacht voor de onderwerpen cultuur en innovatie. Op alle drie die thema's, die nauw in verband staan met elkaar, wordt een scherpere focus bepleit. Dat betekent wat betreft educatie dat er in de toekomst geen ruimte meer is voor 'twee soorten accountants', zegt NBA Young Profs-bestuurslid Diane den Dunnen-Nout (New Vision Groep). "Het onderscheid tussen RA en AA en de diversiteit in typen RA's en AA's is en blijft verwarrend voor de buitenwereld. Die verwarring zit het herstel van vertrouwen in de weg."

'Het onderscheid tussen RA en AA en de diversiteit in typen RA's en AA's is en blijft verwarrend voor de buitenwereld.'

Weerstand

De jonge accountants beseffen dat de huidige tweedeling diep geworteld is in de beroepsgroep. Den Dunnen-Nout: "Maar het feit dat sommige veranderingen op grote weerstand zouden stuiten bij accountants, mag wat ons betreft geen argument zijn ze niet aan de orde te stellen." De wereld 'buiten de accountant' zal er immers blij mee zijn en dat moet prioriteit hebben. Want, zo stellen de young profs, de accountant is er om te beginnen voor die buitenwereld. "De accountant is bovenal de vertrouwenspersoon van het maatschappelijk verkeer. Dat element moet dan ook in de opleiding beter terugkomen", vindt Den Dunnen-Nout. Zoals het ook beter herkenbaar moet zijn in de twee andere thema's waar de jonge accountants zich over gebogen hebben, innovatie en cultuur. 

Behoudende aard

Bestuurslid Adrian Egas (Alfa Accountants) heeft zich met name bekommerd om het thema innovatie. Hij zegt dat de "van oudsher redelijk behoudende aard" de beroepsgroep dwarszit als het erom gaat van waarde te blijven voor het maatschappelijk verkeer. "Accountants nemen juist vanwege die vertrouwensrol een bijzondere positie in ten opzichte van de ondernemer", zegt Egas, "maar we moeten wel meegaan met onze tijd. Als NBA Young Profs missen wij in de beroepsgroep het bewustzijn dat je altijd om je heen moet blijven kijken om relevant te blijven."

En dan gaat het zeker niet alleen om informatietechnologie, stelt Egas. "De toekomst van de accountant hangt echt niet alleen af van de vraag of hij snapt hoe een blockchain werkt.

'De toekomst van de accountant hangt echt niet alleen af van de vraag of hij snapt hoe een blockchain werkt.'

Het gaat ons ook om integrated reporting, om de ontwikkeling van soft skills, om de ontwikkeling van specifieke branchekennis, om de kundigheden in strategische advisering, et cetera. Op al die terreinen moet de accountant een veel proactievere houding ontwikkelen."

Samenwerken

NBA Young Profs ziet voor zichzelf - en voor jonge accountants in het algemeen - een rol weggelegd om dat proces aan te jagen. Samenwerken staat daarbij voorop, aldus de toekomstvisie. Niet alleen moeten accountants en accountantsorganisaties met elkaar samenwerken, maar ook met andere beroepsgroepen en disciplines die met dezelfde materie te maken hebben. Egas: "Wil je het goed doen, dan moet je niet telkens opnieuw het wiel moeten uitvinden. Het gaat om te veel en te snelle ontwikkelingen om allemaal zelf bij te houden als accountantskantoor. Waarom niet binnen NBA-verband bijvoorbeeld de samenwerking zoeken op deze thema's, en vervolgens iedereen laten meegenieten van de resultaten van die samenwerking?" Een voordeel daarvan zou ook zijn dat er zo geen categorie kantoren achterblijft die met 'achterhaalde' werkwijzen en producten de status van de hele beroepsgroep naar beneden haalt. 

