Jeffrey Bekkerin

De accountant moet ook assurance kunnen geven ten aanzien van de wendbaarheid van organisaties, vindt Jeffrey Bekkerin.

Discussie Column

Er is maar één echt risico

In mijn vorige column stelde ik dat een accountant assurance kan geven ten aanzien van de wendbaarheid van een organisatie. Aan de hand van vele reacties - waarvoor dank - merkte ik dat het begrip 'wendbaarheid' geen eenduidige betekenis heeft. Daarom wil ik hier dieper ingaan op wat ik bedoel met wendbaarheid, waardoor de stap naar hoe dit kan worden getoetst makkelijker te begrijpen is.

Het voorspellen van risico's is het moeilijkste dat er is. Het inschatten en kwantificeren van risico's is tot kunst verheven in het bedrijfsleven. Risicomanagement kom je overal tegen en is een hoeksteen van het bestuurskundige huis. Het denken in risico's en het gevoel dat controlemaatregelen werken, is een manier voor managers om hun voortdurend veranderende omgeving enigszins te kunnen beheersen. Daarnaast voeden technologie en big data de gedachte in control te zijn, hopen we dat de natuur kan worden gezuiverd en dat willekeur kan worden vervangen door beheersbaarheid en perfectie. In een voorspelbare en stabiele omgeving zou dit kunnen werken. Maar de toekomst is niet altijd even goed voorspelbaar. De wereld waarin we leven is onderhevig aan permanente verandering en laat zich moeilijk vangen in risicomodellen; dat heeft de coronacrisis weer eens benadrukt en bewezen.

Als we toekomstige risico's niet goed kunnen inschatten en voorspellen, wat kunnen we dan wel doen? Volgens mij bestaat er maar één echt risico voor een bedrijf en investeerders, namelijk dat een managementteam het bedrijfsmodel niet succesvol kan aanpassen aan veranderingen.

Voor het omgaan met verandering is financiële armslag nodig, maar ook een dynamisch systeem dat zich tijdig kan aanpassen. Hiermee bedoel ik niet zozeer dat een bedrijf een verandering op korte termijn overleeft, maar vooral dat het van de verandering leert en deze in iets positiefs omzet. Bijvoorbeeld door het bedrijfsmodel aan te passen, zodat het bedrijf groei kan continueren in de toekomst. Dit noem ik wendbaarheid (viability).

Een bedrijf dat een verandering overleeft omdat het voldoende liquiditeit heeft, maar vervolgens niet in staat is om het bedrijfsmodel aan te passen - bijvoorbeeld door het bestaan van bureaucratische processen - is niet wendbaar. Voor zo'n bedrijf is weliswaar de continuïteit voor (bijvoorbeeld) een jaar gegarandeerd, omdat er voldoende geld is om die periode aan betalingsverplichtingen te voldoen, maar dat zegt niets over de vraag of het bedrijf op langere termijn zal blijven bestaan en dus duurzaam is. Wendbaarheid gaat dus over meer dan alleen het terugbetalen van schulden of het voldoen aan financiële verplichtingen binnen een bepaalde tijdsperiode. Het gaat juist ook over het op langere termijn kunnen voortzetten van het bedrijfsmodel en over het vermogen om tijdig te innoveren als reactie op veranderingen in de omgeving.

De huidige wet- en regelgeving laat de accountant zich te veel richten op de financiële aspecten, waardoor de accountant minder goed kan voldoen aan de verwachtingen van het maatschappelijk verkeer. Dit verandert als de wetgever en andere belanghebbenden de accountant vragen assurance te geven ten aanzien van de wendbaarheid. Immers, een bedrijf dat wendbaar is zal de continuïteit altijd kunnen waarborgen. Wellicht dat de winsten meer zullen schommelen, maar de volatiliteit zal nooit zodanig zijn dat de continuïteit op de lange termijn in gevaar komt. Het toestaan van een zekere volatiliteit om wendbaar te zijn, is ook de reden waarom het niet goed is om te veel te sturen op standaardisatie en efficiency om toekomstverwachtingen beter te kunnen beheersen en dus te voorspellen. Dat geeft alleen maar een kustmatige stabiliteit. Het bevordert korte termijn denken en ander ongewenst gedrag (zoals fraude) en zal dus eerder leiden tot negatieve effecten dan tot positieve effecten.

