Discussie Opinie

Een leven lang leren in de tijd van de baas

Een leven lang leren: een veel gehoorde uitspraak binnen de accountancy, maar gebeurt dit wel en wie is hiervoor verantwoordelijk? En wat studeren we dan?

Richard Knops

Wanneer ik een cursus organiseer binnen kantoor, is de eerste vraag die wordt gesteld: kan ik deze uren schrijven en zo ja op welke code? Leren wil men wel, maar wel zolang dit in de tijd van de werkgever plaatsvind.

Leren is vaak gekoppeld aan de beschikbare werktijd hiervoor. De inhoud ervan wordt gekoppeld aan wat het management of de onderwijsinstelling heeft bepaald en belangrijk vindt. Al lang ben ik bezig met 'een leven lang leren' te promoten, door te pleiten voor een vorm van gespreid leiderschap; iedereen neemt leiderschap over zijn studie en heeft de mogelijkheid om zichzelf slimmer te maken, dit uit te leggen aan anderen, zodat we uiteindelijk allemaal slimmer worden. Maar werkt dit eigenlijk wel?

Continuum Paradigm, data analyse en process mining zijn interessante onderwerpen waar we zeker nu meer van moeten weten als accountant. Maar wanneer ik dit bespreek op kantoor, kan vrijwel niemand uitleggen wat het is. We hebben dit ook niet echt gehad op school, zeggen jongeren tegen me.

Een leercultuur wordt aan de top bepaald; zowel de ruimte om dit te doen als de inhoud ervan. Het is daarom nu zaak voor de onderwijsinstellingen en het management om eens kritisch te zijn en de vraag te stellen: stimuleren wij leren wel en hoe doen we dat? En als tweede: als we dan leren, wat leren we ze dan?

Via Soofos bied ik op periodieke basis cursussen aan voor accountants, ondernemers en medewerkers. Medewerkers binnen mijn afdeling verplicht ik om deze te volgen, mits ze hiervoor interesse hebben. Dit zal de leercultuur bevorderen en uiteindelijk ook leiden tot meerwaarde voor het accountantskantoor.

AA en RA, het is een discussie die veel stof heeft doen opwaaien. Maar in mijn ogen is dit vooral opkomen voor je eigen identiteit, hbo vs universiteit, RA vs AA. Dit heeft weinig tot niets te maken met opleiding en de toegevoegde waarde van accountants. Als het noodzakelijk wordt om bij duurzaamheidsverklaringen een bepaalde cursus te volgen, zal ik dit doen; zo simpel is het.  Uiteindelijk voegen we allemaal vertrouwen toe aan informatie, binnen onze eigen community, binnen het accountantskantoor, dan wel erbuiten als accountants in business.

Om leren te promoten, is het idee ontstaan onder accountants om een escaperoom-kaartspel te maken met de naam 'Waarom ben ik accountant'. Dit kan echt helpen om de buitenwereld geïnteresseerd te maken voor accountants. Om dat echt van de grond te krijgen zullen kantoren zich moeten verenigen; de productie van zo'n spel kost al gauw een paar duizend euro. Maar wie is bereid dit te betalen? Ik verwacht niemand.

Een leven lang leren in de tijd van de baas. Wat we leren en of we leren, wordt dus vooral bepaald aan de top, ga maar eens na bij jezelf. Met dit gegeven ben ik benieuwd naar de inhoud van de eindtermen van de opleiding tot RA en AA, maar vooral naar de bereidheid een cultuur van een ‘leven lang leren’ te omarmen. Zelfs als dat tijd en dus geld kost.

Wat vindt u van deze opinie?

Reageer Spelregels debat

Richard Knops AA is als accountant werkzaam in het midden- en kleinbedrijf. Hij startte het initiatief 'Waarom ben ik accountant', om jonge mensen te overtuigen van de meerwaarde van het beroep en schrijft aan een boek over 'Cultuurshift'.

Gerelateerd

1 reactie

Dick de Waard

Dit is inderdaad een belangrijk vraagstuk. Ik zie het vooral als een gezamenlijk belang. Ik wil leren, omdat ik ambitie heb. Ik wil mijzelf ontwikkelen en ik wil carrière maken. Dan moet ik investeren. Ik vind leren ook leuk, omdat het nieuwe vergezichten geeft en meer houvast voor het werk dat ik doe. Aan de andere kant heeft de werkgever baat bij goed opgeleide mensen en – in de accountancy sector – bij afgestudeerde kwaliteitsbewuste accountants. De mensen in de organisatie zijn van groot belang voor het voortbestaan daarvan.
Er is dus een gemeenschappelijk belang. Alle participanten moeten hun bijdrage leveren. De leiding van de accountantsorganisatie moet uitdagen, faciliteren en zelf het goede voorbeeld geven. Zij moeten medewerkers belonen door hen in hun kracht te plaatsen en hen uit te dagen, zodat zij het geleerde in de praktijk kunnen toepassen. Dan gaat het ook om het bieden van compensatie in tijd en inkomen. Tegelijkertijd moet de accountant (in spe) investeren in zichzelf en zijn/haar kennis en vaardigheden inbrengen in het werk. En hij/zij moet de inzet leveren, vooral ook in tijd. Dat betekent dat je ook in je eigen tijd studeert. Gewoon, omdat je geïnteresseerd bent in wat je overdag doet of kan doen en omdat je wilt groeien en weten.
Als derde partij, kunnen de opleiders een bijdrage leveren door blijvend na te denken over onderwijsvormen, programma’s, deficiëntie regelingen, verbreding van de instroom, examenvormen, eindtermen en noem maar op. Het vak wordt complexer door actuele ontwikkelingen als AI, digitalisering en ESG vraagstukken. De opleiding zal dan niet echt korter worden.
Maar, hoe mooi is dit alles? Als je accountant wordt, dan heb je een serieuze opleiding achter de rug en dan kan je wat en dan weet je wat. Dus, de studerende heeft vooral een eigen belang. Hij/zij wordt een goed opgeleide professional, met een hutkoffer vol kennis, inzichten en vaardigheden. Maar… niets zonder moeite. Accountant wordt je niet zomaar.

Reageer op dit artikel

Spelregels debat

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.