De aandacht voor innovatie moet ook in de (nieuwe) opleiding terugkomen, stelt de toekomstvisie van de young profs dus. Concreet betekent dat in ieder geval een grotere rol voor informatietechnologie in het curriculum. Den Dunnen-Nout: "In de nieuwe eindtermen is dat nu ook opgenomen, maar daar toont zich al meteen de zwakte van het huidige systeem. Die eindtermen zijn eind 2015 vastgesteld, maar de implementatie is nog bezig en de manier van implementeren verschilt per opleidingsinstelling. Het duurt nog een aantal jaren voordat de eerste nieuwe accountant hiervan profijt heeft." 

Studievoorlichting

Naast innovatie krijgt cultuur, het derde thema uit de toekomstvisie, een belangrijke plaats in de opleiding zoals de NBA Young Profs die voor zich zien. De nieuwe beroepscultuur, waarin het maatschappelijk belang voorop staat, moet om te beginnen een veel grotere rol spelen in de profilering van de opleiding. "Die maatschappelijke verantwoordelijkheid speelt nu geen zichtbare rol in de studiekeuze. Een betere studievoorlichting moet dat veranderen", aldus Den Dunnen-Nout. De houding van de aankomend student moet al onderwerp van gesprek kunnen zijn, stellen de young profs. Daarbij past het ook 'de student erop voor te bereiden dat het accountantsberoep een professioneel-kritische houding vraagt, waarbij assertiviteit een steeds grotere rol zal spelen'. 

In de studie zelf moet dan een grotere plaats worden ingeruimd voor ethiek, met name het trainen van die professioneel-kritische houding. Of de geleerde lessen vervolgens in de praktijk gebracht kunnen worden, hangt vanzelfsprekend af van de cultuur bij de kantoren. 'De nieuwe beroepscultuur moet tot in de haarvaten van organisaties doordringen', staat er in het visiestuk. Het probleem daarbij: 'Een gewenste beroepscultuur wordt niet bereikt door het stellen van beroepsregels of alleen het schrijven of praten over cultuur.' 

Openheid

Hoe dan wel? Young profs-bestuurslid Jeffrey Kyenkyenhene (PwC) boog zich over de materie en hij meent dat openheid een belangrijk middel is. "Het dilemma is dat de accountant geen fouten mag maken, maar dat hij tegelijkertijd het meeste leert van fouten. Er komt echter niet veel van dat leren terecht als je fouten onder het vloerkleed veegt."

'Het dilemma is dat de accountant geen fouten mag maken, maar dat hij tegelijkertijd het meeste leert van fouten.'

Openheid vergt een andere grondhouding dan de heersende, stelt Kyenkyenhene. "Er zijn de afgelopen tijd wel al grote stappen gezet. Maar het is nog niet genoeg. Pas als leren belangrijker wordt geacht dan straffen en afrekenen wordt het eenvoudiger transparant te zijn over gemaakte fouten." 

Als positief signaal noemt Kyenkyenhene dat de grote accountantsorganisaties de kwaliteit van de audit zwaarder laten meewegen bij beoordelingen van accountants. "Cultuurverandering is sowieso niet mogelijk als de top van een organisatie niet meedoet, maar uitdragen alleen is niet voldoende. Je kunt wel zéggen dat het maatschappelijk belang vooropstaat in de werkzaamheden van de accountant, maar als je daar vervolgens niet op stuurt, blijf je hangen in loze beloften." 

De drie visiedocumenten van de NBA Young Profs (over resp. educatie, innovatie en cultuur) zijn inmiddels gepubliceerd op de NYP-webpagina’s, onderdeel van de website nba.nl.

Geert Dekker is journalist.

Gerelateerd

25 reacties

Wim Nusselder

In een onderwijssysteem dat onderscheidt tussen ‘hoog’ en ‘laag’ en ‘beroepsgericht‘ en ‘wetenschappelijk’ zijn verschillende opleidingstitels logisch.
Eigenlijk zou je er dan zelfs minstens 4 moeten hebben.
De logica van één beroepstitel komt voort uit de publieke associatie bij en verwachting van DE ‘accountant’ van ‘betrouwbaarheid’ van datgene waar een accountantshandtekening onder staat (voor zover dat nog het geval is).