In een continu veranderende wereld zou het dus goed zijn als de wetgever en investeerders aan accountants vragen de wendbaarheid van een organisatie te toetsen, naast de bestaande jaarrekeningcontrole. Hiermee kan worden voorkomen dat de accountant gedwongen schijnzekerheid geeft over de continuïteit - zoals dat nu gebeurt - waardoor het beroep te vaak negatief in de spotlights staat.  

Er is echter wel een probleem als je de wendbaarheid wilt toetsen: wendbaarheid is niet lineair of maakbaar. Het bestaat niet uit legoblokjes die je uit elkaar kan halen en weer kan opbouwen. Het is niet iets tastbaars dat zich door de tijd verplaatst, maar het wordt gevormd in de tijd. Het wordt gestuurd door bepaalde condities en niet door logische analyses of ketens van oorzaak en gevolg.

Dit klinkt misschien raar of onbekend, maar wat ik beschrijf gaat over complexe adaptieve systemen (CAS) die voortkomen uit de complexiteitstheorie. Deze theorie betreft een non-lineaire benadering van complexe processen. CAS worden gekenmerkt door diversiteit, door elementen die onderling met elkaar zijn verbonden zijn door feedback-control en die in staat zijn te veranderen en te leren op basis van ervaring.

Voorbeelden van complexe adaptieve systemen zijn in de eerste plaats organisaties zelf en ieder sociaal systeem. Bijvoorbeeld een (sub)cultuur, een politieke partij, een gemeenschap zoals een klein dorp of het wereldwijde internet. Het ecosysteem op aarde is een ander voorbeeld; zowel het gehele ecosysteem als kleine ecosystemen die daarvan onderdeel zijn. Het komt dus niet alleen voor in de economie, maar ook in de natuur.

Wat ik beschrijf is niet iets wat ik zelf heb bedacht. Het komt voort uit de natuurwetenschappen, die CAS besturen en hiervoor een paradigma hebben ontwikkeld. Dat kan de accountant gebruiken om te beoordelen of een bedrijf wendbaar is of niet. Vandaar dat ik van mening ben dat de accountant ook assurance moet kunnen geven ten aanzien van de wendbaarheid van organisaties. 

Als wij de wetgever en investeerders hiervan kunnen overtuigen en bereid zijn anders te denken (of gekke mieren willen zijn en nieuwe vaardigheden willen leren), geeft dit een kans om ons product te innoveren, ons aan te passen aan de veranderende omgeving en ons te herpositioneren als vertrouwenspersoon van het maatschappelijk verkeer.

Wat vindt u van deze column?

Reageer

Jeffrey Bekkerin is als accountant in business werkzaam in de investment wereld, waar hij zich richt op financiële en operationele herstructurering van bedrijven, met als doel een wendbaar operationeel model en gezonde financieringsstructuur. Daarbij spelen ook digitalisering van bedrijfsprocessen en de integratie van ESG een belangrijke rol. Jeffrey schrijft als columnist over topics als wendbaarheid en corporate governance. Hij schrijft op persoonlijke titel.

Gerelateerd

27 reacties

Jules Muis

Een rijke uitwisseling van gedachten.

Ik denk dat voor we te rade te gaan by de meer harde natuurwetenschappen, we eerst eens mogen gaan zoeken bij de testing industrie in het algemeen, school toetsingen ( formative vs summative) ; of de toestsingsartsen, bij sollicitatie, overwegend checklist gedreven, of euthanasie. Of het gaat om een gebroken been of een levensbepalende wendbaarheidsvraag.

Paralellen genoeg, inclusief een permanente worsteling met de voorspelbaarheidsvraag, vooral omdat het in al die gevallen overwegend om, over en door mensen gaat.

