Discussie Opinie

Hand in eigen boezem

De NBA moet, voor zij zich bemoeit met de governance van anderen, eerst de eigen governance op orde hebben en meer transparantie bieden over de besluitvorming binnen het bestuur, meent Alexander Vissers.

Alexander Vissers

In de column 'De blik vooruit' van 28 januari 2022 heeft NBA-voorzitter Kris Douma, als reactie op de kritiek op een brief van 8 juli 2020 ondertekend door de vorige voorzitter, aangegeven voortaan brieven door twee bestuursleden dan wel door een bestuurslid en de directeur te laten ondertekenen. Op 12 april heeft Kris Douma namens de NBA, alleen, een brief ondertekend aan de Monitoring Commissie Corporate Governance Code. In de bestuursvergadering van 8 maart 2022 is besproken hoe de reactie van de NBA er in hoofdlijnen heeft uit te zien, zoals volgt uit het publieksverslag van de bestuursvergadering. Het verslag van de bestuursvergadering van 5 april 2022 is (nog) niet beschikbaar.

In de bijlage bij de brief aan de Monitoring Commissie worden onder meer de volgende stellingen ingenomen: "De NBA kan zich in grote lijnen vinden in de wijzigingsvoorstellen en is van mening dat meer inclusie en diversiteit bij organisaties rechtvaardig, noodzakelijk, logisch en slim is." en "Kijkend naar de 'Genderbread person' (voetnoot geschrapt; red.) van Sam Killermann zou 'gender' een betere optie zijn omdat dit begrip genderidentiteit, genderexpressie én sekse omvat." Reden om eens de governance van de beroepsorganisatie onder te loep nemen.

De governance van de NBA is, voor zover voor het betoog relevant, geregeld in de Wet op het accountantsberoep, de Verordening op het bestuur en de Verordening op de voorzitter. De NBA is een rechtspersoon en wordt volgens artikel 11 lid 2 Wab in en buiten rechte vertegenwoordigd door het bestuur. De ledenvergadering en het bestuur zijn bestuursorganen, ieder met een eigen bevoegdheid en het bestuur met daarnaast een gedelegeerde bevoegdheid. De taak van de beroepsorganisatie is vastgelegd in art. 3 van de Wab. Voor zover relevant behoort tot de taak van de beroepsorganisatie het bevorderen van een goede beroepsuitoefening door accountants en behartigen van de gemeenschappelijke belangen van accountants. De competentie van de beroepsorganisatie, de ledenvergadering, het bestuur en de voorzitter zijn door deze taak begrensd. De wet bepaalt in art. 13 Wab dat besluiten en beslissingen door het bestuur bij meerderheid van stemmen worden genomen en dat voor een geldige stemming een quorum vereist is.

In de verordening op de voorzitter is in art. 1 lid 1 sub c. de bepaling opgenomen dat de voorzitter er voor heeft te zorgen dat er voldoende tijd voor beraadslaging en besluitvorming door de bestuursleden wordt ingeruimd. In de verordening op het bestuur is echter in art. 5 de bepaling opgenomen dat ook buiten vergadering besluiten kunnen worden genomen en dat die ook stilzwijgend tot stand kunnen komen! Dit is een onaanvaardbare doorkruising van de wettelijke vergader-, stem- en quorumvereisten en in tegenspraak met de Verordening op de voorzitter en ronduit onbehoorlijke governance. Buiten vergadering genomen besluiten en beslissingen zijn wegens strijdigheid met de wet nietig.

Voorts is het problematisch bestuursstandpunten naar buiten te presenteren als standpunten van de NBA. Naar mijn mening komen alleen standpunten die door bestuur en ledenvergadering gemeenschappelijk zijn ingenomen daarvoor in aanmerking. Het geniet dan ook aanbeveling bestuursstandpunten als zodanig naar buiten te brengen. Het bestuur kan als (AWB) bestuursorgaan zienswijzen naar voren brengen, maar dient dan duidelijk te maken dat het niet de standpunten van de NBA zijn. Daarnaast dient het bestuur zich te beperken tot de taken waarin het bestuur en de NBA bevoegd zijn, te weten het bevorderen van een goede beroepsuitoefening en het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van accountants en zich te onthouden van uitspraken over de vraag of diversiteit en inclusie "rechtvaardig, noodzakelijk, logisch en slim zijn".

Helemaal absurd wordt het waar de NBA zich mengt in de genderdiscussie. "Kijkend naar de 'Genderbread person' (voetnoot geschrapt; red.) van Sam Killermann zou 'gender' een betere optie zijn omdat dit begrip genderidentiteit, genderexpressie én sekse omvat." De NBA heeft geen enkele taak daarin en de NBA en de Monitoring Commissie hoeven al helemaal niet naar Sam Killermann of zijn Genderbread person te kijken. De NBA is geen activistisch Post-Modern Neo-Marxistisch platform, maar de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants. Het is niet de taak van het bestuur en de voorzitter om de beroepsorganisatie door het produceren van politieke retoriek belachelijk te maken en haar objectiviteit te compromitteren.