Rinus Leemans

In beginsel durf ik te stellen dat een accountant gerust fouten mag maken, zolang er een solide opzet is waarbij een fout van de preparer door de reviewer wordt gecorrigeerd zodat het geen invloed heeft op het oordeel t.b.v. het maatschappelijk verkeer. Ik vraag me af of de buitenwereld het verschil tussen RA en AA verwarrend vindt (graag onderbouwing). Ik ken ook mensen die het verschil tussen het beroep dokter en titel Dr. niet weten.

Diane den Dunnen-Nout

Bedankt voor alle reacties! We gaan ermee aan de slag (doorpakken) en laten zeker van ons horen.

Jan Weezenberg

@Diane den Dunnen-Nout 21 juli 2017

Geachte Mevr. den Dunnen,
21 juli reageerde ik met een indringende vraag aan NBA.
Letterlijk "Uw vraag aan NBA zou moeten zijn
HOE zorgt U ervoor dat wij op het moment van afstuderen adequaat zijn opgeleid naar de stand van de kennis in ons afstudeerjaar ".
In het blad MCA (het vaktijdschrift van de samenwerking NBA-VRC) van augustus 2017 krijgt mijn opmerking bijval van niemand minder dan Cathy Engelbert, CEO van Deloitte USA.
Zij schrijft:
"Momenteel kan Deloitte beschikken over technologie (systeem Argus voor controles) die in een uur evenveel contracten nakijkt en beoordeelt als waar vroeger een stagiair een jaar voor nodig had.
En naarmate er meer van dit soort ai-systemen in gebruik zullen worden genomen zal de vraag naar jonge beginnende aspirant accountants dalen.

Iets verder: Er blijven mensen nodig om de output van de machines te beoordelen, maar dat kunnen alleen professionals met de nodige praktijkkennis en ervaring.
KLAP OP DE VUURPIJL: HOE ZORGEN WE ERVOOR DAT WE DIE MENSEN IN ADEQUATE AANTALLEN VOORZIEN VAN ADEQUATE PRAKTIJKKENNIS EN ERVARING ?
Complete tekst https://qz.com/979812/.

Het komt mij voor dat onze young profs flink aan de bel moeten trekken.
Maar wie gaat de kat die bel aanbinden?

En zien we dan een kat in het nauw , die
rare sprongen moet maken, maar helaas geen sterke pootjes heeft ?

Vriendelijke groet en veel inspiratie gewenst !

Jan Weezenberg






Jan Weezenberg

@Martijn de Kuiper 25 juli 2017,
Geachte Heer de Kuiper,
Met U twijfel ben ik het helemaal eens !
Zie mijn reactie van 21 juli:
"Prachtig, maar dan moet CEA nu de eindtermen voor medio 2010 op het gebied van ICT-toepassingen hebben geformuleerd en die moeten door de opleidingsinstituten zijn uitgewerkt en bemenst tot complete opleidingsprogramma's en examenorganisaties "

en iets verder :
Uw vraag aan NBA zou moeten zijn
HOE zorgt U ervoor dat wij op het moment van afstuderen adequaat zijn opgeleid naar de stand van de kennis in ons afstudeerjaar ..................

Onlangs sprak een militair op TV over keuzeproblemen als volgt : er is een periode van overleggen, maar op een gegeven moment begint de periode van handelen.

Volgens is mij ligt de verantwoordelijkheid voor tijdig adequaat handelen bij NBA - Bestuur(B=BeroepsORGANISATIE).
Daar staat Opleiding niet hoog op de agenda.

In the long run we are all dead....

Vriendelijke groet,
Jan Weezenberg




Martijn de Kuiper

@ Jan Weezenberg

Geachte heer Weezenberg,

Dat is natuurlijk mooi, maar ik ben er niet gerust op. De YP's spreken zich hier nog niet uit over hoe ze dit willen doen.

