John Weerdenburg

John Weerdenburg nodigt de NBA uit om na te denken over manieren om de mkb-accountant meer waar voor het geld te bieden.

Discussie Column

WHIDA? Ja, WHIDA!

In 2021 voert de NBA een metamorfose door. De ledengroepen worden afgebouwd en daarvoor in de plaats zullen faculties en communities verrijzen. Aan die transformationele exercitie hangt een prijskaartje van € 600.000. Maar is dit daadwerkelijk het ei van Columbus voor de leden? Gaan accountants zich hierdoor betrokken voelen bij de NBA, maakt hun hart spontaan een huppeltje? Ik heb daar mijn twijfels over. Wanneer je als beroepsorganisatie leden aan je wilt binden, hoef je maar één elementaire vraag van hen te beantwoorden: WHIDA? Oftewel: Wat Heb Ik Daar Aan?

In de afgelopen weken kreeg ik van meerdere mkb-accountants bericht dat ze zich hebben uitgeschreven uit het accountantsregister. Met velen sprak ik over de achtergrond van hun uitschrijving. Dat leverde onder meer deze reacties op: "Ik heb niets aan en niets mét de NBA" en "Het voelt net als het lidmaatschap van de ANWB; ik ben er wel bij aangesloten, maar ik heb er verder niets mee." Eerlijk gezegd… kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Ondanks alle inspanningen die de NBA nu levert met betrekking tot het NOW-dossier, schort het in de praktijk aan zichtbaarheid voor haar leden. Door niet voldoende zichtbaar te zijn voor je leden, smoor je een sterke connectie op voorhand in de kiem.

Aan de andere kant zit iedere accountant ook op zijn eigen manier 'in de wedstrijd'. Sommigen vinden hun huidige connectie met de NBA 'gebruikelijk', ze betalen hun contributie met relatief weinig gemor en bezoeken de ledenvergaderingen, omdat dit van leden wordt verwacht. Anderen hebben er schoon genoeg van dat ze in hun beleving te weinig waar voor hun geld krijgen van de NBA. Daarnaast zijn er de gepassioneerde fanatiekelingen, die boven op de ontwikkelingen zitten en juist graag de band met de NBA aanhalen, onder meer door actief te participeren in diverse overleggremia. Een ieder weet van zichzelf waar hij of zij zich ergens op dit spectrum bevindt.

Toch vind ik de laatste blijk van gebrek aan connectie met de beroepsorganisatie stuitend. In december 2020 bezochten nog geen vierhonderd accountants (twee procent!) een algemene ledenvergadering, waarin belangrijke besluiten werden genomen voor de toekomst van de NBA. Dus zeg het maar: waar was die 98 procent? Waren die echt allemaal verhinderd, ondanks het feit dat ze deze vergadering desnoods in pyjamabroek digitaal konden bijwonen? Of heeft de coronacrisis in het afgelopen jaar zoveel energie bij ons weggetankt, dat we zelfs voor deze belangrijke vergadering niet meer in beweging wilden komen? 

Suggesties

Ik zie en hoor te vaak dat de mkb-accountant zich regelmatig te weinig erkend voelt, c.q. gezien wordt door de NBA. Laat dat voor de NBA in dit nieuwe jaar een uitnodiging zijn, om na te denken over manieren waarop die mkb-accountant meer toegevoegde waarde krijgt voor zijn lidmaatschap. Enkele suggesties daarvoor:

  • Continueer de FAQs op de website van de NBA. Dat hoeven niet alleen FAQs te zijn over de NOW, maar dat mogen ook FAQs zijn met betrekking tot de meeste relevante vaktechnische vragen die er bij de NBA binnenstromen. Maak een eenvoudig toegankelijke database, waarin concrete antwoorden zijn opgenomen.
  • Reserveer in ons clubblad Accountant ruimte voor de mkb-accountant. Publiceer artikelen over vaktechniek, interviews met mkb-accountants, ontwikkelingen in de mkb-markt.
  • Het wordt weer tijd voor een voorzitter uit de mkb-hoek, zoals vastgelegd in het fusiedocument.
  • Actualiseer het actieplan voor de mkb-accountant ('De accountant kijkt mee, dus is het oké').

Kortom, het wordt tijd voor actie met binding en communicatie, zodat de mkb-accountant weer kan melden: de NBA is een club, waarop ik als lid kan rekenen. Heb je een gouden extra suggestie, dan daag ik je graag uit om deze te delen. Hoe concreter, hoe beter!

Wat vindt u van deze column?

Reageer

John Weerdenburg AA is mede-oprichter van adviesorganisatie Auxilium Adviesgroep BV te Leusden.

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.