Geert Kraak

Ik ben het eens met Jeffrey dat er maar één risico is dat de lange termijn continuïteit van een onderneming echt kan bedreigen. Het gebrek aan voldoende reflecterend vermogen om signalen over een veranderende omgeving tijdig te duiden en intern om te zetten in acties gericht op aanpassingen van het business model is dagelijks in de krant te vinden als een onderneming die in problemen raakt. Meestal is het zittende management de grootste beperkende factor en ik zie daarom niet hoe zij een externe accountant zullen vragen hun gebrek aan inzicht kritisch te beoordelen. De maatschappij vraagt de accountant geen mening over de lange termijn continuïteit (ofwel de wendbaarheid) van een onderneming. Dit zouden de aandeelhouders of - ingeval van een ander type organisatie - de grotere groep stakeholders moeten zijn. Ook denk ik dat de accountant hiervoor niet opgeleid dan wel voldoende gekwalificeerd is. Het zou wel helpen indien ondernemingen en organisaties verplicht zouden worden om in hun jaarverslag hier expliciet meer aandacht aan te besteden.

Jurgen van der Vlugt

Ah, anti-fragility dus à la Taleb ... (Voorin het stuk, naderhand 'gewone' resilience)

Jan Willem Taams

Prima opinie. Top ook dat er veel wordt gereageerd.

Er is maar één echt risico en dat zijn de mensen zelf. Wij zijn het die complexe systemen bedenken. Op de voorpagina van NRC Next werd geschreven over het manifest van artsen met als kop: 'Maak zorg fors eenvoudiger'. Dat geldt niet alleen voor de zorg maar ook voor het onderwijs en de financiële / zakelijke dienstverlening. Voor omgaan met veranderingen is inderdaad financiële armslag en een dynamisch systeem nodig dat zich kan aanpassen. Het begint echter bij de wendbaarheid van de mens zelf. Als wij wendbaar zijn dan worden organisaties en samenleving dat op den duur ook. Een interessant proces dat wordt gevormd in de tijd en gestuurd door bepaalde condities, zoals Jeffrey terecht schrijft. Dat vraagt ook vertrouwen en volhouden. Bovenal: 'Ken uzelf' zoals een inscriptie in de pronaos van de Tempel van Apollo in Delphi luidt. Ik wens iedereen een goed weekend, Jan Willem Taams

Albert Bosch

De discussie of AO/IB gewoon AO/IC had kunnen blijven laat ik even (ik kan er wel in meegaan, maar is nu niet relevant). Ik ga er vanuit dat Jeffrey met “Om assurance te kunnen geven moet je wel accepteren dat de wereld niet lineair en controleerbaar is” bedoelt dat de wereld niet/beperkt beheersbaar of beïnvloedbaar is. Zelf denk ik dat een groot deel van de prestaties of falen van organisaties ontstaan door externe factoren, die op hun beurt een hoge mate van toeval hebben. Parallel: Je hebt als zeiler geen invloed op de zee, wel op hoe er mee om gaat.

Als er maar één risico is, dan is er ook maar één doel: overleven. En dan kom je weer uit bij risicomanagement (back office) en risico nemen (front office). Ik ben het eens met een groot deel van het blog, waaronder de volgende passage: “Voor het omgaan met verandering is financiële armslag nodig, maar ook een dynamisch systeem dat zich tijdig kan aanpassen.”

Je bent wel van mening dat assurance kan worden gegeven ta.v. de wendbaarheid, maar hoe dan (verder)? Wat ik ook niet begrijp (wellicht een verschrijving?) is dat jet schrijft dat de natuurwetenschappen “CAS besturen”. Bedoel je hier “bestuderen”? En welk paradigma is daarvoor ontwikkeld? (om te besturen of vanuit de bestudering)? Want dat is de basis van jouw mening.

Als voorschot op hoe verder: assurance geven t.a.v. de wendbaarheid lijkt een combi te zijn van assurance bij anders dan financieel historische informatie (COS 3000A/D) en assurance bij toekomstgerichte financiële informatie (COS 3400). Dus kom maar op met meer info over CAS en bijbehorende toetsbare criteria. Dat lijkt mij de eerst volgende stap. Want zonder dat is assurance geven niet mogelijk en zullen Limperg en Blokdijk zich in hun graf omdraaien (iets over gewekt vertrouwen en rationele verwachtingen).

Anyway, happy to discuss.