Niets ten nadele van goede intenties, maar met cultuurverandering is het een moeilijk iets: Cultuur kan je omschrijven als een som van gedragingen van een collectief/groep. Eenieder hier zal kunnen erkennen dat je eigen gedrag één van de moeilijkste dingen om te veranderen is. En dan ben jij ook nog de enige die dat kan (en ander kan gedrag afdwingen, maar dat gedrag wordt nooit eigen, slechts conditionering).

En dat zien de YP's ook: de kantoren moeten de cultuurverandering wel toelaten staat hier. En daarmee stellen zij zich afhankelijk op. En dat is de crux: ik krijg niet het idee dat de huidige 'machthebbers' vinden dat ze hun gedrag moeten veranderen. En zij hebben een zeer sterke invloed op de cultuur van een organisatie (immers, zij hebben de toekomst van eenieders carriere in hun handen). Wie staat er dan echt op?

Tuurlijk kunnen zij ook veranderen. Niet met regeltjes of richtlijnen, maar met zelfreflectie, introspectie en hulp van een nieuwe generatie die het echt anders ziet en anders wil doen. Met het omarmen van andere succesfactoren dan nu.

Dus ja, de YP's zien dat het anders , maar om een populaire commercial te quoten "Hoe dan?". Gaan ze het gesprek aan, gaan ze partners, directors en de NBA aanspreken op hun gedrag? Gaan ze zelf ander gedrag vertonen, ondanks dat de oude cultuurdragers hier niet op zitten te wachten? Of gaan ze een overtuigingscampagne inzetten?

Ik ben reuze benieuwd en enthousiast, want de verandering begint hier....

Jan Weezenberg

@Diane den Dunnen-Nout 25 juli 2017
Gewachte Mevr. den Dunnen,
"ik kan melden dat in allebei de themagroepen een YP zit "
Uitermate positief bericht.
Jammer dat NBA dit soort goede berichten niet spontaan opneemt
in hun teksten.
Veel succes gewenst,
Jan Weezenberg

Diane den Dunnen-Nout

Jan bedoelde ik...

Diane den Dunnen-Nout

Beste Henk, ik kan melden dat in allebei de themagroepen een YP zit. Waaronder ikzelf. We zijn daarvoor gevraagd, positief vinden we zelf!

Jan Weezenberg

@Martijn de Kuiper 21 juli 2017
Geachte Heer de Kuiper,
U schrijft "Maar hoe willen ze de 'strijd' aangaan met de oude cultuur en de uitdragers hiervan?"
Ofwel : wie zal de kat de bel aanbinden....

NBA heeft inmiddels twee themagroepen benoemd voor voortgezette studie op twee van de vier benoemde thema's.
Zijn de YP's uitgenodigd voor deelname ?
Of worden ze simpelweg door NBA niet serieus genomen ?

Ik wens de YP's in ieder gbeval veel succes. Hun enthousiasme verdient dat (ook al zie ik nauwelijks groene duimpjes bij de uitspraken van hun vertegenwoordigers.)

vriendelijke groet,
Jan Weezenberg

Diane den Dunnen-Nout

Discussie is goed! De NBA YP gaan zeker vervolgacties ondernemen. Draagvlak is belangrijk, daarom ben ik het helemaal eens met Karin dat ook de zittende leden de uitkomst moeten ondersteunen en de consequenties dragen met TROTS!

Jan Weezenberg

@Karin van Wijngaarden 23 juli 2017
Geachte Mevr. van Wijngaarden
Uw enthousiasme werkt aanstekelijk.
Toch een "kleine opmerking "

U schrijft :
" laten we eens doorpakken"
"we " vind ik persoonlijk veel te vaag
Dit zou moeten zijn
"Laat NBA-Bestuur (eindelijk) eens doorpakken"
Daar ligt immers de verantwoordelijk voor een goed accountantsberoep in Nederland.
In alle facetten.
En als dat niet lukt zijn "we" in 2030 al tien jaar uitgerangeerd.

Karin van Wijngaarden

Beste NBA-YP,

Ik zou zeggen: laten we eens doorpakken en de discussie over de titel en de opleiding voor eens (en altijd?) beslechten.