In de vergaderstukken voor de ledenvergadering van 14 december 2020 wordt bij het voorstel tot benoeming van mevr. drs. E.M.W.H. (Esther) van der Vleuten RA een streven naar meer transparantie genoemd. Het publiceren van publieksverslagen in plaats van de vergadernotulen van de bestuursvergaderingen past daar zeker niet bij. Deze praktijk roept alleen maar vragen op ten aanzien van de attendance van de vergaderingen, de stemming en de genomen besluiten en beslissingen.

Verder is het voorstel van Kris Douma in zijn column, om de directeur brieven mede te laten ondertekenen die de publiekrechtelijke taak van de NBA of zijn bestuur betreffen, onbegrijpelijk aangezien de wet uitdrukkelijk stelt dat de NBA in en buiten rechte vertegenwoordigd wordt door het bestuur; de directeur heeft in dezen noch een bevoegdheid, noch een taak.

De conclusie is dat de NBA de eigen meest basale governance niet op orde heeft, het bestuur zijn bevoegdheden overschrijdt en zich bemoeit met zaken die buiten de taak van de NBA liggen, en ondanks het uitgesproken streven naar meer transparantie geen transparantie biedt over de besluitvorming binnen het bestuur.

De NBA moet de hand in eigen boezem steken en, voor dat zij zich met de governance van anderen bemoeit, eerst haar eigen straatje vegen.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Mr.drs. A.P.M. (Alexander) Vissers is registeraccountant en werkzaam als voorzitter van de Rooms Katholieke Nederlandse Antarctica Vereniging St. Servatius en St. Pancratius.

Gerelateerd

9 reacties

San Croonenberg

M. i. is de volgende vraag relevant bij een bestuur en directie die in de loop der jaren te veel rechten hebben verworven: Hoe richten we effectief toezicht in op het bestuur van de NBA ?

PS: kan helaas niet bij de ALV zijn, maar wens je veel succes Alexander en ik ben benieuwd naar de uutkomsten.

Alexander Vissers

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb een en ander in alvast een aantal vragen verwoordt die te lezen zijn op de NBA site bij de stukken voor de ledenvergadering. Deze zal ik nog aanvullen. Ten aanzien van een raad van commissarissen, deze past niet bij de rechtsvorm van openbaar lichaam. Het toezicht op publiekrechtelijke rechtspersonen is nu eenmaal anders geregeld. Het probleem ligt mijns inziens in een te grote rol voor directeur en bureau, en in casu bestuursleden die geen enkele affiniteit met de Corporate Governance Code hebben en die, op één lid na, nooit een cliënt die deze toepast hebben gezien. Met een voorzitter die zelf geen accountant is is het probleem van belangenverstrengeling maar beperkt opgelost aangezien Kris Douma wel beroepsmatig inzake Corporate Governance adviseert. Erger nog raakt de NBA door het binnenhalen van een oud Kamerlid verder gepolitiseerd. In ieder geval heeft de NBA een janboel gemaakt van de governance. Ik ben benieuwd naar de reactie van het bestuur op de komende ledenvergadering.

San Croonenberg

In ALV van december 2021 was er een soortgelijke discussie over de vastgestelde verplichte frauderapportage en een akkefietje met een waarschuwing voor van Vleuten, de vice-voorzitter. Zeer smeuïg, zij praatte met de smoes ‘ laat het bestuur besturen’ haar verkeerde voorbeeldgedrag goed en bleef aan tot het einde van haar termijn, nu in juni.
Het bestuur raadpleegde de ALV niet over de fraude-paragraaf in de accountantsverklaring, was ook niet verplicht en zou het bestuur gesierd bebben, maar belangrijker, het bestuur ontnam de ALV haar taak om als werkgever uit te oefenen. In de wet staan namelijk 2 taken: 1) verordeningen goedkeuren en 2) benoemen en ontslaan.
Ik heb nog niet een rapport van een externe beoordelaar gezien over het functioneren van het bestuur en haar individuele leden. Wie wel?

Ik schreef hier uitgebreid over begin dit jaar op deze site. Ook schreef ik het bestuur een brief, maar kreeg helaas een flauwe en bekende reactie. Ik ben het volledig met je eens Alexander, het wordt hoog tijd dat de NBA haar governance op orde breng en het zou hen siren een heuse raad van commissarissen hier toezicht op te laten houden.