Roland Nijs

Correctie: omplex moet natuurlijk complex zijn

Roland Nijs

Een heel interessante gedachtegang en vooral de moeite waard dat die geen papieren tijger wordt als de SOX testijds. Gigantische checklists die door bedrijven plichtmatig worden ingevuld met de goede uitkomst daarvan als doel. De massale data crunching is geen geschikt instrument om de werking van omplexe (niets lineaire) systemen te voorspellen. Dat is bekend uit de bestudering van complexe biologische en economische systemen. De massake multiple choice checklists ingevuld door controlegericht voetvolk van accountantskantoren levert per definitie een papieren tijger en dus géén assurance op. Voor assurance Heb je nodig de helicopterview van onafhankelijk en forensisch denkende geesten met ervaring in de sector waarin een organisatie opereert. Die zal zich dan richten op het het aantoonbare analoge trackrecord van de wendbaarheid van de organisatie en op de momentele aanwezigheid van het vermogen om de wendbaarheid te bestendigen.

Jan Weezenberg

@ Arnout van Kempen
"IC was een correcte afkorting
Voor de jeugd: interne controle (IC) hield in : alle controle door of namens de leiding.

En als de IC in orde was had je gewoon (zonder dat erbij te schrijven) het begrip In control statement niet meer nodig.

En nu staat er in de aanbevelingen van de CTA: laten we iets gaan doen aan In control statements

Het begrip Interne Beheersing is inderdaad niets zeggend want veel te vaag.

Weet U nog: interne controle maatregelen als logisch bijprodukt van de natuurlijke bedrijfs organisatie en in riskante situaties een specifiek in de organisatie opgenomen afdeling.

Memories are made of this….


Vriendelijke groet,
Jan Weezenberg

Arnout van Kempen

Niet om flauw te doen, maar het Nederlandse “controleren” heeft dezelfde dubbele betekenis. AO/IC was een correcte afkorting en had nooit AO/IB hoeven te worden :)

Albert Bosch

Beste Jeffrey,

Ik was één van de reageerders op je vorige blog. Dank dat je een vervolg hebt geschreven! Ik wil daar graag op reageren, maar ik heb eerst één vraagje n.a.v. jouw reactie op de reactie van Pieter de Kok.

Je schrijft: “Om assurance te kunnen geven moet je wel accepteren dat de wereld niet lineair en controleerbaar is” Bedoel je het met woord “controleerbaar” wellicht “beheersbaar”? Vanuit een meer Angelsaksische achtergrond heb je wellicht het woord ‘control’ vertaald met controle in plaats van met beheersing?

Of bedoel je echt controleerbaar? Want dan moet ik je reactie (toelichting) nog een paar keer lezen om deze te begrijpen.

Arnout van Kempen

Een mens is een zeer complex samenstel van systemen die in hoge mate “chaotisch” zijn. Je kan weinig voorspellen aan een mens, als je die in een reeks lineaire vergelijkingen zou trachten te beschrijven.

En, misschien heel gek, je kan niet eens een harde norm aanleggen voor zoiets als “gezondheid”, aangezien er geen eenduidige norm is voor “ziekte”.

En toch valt over een mens vrij redelijk iets te zeggen over diens gezondheid, en zelfs over diens conditie, en daaruit enige voorspelling te doen over het vermogen van die mens om te gaan met veranderende, zelfs onvoorspelbare, externe invloeden.

Hoe zouden we vandaag de dag reageren op pakweg een keuringsarts, die zou weigeren enige uitspraak te doen over alles dat verder gaat dan het oplepelen van wat waardes als gewicht, lichaamstemperatuur, etc.?

Hoe zouden we reageren als die artsen onder elkaar wat schamper zouden reageren op het krankzinnige idee van mensen die zelf geen keuringsarts zijn dat er wellicht toch wat meer over gezondheid en conditie valt te melden, ja zelfs met ENIGE mate van zekerheid?

Ik zou in ieder geval niet gek staan te kijken als deze groep keuringsartsen op enig moment tot de eigen stomme verbazing zou ontdekken dat ze geen werk meer hadden.

Omdat ze ZELF ook niet zo wendbaar bleken.