Waarom.... omdat dit al jaren onder de leden een punt van discussie is, maar waar de discussie niet vol wordt gevoerd en vooral ook niet wordt afgemaakt. Zo blijft er onzekerheid en onduidelijkheid. Naar de studenten, de leden en onze gebruikers.

De titel- en opleidingsdiscussie was in 1998 de reden waarom de fusie NOvAA/NIVRA mislukte. Bij de fusie naar de NBA (2009) is de titel/opleidingsdiscussie dan ook niet (openbaar) opgerakeld en kwam de fusie wél tot stand.

Medio 2008 heb ik onderzoek gedaan (i.h.k.v. mijn scriptie) naar (een mogelijkheid voor) een fusie van de NOvAA/NIVRA 10 jaar na de mislukte fusiepoging, waarbij ik met o.a. een enquête onder de NOvAA/NIVRA leden expliciet aandacht heb besteed aan de titel én de opleiding, omdat dit breekpunten waren bij de fusie in 1998.

De discussie is dus nooit voltooid! En als we ons als beroep willen focussen op de toekomst en onze maatschappelijke rol, dan denk ik dat we juist ook de discussie over de opleiding en de titel moeten beslechten, zodat dit een goede en gedragen basis voor de toekomst is. De nieuwe toekomst van de accountant!

2030 lijkt me dan ook een reëel moment waarop alles ingeregeld kan zijn, maar dan moeten we snel de discussie wel starten, want voordat hierover een besluit wordt genomen en alle formele zaken daarna geregeld zijn.... dan is het zo 2030.

Haastige spoed is zelden goed, zeker bij deze discussies. Maar uitstel kan niet de oplossing zijn. Dus ik zou zeggen plank gas!

Als NBA-YP kun je mogelijk een scriptieonderwerp aandragen voor studenten of zelf onderzoek doen naar de meningen en gevoeligheden.

En als adviescommissie van het NBA bestuur kan ik me voorstellen dat jullie dit bij daar of in de ledengroepen op de agenda zetten om te onderzoeken.

En iets wat ik eens las over AA-accountants zonder certificerende bevoegdheid.... "een uitstervend ras". Dit zou ook voor ons allemaal kunnen gelden als we uiteindelijk met de opleiding en de titel helemaal opnieuw beginnen en het oude laten bij wat we hebben.
Dit lijkt me ongewenst en daarom voer ik graag de discussie zodat we ook als zittende leden de uitkomst van harte ondersteunen en de consequenties dragen met TROTS!

Jan Weezenberg

@Diane den Dunnen-Nout 22 juli 2017
Geachte Mevr. Den Dunnen,
Plezierig dat U mijn reactie op prijs stelt.
Back to earth.................
Ik zou pas echt blij zijn als U ons liet weten dat U de in de laatste alinea geformuleerde vraag aan NBA inderdaad namens de YP's zou gaan stellen.
Want ongeacht welk eindprodukt (opleidingsmodel) wordt gekozen, de essentie van mijn betoog is dat het benoemde eindprodukt (inhoud en datum operationeel) NOOIT gerealiseerd kan worden.
Tenzij NBA aangeeft HOE het dan wel zal lukken.

Als we denken aan een SWOT-analyse zal helaas moeten worden geconstateerd dat we in 2020 onvoldoende sterkte (n) hebben om de kansen in de maatschappij te benutten.

In dit geval geef ik mijn mening bijzonder graag voor een betere (mits goed onderbouwd).


Vriendelijke groet,
Jan Weezenberg

Diane den Dunnen-Nout

Beste Jan, bedankt voor je reactie. Ons antwoord staat in onze visie. Namelijk een flexibele opleiding.

Laten we vooral positief met elkaar aan (de opleiding van accountants van) de toekomst bouwen!

Danielle

Het verschil in titel is hbo en universiteit. Probleem zie ik daar (nog) steeds niet van. Een ingenieur is ing. of ir. dat zie ik net als AA of RA.
Maar het gaat mi fout met het feit dat een AA of RA naar buiten toe zichzelf als gelijke presenteerd. En dat is niet zo.
De hbo-opleiding verschilt wezenlijk van de universitaire opleiding.

