Algemene Rekenkamer traceert zwakke plekken rijksbegroting
Bij de doelen die het kabinet stelt, is de relatie tussen extra geld voor een doel, extra te leveren prestaties en de resultaten niet helder aangegeven in de begroting en het jaarverslag. Dat constateert de Algemene Rekenkamer in haar rapport De staat van de beleidsinformatie 2008.
De informatie is een dag voor de Verantwoordingsdag in de Tweede Kamer gepresenteerd.
De minister voor Ontwikkelingssamenwerking trekt bijvoorbeeld extra geld uit voor de VN-millennium-ontwikkelingsdoelen gericht op gelijkwaardigheid van mannen en vrouwen en op de verbetering van de gezondheid van moeders. De onderbouwing hiervoor ontbreekt echter gedeeltelijk, schrijft de Algemene Rekenkamer. Wat met het extra geld moet worden bereikt, is niet specifiek omschreven.
Uit het rapport blijkt ook dat de minister voor Ontwikkelingssamenwerking het onwenselijk vindt om de relatie aan te geven tussen extra prestaties en het extra ingezette geld, omdat dit aanvullend budget in bestaand beleid wordt verweven.
Het rapport is gebaseerd op een eigen initiatief van de Algemene Rekenkamer. Ieder jaar onderzoekt zij in aanloop naar de Verantwoordingsdag een deel van de verantwoording van de rijksfinanciën.
Dit jaar zijn zes beleidsdoelen van even zo veel ministeries onderzocht: Ontwikkelingssamenwerking, Economische Zaken, VROM, Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Justitie en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
"Maar wij gaan niet het ene met het andere kabinet vergelijken", zegt woordvoerder Joost Aerts van de Algemene Rekenkamer. "Ons gaat het erom dat het overheidsbeleid zoals dat is afgesproken tussen de Tweede Kamer en het kabinet goed is uitgevoerd. Wij geven punten aan ter verbetering. Daarvoor hebben wij de mogelijkheden, want wij hebben toegang tot alle informatie bij het rijk."
De kwaliteit van de verantwoording van overheden is een permanent punt van aandacht, zowel in Nederland als in Europa. Waar de Europese jaarrekeningen steeds weer worden afgekeurd door de Europese Rekenkamer, doorstaat de rijksrekening wel de toets der kritiek.
"Ons doel is uiteindelijk om bij te dragen aan een betere rijksoverheid", vervolgt Aerts. "Met onze aanbevelingen gebeurt ook iets. In november stuitte ons rapport over grote ICT-projecten nog op afwijkende reacties. Maar volgende maand komen wij met het tweede deel. Wij merken dat een deel van onze aanbevelingen in die tussentijd toch is overgenomen."
Zie ook het artikel 'Waan van de dag wint het van Verantwoordingsdag' in het meinummer van 'de Accountant'.
Gerelateerd
Europese Commissie: Nederlandse begroting niet op orde
De Nederlandse begroting is volgens de economische najaarsprognose van de Europese Commissie niet op orde. Nederland krijgt samen met Malta als enige een waarschuwing...
Overheidsschuld Nederland blijft stijgen
De Nederlandse overheidsschuld stijgt dit jaar naar verwachting tot 45,2 procent van het bruto binnenlands product (bbp) tegen 43,7 procent in 2024. Ook in 2026...
Vooral GroenLinks-PvdA, SP en D66 kregen dit jaar veel giften
GroenLinks-PvdA ontving dit jaar de meeste schenkingen, gecombineerd voor een bedrag van ruim drie miljoen euro. De SP kreeg ongeveer 1,5 miljoen euro aan donaties...
Bedrijven hopen na verkiezingen vooral op stabiel overheidsbeleid
Rondom de Tweede Kamerverkiezingen zijn ondernemers vooral bezorgd over de politieke instabiliteit. Zestig procent van de ondernemers heeft er geen vertrouwen in...
ADR onderzoekt fraude en corruptie binnen departementen
De Auditdienst Rijk (ADR) heeft rijksbreed onderzoek gedaan naar de beheersing van fraude- en corruptierisico’s door de verschillende departementen. In relatie tot...