Jan Bouwens

In maart jl.woonde ik een presentatie bij van Covestro. Zij trachtten een forecast te maken van omzet kosten en winst. Zij liepen echter vast in het aantal bewegende delen die in verschillende toestanden samen kunnen optreden en die afhankelijk van de combinatie tot heel andere uitkomsten leidden. Na een aantal pogingen is men teruggevallen op scenario-analyse om te peilene hoe het bedrijf er voor staat onder verschillende omstandigheden. De wendbaarheid van het bebrijf is daarin een VAST gegeven. Een zekere fixatie moet er ook zijn. Zoals Lu de Sitter ooit zei: een structuur die met alle winden meewaait is geen systeem! Denk hierbij aan een hoopje zand in de duinen.

Ton Willems

Belangwekkend thema is dit, het gaat veel verder dan de financials en tracht de echte levenskracht van de onderneming in beeld te brengen. Een bedrijf is een integraal, bedrijfskundig iets, dat moet je dus ook integraal beschouwen. thema om op door te pakken!

Nart Wielaard

Een ‘in control statement’ is misleiding van beleggers, zo stelde hoogleraar Hans Strikwerda een jaar of tien geleden al in het FD. Want ondernemingen komen vooral in problemen doordat de leiding van de onderneming onvoldoende sensitief is voor de externe ontwikkelingen, niet omdat de controles en procedures niet op orde zijn of er voldoende geld in kas is. Ik heb destijds nog wel eens een balletje opgeworpen of het accountantsvak daar iets mee moest qua innovatie. Reacties grofweg: ‘nee dat kan niet’. Ik vind het geweldig dat Jeffrey dit thema – met iets meer onderbouwing – nu zo neerlegt. Als ik ergens kan helpen, dan doe ik mee. Want dit gaat ergens over.

jeffrey bekkerin

@Rene, dat is een goede vraag en vrij makkelijk te verklaren. Vandaar ook het antwoord van Arnout😊

Toch nog even een kleine toelichting. Een wendbaar bedrijf is ook een waardegedreven organisatie, omdat warden, net als wendbaarheid, een emergente eigenschap is van een CAS. Een bedrijf dat niet meer wendbaar is, wordt voornamelijk gestuurd door feedback loops die aan een bepaalde systeemconditie in de tijd (bijvoorbeeld een die macht of status geeft) willen vasthouden. De behoefte aan stabiliteit zet de deur open voor het invoeren van nog meer feedback loops, want wendbaarheid is niet langer nodig. Door de dominantie van feedback loops in het systeem kunnen waarden niet langer bestaan, want deze bestaan alleen bij een optimale feedback en feed-forward verhouding. Waarden bestaan alleen nog maar op papier. En zonder waarden is het moeilijk om ethisch en integer te handelen wat de kans op fraude vergroot.

Arnout van Kempen

Beschouw fraude als een ziekte van het organisme, en de stap is betrekkelijk simpel te zetten

Rene van Wingerden

@Jeffrey, hoe past frauderisico in dit wendbaarheidsverhaal? Veel beruchte failissementen waren het gevolg van fraude (Imtecht, Enron, etc.)
Ik zie niet direct in hoe fraude onderdeel kan zijn van de wendbaarheid van de onderneming.

Pieter de Kok

Mmmm nu heb je mijn aandacht:

“Om assurance te kunnen geven moet je wel accepteren dat de wereld niet lineair en controleerbaar is”

Is dat zo? Lijkt mij onmogelijk om dit te accepteren. Hebben we dan nog zelfde mindset waar “assurance” voor staat of zijn we gebakken lucht aan het verkopen. Is dit #dinoisdood insteek? Dan wordt het steeds interessanter!

jeffrey bekkerin

Het is eigenlijk heel simpel. Om assurance te kunnen geven moet je wel accepteren dat de wereld niet lineair en controleerbaar is. Als je dit niet kan of wilt accepteert dan zal je inderdaad volmondig zeggen dat je geen assurance kan geven. Je denkt dan waarschijnlijk ook dat cultuur hetzelfde is als het DNA van een bedrijf en dat het zich door de tijd kan verplaatsen. Als je het wel wilt accepteren, zal je zien dat je wendbaarheid kan meten en toetsen met behulp van cybernetica en de complexiteitstheorie.

Richard Knops

Boeiend stuk jeffrey, heb je ideeën over toepassing binnen cos 4410 of zit je te denken aan een cos 4400. Assurance lijkt mij onmogelijk.