Maar het is echt uitstekend dat de NYP zich zo uitspreekt!

Jan Weezenberg

@Diane den Dunnen-Nout 21 juli 2017
U schrijft: " De nieuwe eindtermen zijn zeker een stap in de goede richting, maar voor de NBA YP niet ver genoeg".

Ik heb -uit zeer ruime eigen praktijkervaring- geleerd dat het tijdsverloop tussen eerste formulering van functionele specificaties (eindtermen) en volledige "oogst" (goed georganiseerd werkend in een grote, complexe organisatie) bijna nooit korter dan 6 jaar bedraagt.
Misschien lukt het tegenwoordig wat sneller, maar -optimistisch gezien- komen de eerste afgestudeerden (na praktijkopleiding) niet eerder dan in 1920 als "beginnend beroepsbeoefenaar zoals de CEA het formuleert) op de arbeidsmarkt.
In de sprookjes over een toekomstvisie en een meerjarenplan spreekt NBA over de enorme invloed van bijv. ICT op de beroepsuitoefening.
Prachtig, maar dan moet CEA nu de eindtermen voor medio 2010 op het gebied van ICT-toepassingen hebben geformuleerd en die moeten door de opleidingsinstituten zijn uitgewerkt en bemenst tot complete opleidingsprogramma's en examenorganisaties.

Uw vraag aan NBA zou moeten zijn
HOE zorgt U ervoor dat wij op het moment van afstuderen adequaat zijn opgeleid naar de stand van de kennis in ons afstudeerjaar .

Vriendelijke groet,
Jan Weezenberg




Jan Weezenberg

@Frans van Luit, directeur hbo A&A 21 juli 2017,
Geachte Heer van Luit,
Ik schreef letterlijk "En de RA schrijven we (net als alle andere opleidingstitels zoals Drs., Ir. enz) voortaan als LET EVEN GOED OP SVP ! Ra, dan is ook die verwarring uit de wereld".
Een Ra-titel , zoals door mij voorgesteld, geeft slechts een signaal over mijn opleiding/ vakbekwaamheid (diploma accountantsopleiding bij universiteit of HBO) in algemene zin en zegt niets over mijn eindverantwoordelijk zijn voor een 'wettelijke' controle.
Als we over dromen praten ben ik bang dat mijn droom over duidelijk onderscheid tussen opleidingstitel en titel m.b.t. beroepsuitvoering nooit zal uitkomen.
Verder schrijft U "Het gaat veel meer over de persoonlijke kwaliteiten. De titel is daar toch echt ondergeschikt aan "
U raakt daar een gevoelig punt want ik moet 160 euro per jaar betalen voor een verplicht lidmaatschap van NBA, waar ik ben ingedeeld in de groep accountants zonder functie.
Als ik mijn opleidingstitel (eventueel Ra) mag blijven voeren zonder lid te zijn van NBA schrijf ik vandaag nog een bedankbrief!
En tenslotte: de nieuwe eindtermen zijn intussen al weer bijna twee jaar oud, maar ik merk niets van enige activiteit van de CEA m.b.t. update en upgrade van die eindtermen, laat staan van iets van innovatie.

Een losse opmerking : in 2015 heeft CEA uitgebreide nieuwe eindtermen op Accountant.nl gepubliceerd met o.a. een nieuwe richting voor accountants zonder controlebevoegdheid (Finance) die voor de VRC (mede) aanleiding was de samenwerking met NBA te stoppen.
Ik zou graag eens van de opleiders horen hoe nu de feitelijke inschrijvingen het succes van de nieuwe denkpatronen aantonen.

Overigens, ik draag de Hbo-opleidingen nog steeds een warm hart toe. Ik was lange tijd lid van de Raad van Advies HEAO Eindhoven, de voorganger van Fontys en werkte vanuit mijn laatste functie (Open Universiteit) aan de Post-HBO-opleiding Controller.