Harry Mock RA

Elke keer dat de Monitoring Commissie ter sprake komt wordt het duidelijk dat de geschiedvervalsing in het CV van de voorzitter blijft doorwoekeren.
Er staan nl alleen succesfuncties vermeld maar niet de miljoenen faillissementen KPNQWEST en Mevita
zorg waar de curatorenrapporten duidelijke taal spreken.

Tjibbe Bosman

Met toenemende irritatie zie ik dat de NBA uitingen steeds post-modernistischer en wel erg woke worden. Dit lijkt meer en meer op het politieke domein en niet op dat van een publiekrechtelijke beroepsorganisatie als de NBA. Hulde aan Alexander Visser om dit aan te kaarten.

Ron Heinen

De sterk top-down gerichte juridische inrichting van bestuur, zorgt er steeds meer voor dat kleine groepen de beslissingen nemen voor grote groepen. Deze machtsconcentratie speelt in allerlei aspecten van de samenleving, zoals bedrijven, belangenorganisaties en ook de politiek.

Een bottom-up gerichte manier van organiseren waarbij alle leden van een groep betrokken worden geeft betere mogelijkheden om beslissingen meer draagkracht te geven.

Een manier om dit te doen is bijvoorbeeld via enquetes onder leden. Mits goed opgezet kunnen de uitkomsten van enquetes goed geanalyseerd worden en een grote rol spelen bij de inname van posities van een bestuur.

In vele delen van de samenleving is duidelijk dat besturen zich te autocratisch gedragen. Er zijn op dit moment meer dan voldoende mogelijkheden om alle leden een rol te geven bij standpunten welke een bestuur inneemt.

Alexander Vissers

Beste Arnout Ter aanvulling: zoals ik al stelde in een reactie op de gewraakte column van onze voorzitter is de Wet op het accountantsberoep niet erg duidelijk over de taakverdeling tussen ledenvergadering en bestuur. Gezamenlijk zijn ze of in ieder geval is de ledenvergadering "bestuur" in de zin van art. 134 GW namelijk het orgaan dat verordenende bevoegdheid heeft. De bevoegdheden zouden bij wet geregeld moeten zijn en dat is deels ook zo. Omdat de taakverdeling onduidelijk is,de ledenvergadering deel uitmaakt van het bestuur in de zin van art .134 GW en tegelijkertijd wel duidelijk is dat het NBA bestuur een bestuursorgaan is, is het wel zo zuiver bestuursstandpunten en zienswijzen als zodanig naar buiten te brengen dan wel een en ander in wet of verordening te regelen. Dat is mijn opvatting. De overige kritiekpunten in mijn opinie zijn meer objectieve constateringen van overschrijding van de taak, het bestaan van een regeling die in strijd is met de wet, en het gebrek aan transparantie over bestuursbesluiten.

Alexander Vissers

Beste Arnout, zoals het Kabinet een kabinetsstandpunt inneemt, het College van Burgemeester en Wethouders een College standpunt inneemt zo neemt het NBA bestuur een bestuursstandpunt in. De Burgemeester kan namens de Gemeente een opdracht verlenen tot het oprichten van een bouwwerk (privaatrecht). Het NBA bestuur kan een adviesopdracht verlenen aan een adviesbureau (privaatrecht). Voor de NBA en haar bestuursorganen geldt dat wanneer zij binnen de bestuursrechtelijke bevoegdheid en -taak optreden het in principe ook de handelende bestuursorganen zijn die als zodanig dienen op te treden. Een parallel met een privaatrechtelijke rechtspersoon is niet van toepassing aangezien die nooit in een bestuursrechtelijke taak optreedt. De complexiteit dat de NBA meerdere bestuursorganen omvat doet er niet aan af dat het bestuur alleen namens zichzelf kan spreken.

Arnout van Kempen

“Voorts is het problematisch bestuursstandpunten naar buiten te presenteren als standpunten van de NBA. Naar mijn mening komen alleen standpunten die door bestuur en ledenvergadering gemeenschappelijk zijn ingenomen daarvoor in aanmerking.”

Iedere mening is natuurlijk toegestaan in een land met vrijheid van meningsuiting, maar is deze mening naast een mening ook meer?

Als een rechtspersoon door haar bestuur wordt vertegenwoordigd, dan lijkt me het een redelijke interpretatie dat dat bestuur dan ook standpunten van die rechtspersoon kan formuleren. Niemand zal verwachten dat het bestuur van pakweg ASML pas het standpunt van ASML kan uitdragen als dit de instemming van de AVA heeft.

Dat die verhouding in een “echte” vereniging anders ligt neem ik zonder meer aan, maar de NBA is geen normale vereniging.

Dus vandaar mijn vraag uit interesse (ik heb hier geen mening over), is dit een particuliere mening of ligt er ook een juridisch fundament onder?

(Leuk trouwens om te lezen over de RK Nederlandse Antarctica Vereniging, fascinerend!)

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.