Magazine

Boeken - mei 2009

Naked finance - Een goed verhaal - Accountant en toerisme.

Dit artikel is verschenen in de Accountant nr. 5, 2009

Bekijk alle artikelen uit dit nummer

Tekst: Rob Heinsbroek

Naked finance

‘Can you explain it to me like I’m a five-year old?’ Ongetwijfeld is u dit als accountant wel eens gevraagd. En ongetwijfeld had u er de nodige moeite mee. Naked finance biedt u de helpende hand. Het boek is opgezet om managers inzicht te geven in zakelijke financiën en hen te helpen financieel en commercieel verantwoorde beslissingen te laten nemen.

Daartoe worden door de auteur begrippen als kasstroom, resultatenrekening, netto activa, en aandeelhouderswaarde kort en krachtig gedefinieerd en behandeld. Onderverdeeld in drie hoofddelen; het vaststellen van financiële doelstellingen, het gebruiken van financiële informatie, en het bieden van financiële controle, biedt het boek een nuchter en toegankelijke uiteenzetting over waar het nu om draait in de haute cuisine van financiën. Naked finance - zakelijke financiën snel en simpel, David Meckin, Academic Service, ISBN 978 90 5261 675 9

Een goed verhaal

Mondelinge vaardigheden en accountants, daar is wellicht nog wel ‘enige ruimte voor verbetering’. Gepromoveerd taalbeheerser Susanne Gerritsen heeft dit boek geschreven voor elke professional die bij het werk mondelinge vaardigheden nodig heeft. Denk als accountant bijvoorbeeld aan praten, informatie inwinnen, overtuigen, afstemmen etc. Het boek bestaat uit drie delen: ‘een presentatie houden’ (met nuttige tips over lichaamshouding en het in bedwang houden van de zenuwen), ‘een gesprek voeren’ (hoe brengt u slecht nieuws over) en ‘pleiten: overtuigen in presentaties en gesprekken’ (begrijpelijk en aanvaardbaar argumenteren). Theorie wordt prima afgewisseld met voorbeelden uit de praktijk. Weet u exact het verschil tussen logica, dialectica en retorica? Na lezing van dit boek wel en met enige oefening kunt u het wellicht nog keurig in de praktijk gebruiken ook.

S. Gerritsen, Een goed verhaal - presenteren, praten, pleiten, Uitgeverij Nieuwezijds, ISBN 978 90 5712 257 6

Accountant en toerisme

Het lijkt wellicht een niet-voor-de-hand- liggende combinatie, maar bekeken vanuit het perspectief van een VERA-november- congres op Curaçao klinkt het al wat logischer. Toerisme is immers een zeer belangrijke inkomstenbron voor de Caraïbische regio. De accountant kan dan ook niet om dit ‘economische trekpaard’ heen. Onderwerpen die behandelt worden zijn onder andere investeringen in toerisme, het opstellen van bedrijfsplannen, fiscale aspecten van toerisme in het Caraïbisch gebied, en specifieke risico's en dilemma's inzake de Verordening Gedragscode. Alle lezingen en bijdragen aan dit in november 2007 georganiseerde congres zijn integraal in deze bundel opgenomen, afgesloten met enkele interviews met gerenommeerde personen uit de Caraïbische regio.

W. Verhoog, R. Kamerling (redactie), Accountant en toerisme - investeren in de toekomst, NIVRA-VERA/Nyenrode Business Universiteit, ISBN 978 90 75103 58 8 

Gerelateerd

reacties

Reageren op een artikel kan tot drie maanden na plaatsing. Reageren op dit artikel is daarom niet meer mogelijk.

    Aanmelden nieuwsbrief

    Ontvang elke werkdag (maandag t/m vrijdag) de laatste nieuwsberichten, opinies en artikelen in uw mailbox.

    Bent u NBA-lid? Dan kunt u zich ook aanmelden via uw ledenprofiel op MijnNBA.nl.