Vriendelijke groet,
Jasn Weezenberg

Piet Smit

Zouden we niet gewoon naar een systeem moeten gaan waarbij we louter een dichotomie hebben bestaande uit accountants met controlebevoegdheid en accountants zonder die bevoegdheid, aangezien er toch een wezenlijk verschil zit in de competenties van beide groepen. Oh, wacht...

Frans van Luit, directeur hbo A&A

Als ik dit artikel lees, krijg ik weer volop vertrouwen in de toekomst van het accountantsbureau. De Young Profs begrijpen helemaal waar het over moet gaan.

Een goed verhaal over de opleiding. Opleidingsinstellingen (post-initieel RA en AA) zijn al volop bezig met de inbedding van de nieuwe eindtermen, waardoor interactie van theorie en praktijk plaats gaat vinden. Dat is een absolute must voor een degelijke opleiding tot accountant (AA en RA). Er is in de nieuwe eindtermen voor de opleidingen specifieke aandacht voor gedrag en ethiek. Als opleiders ervaren we nu al de 'open ogen' van studenten voor de dilemma's in de beroepspraktijk .

1 beroepstitel, met toevoeging van specialisaties zou een verademing zijn.
Even Jan Wezenburg uit de droom helpen. De titel RA zegt niets over het feit of je in staat bent om eindverantwoordelijk te zijn voor een 'wettelijke' controle. Het gaat veel meer over de persoonlijke kwaliteiten. De titel is daar toch echt ondergeschikt aan.

Nu nog ruimte maken voor het loskoppelen van de accoutantsopleiding van de bachelor/master eis en terug naar een degelijke beroepsopleiding (want dat is de accountantsopleiding!). Dat geeft ruimte voor een nog betere invulling van de beroepsvorming.

Martijn de Kuiper

Cool! Vooral het stukje rondom cultuur heeft mijn belangstelling. Ik ben heel benieuwd hoe de Young Profs aankijken tegen de mogelijkheden tot verandering van die cultuur.

In dit stukje klinkt het in eerste instantie heel goed en ik ben serieus blij dat dit uit de 'jeugd' komt. Maar dan wordt het wat ongewis, omdat succes afhankelijk wordt gesteld van de cultuur op de kantoren. En daar zit nu net het probleem en daar wordt geen oplossing voor genoemd, wel wat we zouden moeten bereiken en vooral wat niet werkt.

Maar hoe willen ze de 'strijd' aangaan met de oude cultuur en de uitdragers hiervan?

Diane den Dunnen-Nout

Jan, bedankt voor je reactie. De nieuwe eindtermen zijn zeker een stap in de goede richting, maar voor de NBA YP niet ver genoeg. Zie ook onze reactie in 2014 op de contourennota (https://www.accountant.nl/globalassets/nba-young-profs/nba_young_profs_reactie_op_countourennota.pdf).
Ik vraag me af of jouw voorstel de verwarring weg gaat nemen. Het artsenmodel is duidelijker.

Jan Weezenberg

Citaat: "De accountant van de toekomst volgt een opleiding tot 'basisaccountant' en vult die aan met een of meerdere specialisaties".
Commentaar:
* zo staat het precies in de CEA eindtermen 2015.
Basisaccountant heet daar Common Body of knowledge.
Daarna komen de specialisaties en de praktijkopleiding.

Als we MKB-accountant weer gewoon AA noemen (zonder controlebevoegdheid) ,
En de RA schrijven we (net als alle andere opleidingstitels zoals Drs., Ir. enz) voortaan als Ra, dan is ook die verwarring uit de wereld.
Vriendelijke groet,
Jan Weezenberg

Diane den Dunnen-Nout

Pieter, fijn om te horen dat we jouw stem hebben! We hopen dat alle accountants het belang onderkennen, om met elkaar het vertrouwen terug te verdienen.

Pieter de Kok

Mooi! Doorpakken op één opleiding, innovatie en beide in de opleiding in balansbrengen om aansluiting naar praktijk beter te krijgen. Goed om te zien dat YP zich uitspreken. Mijn stem hebben jullie.

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.