Jan de Rooy

Grappig dat je komt met het begrip wendbaarheid. Wijlen Willem Okkerse (van de OK-Score) gebruikte de term (economische) vitaliteit bij zijn beoordeling van de kans op (dis)continuïteit van ondernemingen. Hij gebruikte de theorie van de ‘Grant Strategies’. Dit in de zin van de ruimte die je als onderneming hebt om keuzes (strategies) te maken om noodzakelijke aanpassingen te maken. In het laatste kwadrant aangekomen zat er voor een onderneming weinig anders meer op dan assets te verkopen, te liquideren of heel duur gered worden. Hij hield daarbij rekening met het beschikbare vermogen in de onderneming en de mate waarin de onderneming ruimte had voor optimalisatie van processen/kostenstructuur.

Pieter de Kok

De Wendbaarheid ligt gewoon op straat, daar is geen audit voor nodig... https://www.ad.nl/ad-werkt/roland-redde-zijn-bedrijf-met-een-gouden-vondst-in-een-maand-draaide-ik-m-n-jaaromzet~acffe19f/

Wendbaarheid
Creativiteit
Innovatief
Groen
Social
Liefdevol

Zolang er harde normen zijn is alles toetsbaar, maar waarom assurance, waarom auditors, waarom? Leuk!

Jan Bouwens

Dit schreef ik in de column (https://www.accountant.nl/discussie/opinie/2020/5/testen-testen-now/) afgelopen maand:
....Maar als u nu rondkijkt ziet u bedrijven floreren die onmiddellijk kunnen inspelen op het nieuwe normaal. Niet het sterkste bedrijf overleeft, maar het bedrijf dat zich het beste kan aanpassen aan nieuwe situaties. Dat betekent dat een bedrijf beter af is als het opties creëert om in te kunnen spelen op ontwikkelingen dan dat het zich met alle middelen vastlegt op een onwrikbare investering.

Kan niet genoeg herhaald worden :)

Jan Bouwens

@Arnout en Jeffrey. Inderdaad "hoe dan?" is de juiste vraag.
Ik ben het wel eens met de wensbaarheidsvraag. Een goed GG onderzoek start met de vragen hoe het businessmodel eruit ziet en of het werkt. dat komt al dichtbij de vraag of het model wendbaar is. Een GG dat alleen naar de kasmiddelen kijkt is ondeugelijk. Ik schreef dat al in een eerdere column op deze pagina afgelopen maand. Voor mij is dan de vraag "hoe verder vanuit wat er al is?" Er is dus een natuurlijk beginpunt bij de GG opinie. Ik meen dat we van daaruit verder kunnen bouwen.
Overigens moeten we de ouderwetse scenarioanalyse niet wegwerpen!

Arnout van Kempen

Beste Jan, is de kern van het betoog van Jeffrey niet, onder andere, dat een going concern opinie wel veel LIJKT te zeggen, maar in essentie niet veel meer zegt dan dat de kas voldoende gevuld is om het nog een jaartje uit te zingen?

Voor de kwaliteit van het management geldt exact hetzelfde als voor de door Jeffrey benoemde wendbaarheid: als (en alleen als) die voldoende meetbaar is EN we voldoende harde normen kunnen formuleren, heeft een accountantsooordeel zin.

Maar laten we de discussie niet starten bij “het zal wel zinloos zijn”, maar bij de vraag: wat dan? Hoe dan? Kan het? Willen we het? Wil de markt het?

PS: Na de vorige column heb ik Jeffrey uitgebreid gesproken, en ik durf volmondig te zeggen: I am a believer!

jeffrey bekkerin

Dank je voor de opmerking Jan. Het hele idee om wenbaarheid te zien als een emergente eigenschap van een CAS zorgt ervoor dat het geen subjectieve inschatting is. We moeten dus anders gaan denken!

Jan Bouwens

Beste jeffrey. Denk je niet dat een going concern opinie veel zegt over de wendbaarheid van het betrokken bedrijf? In the UK is vorig jaar ook gepleit voor een veel bredere invulling van het werk van de accountant. Dit ging tot en met een expliciet oordeel over de kwaliteit van het management. Er werd vanuit de professie terughoudend gerageerd op deze voorstellen. Wat is immers de betekenis van een subjectieve inschatting door de accountant van de kwaliteit van het management?

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.